شناسهٔ خبر: 26901472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خانه ملت گزارش می دهد:

ترس ترامپ از ام‌المعارک روحانی

شاید کلیدواژه مادرجنگ‌ها یا مادر صلح‌های حسن روحانی، منطقه را در آرامش قرار دهد و برای همیشه "دیپلماسی جنون" ترامپ، آمریکا را از مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای دور کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت، گروه سیاسی؛ احمد خزایی - "ما با هیچ کس دعوا و جنگ نداریم اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌ وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. ما اهل تجاوز و تدافع نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم و بر همین اساس توان ما، توان بازدارندگی است."

این بخشی از سخنان مهم حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. رئیس جمهور ایران در سخنان خود تاکید کرد که ملت ایران در چند نوبت آمریکایی‌ها را شکست داده و از آغاز حکومت جمهوری اسلامی ایران و سپس در جریان استقرار نظام، این آمریکا بوده که با ملت ایران دشمنی خود را ابراز داشته است.

رئیس جمهور ایران بیان کرد که ایرانیان در طول تاریخ ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی بوده‌اند و اکنون نیز دشمنان نمی‌توانند چنین ادعایی کنند و بگویند اجازه صادرات نفت ایران را نمی‌دهیم زیرا در این زمینه یکی از ساده‌ترین اقدامات مقابله‌ای ایران، بستن تنگه هرمز است و به گفته آقای روحانی بسیاری تنگه‌های دیگر نیز برای این کار در اختیار جمهوری اسلام ایران است.

همچنین حسن روحانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تسلیم شرق و غرب نیست ولی به دنبال گسترش همکاری‌ها با کشورهای جهان است. حتی رئیس دولت دوازدهم  بیان کرد که ما مخالف استفاده از نظرات کارشناسی خارجی‌ها نیستیم و اگر همین امروز کارشناسان و متخصصانی از آمریکا بخواهند در ایران فعالیت و همکاری کنند، راه به رویشان باز است. این سخنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران ابایی از همکاری با سایر کشورها ندارد و اجرای تعهدات ایران در برجام نیز موید همین موضوع است.

یکی از موارد مهمی هم که باید به آن توجه داشت این است که دشمنی آمریکا با ملت ایران به وضوح نشان داده شده و وقتی می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، معنی آن این است که اجازه ورود دارو و کالاهای اساسی را نمی‌دهند، یعنی می‌خواهند مردم ایران را در محاصره شدید و مشقت زندگی قرار دهند، در این شرایط هیچ کس باور نمی‌کند که آمریکایی‌ها حامی ملت ایران هستند.

نکته مهم سخنان رئیس دولت دوازدهم این است که جنگ با ایران را "مادر جنگ‌ها" و صلح با ایران "مادر صلح‌ها" می‌داند، این یعنی تنها راه پیشِ رو فقط جنگ نیست بلکه هر کشوری از جمله عربستان، امارات و بحرین نیز اگر دست از لجاجت و دشمنی بردارد، ایران آماده حل مشکلات و برقراری دوستی و اصلاح روابط با سایر کشورها است.

پس از سخنان مقتدرانه رئیس جمهور ایران، دونالد ترامپ نیز در توئیتی به دنبال پاسخگویی تند به حسن روحانی بود ولی ادبیات ترامپ در توئیت اخیرش به روحانی بسیار شبیه ادبیاتی بود که چندی پیش علیه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به کار برده بود. اما سرانجام آن شد که ترامپ برای مذاکره با رهبر کره شمالی تا شرق آسیا آمد. البته چنان که گفته شد ترامپ پیش از این‌ها در سفر روحانی به نیویورک، 8 بار برای مذاکره با ترامپ تماس گرفته بود و محتوای توئیت اخیر ترامپ با 8 بار درخواست ملاقات و گفت‌وگو همخوانی ندارد. هر چند رئیس جمهور روحانی در سخنان دیروزش با صراحت بیان کرد که این جماعتی که امروز در آمریکا روی کار هستند، اگر در برابرشان تسلیم شده و یک قدم به عقب برویم تمام منافع ملت را غارت می‌کنند و در این شرایط ما نترسیده و تا آخرین قطره خون‌مان در برابر آن‌ها می‌ایستیم.

بنابر آنچه گفته شد؛ اگر از اوت 1991 که صدام مقابله با حمله آمریکا و هم پیمانانش را ام‌المعارک نامید و از آن پس تا کنون، منطقه گرفتار جنگ‌های زنجیره واری شده، شاید این بار کلیدواژه "مادرجنگ‌ها" یا "مادر صلح‌ها"ی حسن روحانی، منطقه را در آرامش قرار دهد و برای همیشه "دیپلماسی جنون" ترامپ، آمریکا را از مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای دور کند./

پایان پیام

نظر شما