شناسهٔ خبر: 26902640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از جلسه بررسی استعفای شهردار رشت؛

مسائل شخصی علت استعفای شهردار رشت/وعده هایی که عملی نشد

رشت- جلسه بررسی استعفای شهردار رشت در حالی برگزار شد که وجود مسائل شخصی و خانوادگی و فشار از سوی برخی دستگاه ها و اعضای شورا از دلایل استعفای «مسعود نصرتی» اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه استان ها: روز دوشنبه در نخستین روز از مرداد ماه، تالار شورا بار دیگر شاهد خداحافظی شهردار رشت بود. اگرچه این بار پس از حدود ۹ ماه، مسعود نصرتی استعفای خود را تقدیم شورانشینان کرد و کار به کنارگیری نکشید.

با اینکه نصرتی، شهردار غیر بومی که پیشتر تجربه مدیریت ۸ ساله شهرداری قزوین را داشت، مسائل شخصی و خانوادگی را دلیل استعفای خود عنوان کرد، ولی بهراد ذاکری، یکی از اعضای شورا، در جمع خبرنگاران یادآور شد که قبول پست معاونت دهیاری ها و شهرداری های وزارت کشور موجب شده نصرتی عهدش را با مردم رشت و اعضای شورای این شهر بشکند و از این بابت باید از مردم عذرخواهی کند.

هرچند در پایان اظهارات موافقان و مخالفان رفتن شهردار، در نهایت ۷ عضو از ۱۰ عضو حاضر در صحن شورا استعفای وی را پذیرفتند، اما دو تن از اعضای شورا در لابه لای نطق خود اذعان کردند که عدم همراهی و همکاری لازم برخی دستگاه های اجرایی و فشار برخی اعضای شورا، عامل این تصمیم شده است.

نصرتی که با وعده های بزرگی همچون نجات رودخانه های رشت و مرکز دپوی زباله سراوان و پیوستن رشت به دبیرخانه محیط زیست سازمان ملل قبای شهرداری رشت را پوشید، در زمان استعفای خود بابت این رفتن زود هنگام از مردم رشت عذرخواهی نکرد و تنها بیان داشت که برای انجام کارهای زیربنایی و ماندن طولانی مدت، مسئولیت رشت را پذیرفته بود.

بی شک ناگفته های زیادی در جلسه استعفای شهردار بود، که در جمع رسانه ها اعلام نشد. زیرا اسماعیل حاجی پور، مسن ترین عضو شورا از نصرتی خواست تا در مراسم تودیع اش از درد دل ها و فشارهایی که در این مدت از سوی برخی دستگاه ها بر وی وارد شده سخن بگوید.

بالاترین سطح همکاری با شهردار رشت از سوی شورا

امیر حسین علوی، رئیس شورای شهر رشت نیز در این جلسه یادآورشد: شورا در یک فرایند عقلانی و دموکراتیک چند ماه تلاش کرد تا از بین نفرات پیشنهاد شده، نصرتی را به عنوان شهردار رشت انتخاب کند.

وی با اشاره به همکاری همه جانبه شواری شهر با شهردار در این مدت، افزود: اکثر درخواست و لایحه های مطرح شده از سوی شهردار توسط شورا در فضایی کارشناسانه آن را بررسی و مصوبه کرده است.

رئیس شورای شهر رشت، شهرداری را بزرگترین سازمان خدمات رسان در هر شهر عنوان کرد و از مدیران و کارشناسان شهرداری خواست تا اجازه ندهند در زمان تصدی سرپرست خللی به اداره امور وارد شود.

وی تصریح کرد: با وجود شرایط سخت اقتصادی که بسیاری از شهرها مشکل پرداخت حقوق کارکنان را دارند، توانستیم با وجود مسدودی حساب های شهرداری، حقوق ها را به موقع پرداخت کرده و برای کارهای زیربنایی برنامه ریزی کنیم.

