شناسهٔ خبر: 26902647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

الجبیر: ایران قوانین بین‌المللی را نقض کرده است!

بین الملل > دیپلماسی - ایرنا نوشت: 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان در ادامه سیاست های ضد ایرانی حاکمان کشورش و همنوا با رژیم صهیونیستی گفت که ریاض از همه تحریم های وضع شده آمریکا علیه ایران حمایت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه سعودی 'عکاظ'، الجبیر در پاسخ به پرسشی درباره تحریم ‌های آمریکا علیه ایران و همراهی عربستان با این رویکرد، مدعی شد: کشورش از قوانین بین‌ المللی و هر تحریمی که علیه تهران وضع شود حمایت می‌ کند؛ زیرا ایران قوانین بین‌ المللی را نقض کرده است.

وزیر خارجه عربستان که کشورش بیش از چهار سال است جنگی خونین علیه کشور همسایه خود یمن به راه انداخته است، افزود: اگر ایران می ‌خواهد با کشورهای جهان روابط خوبی داشته باشد باید به قوانین بین ‌المللی و اصل حسن همجواری احترام بگذارد و از حمایت تروریست ‌ها و تهیه موشک‌ های بالستیک برای نیروهای انصارالله یمن دست بردارد.

همزمان با اظهارات الجبیر، 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از موضع سخت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری و 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران تمجید کرد.

وزیر خارجه عربستان درحالی مدعی حمایت ایران از تروریسم است که ریاض طی چند سال اخیر یکی از بزرگترین حامیان مالی، تسلیحاتی و رسانه ای تروریست ها در عراق و سوریه بوده است و با فراهم کردن زمینه مناسب به رشد افراطی گری و تروریسم در سراسر منطقه کمک کرده است.

الجبیر پیشتر نیز در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل با تکرار ادعاهای بی اساس خود در باره ایران گفته بود: اگر ایران سیاست هایش را در منطقه تغییر ندهد منزوی تر خواهد شد.

وی همچنین افزود: ایران باید بداند که جهان اجازه دستیابی به سلاح هسته ‌ای را به این کشور نخواهد داد.

ادعاهای وزیرخارجه عربستان در حالی مطرح شده که جنگ تحمیلی حاکمان سعودی علیه کشور فقیر یمن با مهندسی 'بن سلمان' ولیعهد این کشور به کشته شدن هزاران شهروندان یمنی به ویژه زنان و کودکان منجر شده است.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران و ناظران مسائل بین المللی، جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر تلاش های فراوانی برای مبارزه با تروریسم در کشورهای همسایه خود کرده و در بیرون راندن گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه نقش بسزایی داشته است.

همچنین تهران همواره به اصل حسن همجواری در منطقه احترام گذاشته و به دنبال تحقق صلح و ثبات پایدار در منطقه است.

ترامپ صبح امروز (دوشنبه) درحساب توئیتر شخصی خود به هشدارهای حسن روحانی رئیس جموری کشورمان علیه آمریکا واکنش نشان داد.
رئیس جمهوری آمریکا در توئیت خود درباره سخنان دیروز روحانی که تاکید کرده «آمریکایی ها باید خوب بفهمند صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست» به خشم آمده و نوشت: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکنید. در غیر اینصورت پیامدهایی را خواهید دید که کمتر کسی در طول تاریخ دیده است.

روحانی روز یکشنبه در همایش روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه توطئه اخیر آمریکا، تلاش برای خسته کردن ملت ایران است، تصریح کرد: بدانید، ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد.

وی با یادآوری اینکه «تنگه های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست»، افزود که قادر نیستید ایرانیان را علیه امنیت و منافع ایران تحریک کنید.

رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: به ملت ایران اعلام جنگ می کنید و دم از حمایت می زنید؟ در همه منطقه پهن شده اید، معنای حرف هایتان را بفهمید.

49311

نظر شما