شناسهٔ خبر: 26903149 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:

جامعه به سمت پرخاشگری، خشونت و عدم مدارا می‌رود/راهی جز رجوع به قرآن نداریم

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان این که نیازمند ایجاد نهضت رجوع به قرآن برای درمان مشکلات اجتماعی هستیم، گفت: گاهی حل مشکل یک متعلم می‌تواند کل مسیری که می‌خواهید به او قرآن آموزش دهید را طی کند و باید هم این‌گونه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر عیسی علیزاده- معاون فرهنگی جهاددانشگاهی- صبح امروز، دوشنبه اول مردادماه، در مراسم افتتاحیه نخستین دوره "دانشجو متدبر قرآن کریم" در محل سازمان قرآن دانشگاهیان کشور، با بیان این که این سازمان موفق‌ترین سازمان در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی است، گفت: سازمان قرآنی توانسته اقدامات خوبی با توجه به نیازهای روز انجام دهد و مطابق با نیازهای جامعه دانشگاهیان گام بردارد.

وی ادامه داد: حضور در جمعی که با عنایت به قرآن گرد هم آمده‌اند، امیدبخش است. در طول این سال‌ها که فرصت‌هایی حاصل شد و خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان همواره بر تدبر و عمل به قرآن تاکید داشتند. کلیدواژه صحبت‌های ایشان در توصیه‌ها این بوده که روخوانی و روانخوانی مقدمه تدبر، تدبر مقدمه فهم و فهم هم مقدمه عمل باشد.

علیزاده با اشاره به ویژگی متفاوت این دوره‌ها با سایر دوره‌ها گفت: دو رکن مهم در بحث معلمی قرآن وجود دارد؛ نخست این که مقام معلمی از سابق تا به حال، از حرمت و احترام خاصی برخوردار بوده و جزء تعالیم و از سنت‌های گذشته ما بوده و دیگر آن که این معلمی در حوزه قرآن است.

وی ادامه داد: در کنار تخصص‌ها و مهارت‌هایی که یک معلم باید دارا باشد، مهم‌ترین ویژگی یک معلم اخلاق او است. به ویژه مسوولیت کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با مسوولیت معلمانی که در دیگر حوزه‌های علم فعالیت دارند، بیشتر است. سرمایه اجتماعی یک معلم قرآن و کسی که در مسیر قرآن فعالیت دارد، قطره قطره جمع می‌شود و خدا نکند اتفاقی بیافتد که این سرمایه به یک‌باره از بین برود. در کنار حسن و خدمتی که یک معلم می‌تواند داشته باشد، اگر ضربه‌ای هم در این عرصه وارد کند زیاد است. اتفاقات و مسایلی که در گذشته به وجود آمد شاهد این مدعاست. اگر قرار است نارسایی در این عرصه وجود داشته باشد و سرمایه اجتماعی که مردم هستند از بین برود، این سرمایه به راحتی بر نمی‌گردد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: معلمی صرفا این نیست که یک معلم رسالت خود را انجام دهد. باید بتوانیم یک نهضت رجوع به قرآن برای درمان مشکلات اجتماعی با توجه به شرایطی که اکنون در جامعه وجود دارد، راه‌اندازی کنیم؛ این نهضت باید در حوزه اجتماعی پررنگ‌تر باشد. آنچه که از آمار و ارقام و نتایج آسیب‌های حوزه اجتماعی حاصل می‌شود این است که در عرصه اجتماع به سمت پرخاشگری، خشونت و عدم مدارا پیش می‌رویم و منبعی جزء قرآن که بتواند کمک حال ما باشد وجود ندارد و دراین مسیر معلم قرآن است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: گاهی حل مشکل یک متعلم می‌تواند کل مسیری که می‌خواهید به او قرآن آموزش دهید را طی کند و باید هم این‌گونه باشد. معلم باید توانمندی‌های دیگر هم داشته باشد؛ توانمندسازی معلمین قرآن در حوزه‌های مختلف از جمله فضای مجازی، مطالعات اجتماعی و اطلاعات سیاسی مورد توجه قرار گیرد. این‌گونه نیست که دانشجو در این کلاس انتظار داشته باشد تنها مباحث مرتبط با قرآن را بیان کنند.

علیزاده گفت: جامعه ما درباره این موضوعات به سرعت در حال حرکت است و افراد در این حوزه نباید از اتفاقات بی‌اطلاع باشند. باید فرقی در حوزه تعلیم بین کسی که رو در رو به دانشجو آموزش می‌دهد با یک نرم‌افزار وجود باشد، اگر تنها هدف آموزش باشد، خوب این آموزش را می‌توان با صرف هزینه‌های کمتر و زمان کمتر به وسیله نرم‌افزارها فرا گرفت. برخورد چهره به چهره با متعلم باید تاثیرات دیگر هم روی او بگذارد.