عذرخواهی از مردم رشت

سخنگوی شورای شهر رشت نیز به تماس های مردم با اعضای شورا اشاره کرد و گفت: آنها از عمر کوتاه خدمت شهردار گله مند هستند.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه متاسفانه در چنین شرایطی مجبوریم در فاصله کمتر از یکسال از فعالیت نصرتی با استعفای وی موافقت کنیم، افزود: البته تلاش می کنیم تا تجربه گذشته تکرار نشده و برای انتخاب شهردار بعدی یکی از شروط اصلی را اجرای کامل تعهدات قبل از رفتن قرار دهیم تا موجبات بی ثباتی در مدیریت شهری فراهم نشود.

وی خاطرنشان کرد: شهردار بسترهای مناسبی به ویژه در حوزه ترافیکی و شهرسازی آماده کرده و امیدواریم بتوانیم به درستی از این طرح ها استفاده کنیم.

شیرزاد تصریح کرد: امروز به خواست نصرتی احترام گذاشته و با درخواست وی برای استعفا موافقت می کنیم. از طرف همه اعضای شورا از مردم رشت، عذرخواهی می کنم.

سوابق کاری مطلوب نصرتی علت انتخاب وی

رئیس کمیسیون ترافیک شورای شهر رشت نیز در ادامه این جلسه رفتن زود هنگام نصرتی را ضرری برای شهر رشت دانست و اظهار کرد: در ابتدا به دلیل غیربومی بودن با حضور وی در شهرداری رشت مخالف بودم ولی با بررسی های فراوان و مشاهده سوابق کاری و ارتباطات وی با مدیران ملی، به ایشان رأی دادم.

اسماعیل حاجی پور به دشواری های اداره شهر رشت اشاره کرد و افزود: متاسفانه در مدت مدیریت وی شاهد بودیم که هر روز با بیان موضوعی در مسیر حرکت شهردار اخلال ایجاد کرده و وی باید پاسخگوی به برخی ادارات و نهادها می شد.

وی با تأکید برلزوم بیان واقعیات زمان مدیریت نصرتی در شهرداری رشت، ادامه داد: طرح ایجاد قطار شهری در رشت سال ها روی زمین مانده و خاک می خورد که نصرتی با تلاش های بسیار موفق شد برای آن ردیف اعتباری دریافت کند.

برای اجرای برنامه های بلند مدت به رشت آمده بودم

شهردار رشت نیز در آخرین حضور خود در صحن شورای شهر رشت به دلایل استعفای خود از این سمت اشاره و اظهار کرد: به دلایل شخصی و خانوادگی قادر به انجام وظایف خود نیست.

مسعود نصرتی با بیان اینکه گرفتن این تصمیم برای وی بسیار سخت بوده است، گفت: بخشی از این تصمیم به دلیل شرایط خاص شخصی و خانوادگی است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۱ ماه پیش برای ایجاد تحول در حوزه زیرساختی و زیربنایی در شهر رشت سمت شهرداری این شهر را پذیرفتم، تصریح کرد: در این تصمیم گیری تمامی جوانب و مشکلات گذشته سنجیده شده بود ولی متاسفانه ادامه کار غیرممکن است.

نصرتی ضمن تشکر و قدردانی از همکاری اعضای شورای شهر رشت با وی در این مدت، افزود: در این مدت تلاش کردم تا با وجود همه سختی ها یک کار ابتکاری انجام داده و از همه فرصت های موجود در رشت استفاده کنم.

وی به تلاش های خود برای اجرایی کردن زباله سوز، قطار شهری، اجرای بلوار ۹۰ متری، اصلاحات طرح تفصیلی، پرداخت بدهی ها و اجرایی کردن اتاق شکوفایی نیز اشاره کرد و یادآورشد: در حال حاضر ۱۸ پروژه آماده عقد قرارداد برای سرمایه گذاری در رشت وجود دارد.

