شناسهٔ خبر: 26901665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

چرخه اکران در آستانه آخرین ماه زمستان رنگ عوض کرد

وضعیت سینماها بعد از جشنواره فیلم فجر

دنیای اقتصاد : سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و حاشیه‌های مراسم اختتامیه هم کم کم در حال فروکش کردن است.روزهای بعد از جشنواره همواره روزهای آرامی برای سینماست و تا بازگشت رونق به گیشه معمولا چیزی حدود یک ماه طول می‌کشد. درست یک ماه بعد از برگزاری مهم‌ترین فستیوال سینمایی کشور اکران نوروزی آغاز می‌شود و بار دیگر پای مخاطبان به سالن‌ها باز می‌شود.امسال اما اتفاق مهمی افتاده است و گمانه‌زنی درباره فیلم‌های حاضر در اکران نوروزی از نخستین روز بعد جشنواره آغاز شده است. هرچند هنوز چیزی مشخص نیست اماپیشنهادها و اظهارنظرها آغاز شده است.در همین رابطه روز گذشته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از سه گزینه برای اکران نوروز ۹۷ نام برد و گفت به سنت هر سال برای اکران نوروزی چند فیلم به عنوان گزینه مطرح می‌شوند، احتمالا در جمع‌بندی اولیه پیشنهاد این موسسه «فیلشاه»، «لونه‌زنبور» و «لاتاری» هستند؛‌ البته کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران پیشنهادهای خود را ارائه کرده اما بعد از دریافت همه پیشنهادها، بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. از سوی دیگر فرجی اعلام کرد اکران نوروزی پس از تصویب آیین‌نامه شورای صنفی نمایش مشخص خواهد شد.

صاحب‌خبر -

از سویی دیگر اکران عمومی در سینماها به حالت عادی بازگشته است و از امروز سه فیلم هم به چرخه اکران اضافه خواهد شد و فیلم سینمایی «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده و «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند میزبان مخاطبان خود خواهند بود. «اسرافیل» درامی درباره چالش‌ها، نیازهای عاطفی و روابط انسانی است که فیلمنامه آن توسط ارسلان امیری و آیدا پناهنده به نگارش درآمده است و هدیه تهرانی، مریلا زارعی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«بدون تاریخ، بدون امضا» روایتگر داستان زندگی کاوه نریمان، یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی است که در محل کارش با جسدی مواجه می‌شود که او را پیش از این می‌شناخته است و امیر آقایی، هدیه تهرانی، سعید داخ، علیرضا استادی، نوید محمدزاده هم در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم سینمایی «هاری» نخستین ساخته امیراحمد انصاری هم یکی دیگر از فیلم‌هایی است که از امروز در گروه آزاد اکران خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «هاری» آمده است که من خطر کردم که همه چی درست شه یا هیچی! هر کاری می‌کنم واسه خاطر بچمونه که تو خیابونایی که من بزرگ شدم بزرگ نشه....

علیرضا کمالی، مینا ساداتی، حسین سلیمانی، مجید واشقانی، اکبر معززی، ماریه ماشاءالهی، اصغر طبسی، علی گلبهاران، اشکان مهری، ندا فرهنگ‌مهر، سمانه افتخاری، میلاد کی‌مرام، هنگامه قاضیانی و جمشید هاشم‌پور از جمله بازیگران این فیلم هستند. اما شاید مهم‌ترین اتفاق سینمای ایران در روزهای بعد از جشنواره را باید اکران فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی دانست که قرار است از هفته آینده روی پرده برود. این اثر اولین فیلم خارجی است که مجید مجیدی کارگردان نامزد اسکار ایرانی در هند ساخته است، ملودرامی که داستان آن در مناطق فقیرنشین بمبئی رقم می‌خورد و داستان آن درباره دو شخصیت اصلی است؛ برادری خلافکار و خواهری که در برابر تجاوز از خود دفاع کرده و به این جرم در زندان به سر می‌برد. از آنجا که این فیلم صدای افراد بی‌صدا و کسانی است که به سبب فقر درگیر بی‌عدالتی در جامعه هند هستند، شاید بتوان از این موضوع چشم پوشی کرد که فیلم در برخی مواقع نکات مورد نظر خود را بیش از حد تند و شدید بیان می‌کند.

مجیدی که در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بچه‌های آسمان» نامزد جایزه اسکار در شاخه بهترین فیلم خارجی شده است در فیلم جدیدش از زاویه دید یک خارجی به خیابان‌های بمبئی نگریسته و تصاویر بصری فوق‌العاده‌ای را خلق کرده است. دوشنبه شب اکران خصوصی این فیلم با حضور چهره‌های سرشناس در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد و مجیدی پیش از آغاز نمایش این فیلمش گفت که «آن سوی ابرها» محصول سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند است و سینمای ایران طی سال‌های گذشته نشان داده که ظرفیت‌های بسیاری دارد. این ظرفیت‌ها این امکان را دارد که بتواند جهانی‌تر شود و حضور سینماگران ایرانی در کشورهای دیگر برای فیلمسازی می‌تواند باعث رونق اقتصادی سینمای ایران شود.

مجیدی با اشاره به اینکه سینما در هند یک صنعت جدی است، گفت: هم‌اکنون در هند سالانه حدود ۳ هزار فیلم ساخته می‌شود و امروز سینما در هند رشد بسیار عجیبی کرده است. البته در هند سینماگران ایرانی از سینماگران سایر کشورها بیشتر شناخته شده هستند و طرفدار دارند. او در ادامه ابراز امیدواری کرد که این فیلم بتواند برای سینمای ایران ظرفیت‌سازی کند و قدمی باشد که بتوانیم اندیشه و نگاهمان را به آن سوی مرزها ببریم و زمینه ساخت و نمایش و اکران گسترده فیلم‌های ایرانی را از این طریق فراهم کنیم. مجیدی تصریح کرد یکی از دغدغه‌های اصلی من همیشه این بوده است که بتوانیم فیلم‌های سینمای ایران را اکران جهانی کنیم و فراتر از جشنواره‌ها حرکت کنیم، زیرا سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی توفیقات زیادی داشته است. امروز فرصتی است که سینمای ایران از جشنواره‌های جهانی عبور کند و به سمت اکران جهانی حرکت کند تا آورده فرهنگی و اقتصادی خوبی داشته باشد.

خبر مهم دیگر برای سینمای ایران که در روزهای برگزاری جشنواره منتشر شد تصمیم قطعی شورای صنفی نمایش درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان بود. گویا پس از کش و قوس‌های فراوان قرار شده است ماجرای اکران این اثر جنجالی تمام شود و ساخته رضا درمیشیان رنگ اکران را ببیند. «عصبانی نیستم» محصول سال ۱۳۹۲ و تنها نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و دومین فیلم بلند سینمایی درمیشیان پس از فیلم تحسین شده بغض است که داستان آن درباره شخصیتی به نام «نوید» با نقش آفرینی نوید محمدزاده دانشجوی ستاره دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه‌اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد. فرجی درباره زمان اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت پیش از این در شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیری شده بود که این فیلم می‌تواند پایان سال و از ۲۵ بهمن‌ماه اکران شود و هر زمان که پخش‌کننده فیلم، قرارداد سینما را ارائه دهد طبق قانون شورای صنفی نمایش می‌تواند حواله‌اش را برای اکران دریافت کند. بنابر این ما اعلام کردیم که هر زمان پخش‌کننده قرارداد سینما را آورد حواله به آنها داده شود.

نظر شما