به گفته معاون فرهنگی جهاددانشگاهی توانمندی‌های اخلاقی، روحی و معنوی کسی که وارد این حوزه می‌شود باید متفاوت باشد. صرف نظر از تاثیر مثبت این افراد، اصل ارتقا معنوی است.

 وی ادامه داد: مجددا تاکید می‌کنم باید دوره‌های افزایش مهارت برای دانشجو معلمان قرآن کریم برگزار شود تا در حوزه مسائل اجتماعی ارتقا پیدا کنند؛ چرا که جامعه ما هنوز به این قشر اعتماد دارد و محل ارجاع است و خیلی از مشکلات جامعه را می‌توان با حضور این دوستان برطرف کرد. اعتقاد داریم درصد زیادی از تاثیرات حاصل از حضور این قشر، از دست و اختیار آن کسانی که در این عرصه هستند، خارج است؛ به مصداق آیه «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ»، اگر لطف و مدد الهی نباشد خیلی از این کارها بی‌نتیجه خواهد بود. امیدوارم این دوره‌ها تداوم داشته باشد و نیز دوره‌های به صرفه‌تری در این حوزه برگزار شود.

شیوه‌های تبلیغی معارف قرآن عموما ابتدایی و فاقد جذابیت است

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: این دوره از کلاس‌های تدبر در قرآن با شیوه‌ای جدید و فشرده شروع شده است.

سیدمحمدجواد شوشتری افزود: مساله‌ای که باید به آن توجه شود، این است که تدبر در قرآن بسیار موضوع مهمی است. یادگیری شیوه‌های سریع و راحت فهم قرآن بسیار اهمیت دارد. اما مهم‌تر از آن این است که بعد از یادگیری این شیوه‌ها به چه شکلی، با چه ابزاری و چه هنری بتوانیم این‌ها را به علاقه‌مندان قرآن منتقل کنیم، یعنی ایجاد جذابیت برای کسانی که دلشان برای قرآن می‌تپد. خیلی وقت‌ها یک کلاس قرآن را یک معلم می‌تواند از هم بپاشاند و در بعضی اوقات هم ظرفیت‌های یک کلاس قرآن را یک معلم می‌تواند به چندین برابر تبدیل کند.

به گفته وی، یادگیری این که چگونه باید با مستمع و کسی که پای کار قرآن آمده ارتباط برقرار و او را اداره کنیم مهم است؛ این مسیر باید مسیری باشد که رهروان زیادی جذب کند.

شوشتری افزود: باید به بحث کمک در آموزش قرآن در موضوعات میان‌رشته‌ای بیش از پیش توجه کنیم. یک استاد مسلم قرآن در کشور مانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی داریم که بنده از قبل انقلاب پای بحث ایشان بودم؛ حجت‌الاسلام قرائتی شیوه‌هایی به کار می‌برند که در هر صورت برای همه جذاب است و تاریخ مصرف هم ندارد. ما باید یاد بگیریم به همین نحو آن چیزی که یاد گرفته‌ایم ولو اندک را به شکل صحیح به مستمع منتقل کنیم و او همواره تشنه یادگیری از ما باشد و این را به شکل سینه به سینه به دیگران منتقل کنیم.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: شیوه‌های تبلیغاتی که دشمنان به کار می‌برند که در جهت عکس و سر پایینی است، بسیار جذاب است، اما شیوه‌هایی که ما برای هدایت و رشد به کار می‌بریم ابتدایی و بدون جذابیت است؛ این مسئله باعث می‌شود نتوانیم کالایی که در دست داریم را به‌خوبی عرضه کنیم و لذا مسئولیم. امیدوارم در کنار آموزش‌هایی که داده می‌شود، این بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد و برای آن برنامه‌ریزی شود و بتوانیم بیاموزیم چگونه به موضوعات قرآنی که موضوع روز زندگی ماست، بپردازیم. واقعا غافل نشویم از این که قرآن می‌تواند موجبات سعادت ما را فراهم کند.

وی افزود: ضمن آرزوی توفیق در برگزاری این دوره، امیدوارم بتوانیم ارتباط با این دانشجو معلمان و دانشجو متدبران را ادامه دهیم، برای اینکه بتوانیم جامعه‌ای داشته باشیم که برای آن انقلاب شده و بتوانیم انتظار امام زمان(عج) از جامعه اسلامی را برآورده کنیم.

نخستین دوره آموزشی سه روزه طرح دانشجو متدبر قرآن کریم صبح امروز، دوشنبه، یکم مردادماه به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و در محل این سازمان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، این دوره سه روزه است و دانشجومعلمان از سراسر کشور برای شرکت در این دوره ثبت‌نام کردند و حجت‌الاسلام والمسلمین فرزاد صیادی و حسین مختاری اساتید این دوره هستند.

انتهای پیام

نظر شما