رها کردن مسئولیت از سوی شهردار پذیرفتنی نیست

بهراد ذاکری که ماه گذشته بر صندلی شورای شهر رشت تکیه زده و در انتخاب نصرتی نقشی نداشت، در جلسه بررسی استعفای شهردار، گفت: برای ایجاد نظم مالی چند ماه گذشته در شهرداری، از شهردار تشکر و قدردانی می کنم اما به عنوان عضو شورا می گویم جنابعالی به عهد خود عمل نکرده و رها کردن این مسئولیت، پذیرفتنی نیست، باید از مردم عذر خواهی کنید.

عضو شورای شهر رشت در ادامه به عدم اعلام دقیق دلیل استعفا از سوی شهردار نیز اشاره کرد و افزود: در متن استعفای شهردار نیز چیزی درباره علت اصلی گرفتن این تصمیم گفته نشده است.

عدم ثبات مدیریتی علت اصلی عقب ماندگی شهر رشت

احمد رمضانپور که در انتخاب شهردار غیربومی نقش داشت و با رأی به نصرتی بارها در صحن شورا از او تمام قد دفاع کرده بود، در روز استعفا نیز گفت: در افکار عمومی برای حضور ایشان هزینه داده ایم اما وحدت اعضای شورا سبب انتخاب نصرتی به عنوان شهردار رشت شد.

وی یکی از دلایل عقب ماندگی رشت را عدم ثبات در مدیریت شهری عنوان و تاکید کرد: به رغم همه اقدامات انجام شده از سوی شهردار رشت و وجود فشار از سوی پیمانکاران، شهردار تنها به دنبال تولید ثروت در رشت بود.

رمضانپور حضور نصرتی در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور را فرصتی برای شهر رشت عنوان و تصریح کرد: باید از این فرصت برای پیشبرد توسعه شهر رشت استفاده کنیم.

رسانه زدگی برخی اعضای شورا سبب ایجاد ناامنی در مدیریت شهری رشت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه باید از فرصت نصرتی با توجه به سوابق مدیریت وی در شهر رشت استفاده می کردیم، اظهار کرد: متاسفانه رسانه زدگی برخی از اعضای شورا سبب شد شهرداری رشت امن به نظر نرسیده و شرایطی فراهم شد که نصرتی مجبور به این تصمیم شود.

فرهام زاهد با اشاره به اینکه اعتقاد دارم رفتن نصرتی به رشت و مدیریت شهری آن آسیب می زند، افزود: شرایط موجود نشان می دهد که بدنه تحت مدیریت وی چقدر نگران رفتن ایشان هستند.

وی به عملکرد مطلوب نصرتی در مدت مدیریت خود در شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: عده ای با اظهار سخنان نادرست در رسانه ها از سوی برخی اعضای شورا و اصحاب رسانه، آثار مخرب و فضایی ایجاد کردند که مدیر شهرداری به سمت درب خروجی هدایت شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت با تأکید براینکه متعهد بودن به قول ها، یکطرفه امکان پذیر نیست، ادامه داد: اینکه قول همکاری می دهیم ولی بعد پشت مدیر شهری را خالی کرده و به قول ها عمل نمی کنیم درست نیست.

به گفته این مسئول نه تنها اعضای شورا، بلکه برخی دستگاه ها نیز طی این مدت پیاپی شهردار را مورد پرسش قرار داده اند. اگر امروز با استعفای نصرتی موافقت می کنم تنها به این دلیل است که نصرتی با آسایش و آرامش بیشتری به مسیر کاری خود ادامه دهد.

در پایان این جلسه با برگزاری رأی گیری و هفت رأی موافق با استعفای «مسعود نصرتی» موافقت و از سوی دیگر با برگزاری رأی گیری دیگر «علی بهارمست» معاون خدمات شهری شهرداری رشت، با کسب ۱۰ رأی موافق سرپرست شهرداری رشت شد.

نظر شما