شناسهٔ خبر: 26901238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی:

موضوع حجاب و عفاف نیازمند برنامه‌های فرهنگی است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: موضوع عفاف و حجاب نیازمند برنامه‌ای فرهنگی است که باید در این زمینه فرهنگ سازی شده و عملیاتی کار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب نشست هم‌اندیشی کمیته تخصصی عفاف و حجاب دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، معاون فرهنگی دانشگاه، مدیر دفتر نهاد رهبری، رئیس حراست، مدیر کل امور اداری و پشتیبانی و دبیر کمیته و اعضای کمیته در دفتر ریاست دانشگاه برگزارشد.
 
نائینی، رئیس دانشگاه  بین المللی امام خمینی (ره)  با تبریک هفته کرامت و با اشاره به اهمیت موضوع عفاف و حجاب در ارگان‌ها بر داشتن برنامه‌ای مدون مبتنی بر سیاست‌های کلی دانشگاه بیان کرد: موضوع عفاف و حجاب نیازمند برنامه‌ای فرهنگی که باید در این زمینه فرهنگ سازی  شده و عملیاتی کار شود.

رئیس دانشگاه  بین المللی امام خمینی (ره) مطرح کرد: برنامه ریزی و کار فرهنگی در این زمینه باید همراه با آسیب شناسی و الگوسازی باشد و فقط با صدور بخش نامه نمی‌توان کاری انجام داد.

در این نشست، حجت الاسلام زارعی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بین المللی امام خمینی بیان کرد: باید از سه منظر دینی و اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی به حجاب نگاه کنیم.

حجت الاسلام زارعی با اشاره به اثربخشی معادباوری از توحید باوری خاطرنشان کرد: باید جنبه معاد باوری در زمینه دینی و اعتقادی تقویت شود و باید عوامل دین گریزی و حجاب گریری بررسی و شناسایی شود.

وی افزود: از منظر اجتماعی موضوع حجاب و بدحجابی باید به گونه‌ای تبیین شود که حجاب به معنای یک پوشش آبرومندانه که شخصیت زن را به عنوان یک مادر آینده نشان دهد. در واقع حجاب عفت را با خود به همراه دارد و باید در این زمینه از افراد شاخص دعوت شود که این موضوع بخوبی تبیین شود.

بیدخام، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در این نشست بیان داشت: ترویج و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب نیاز به بسترسازی در زمینه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی است تا روند عفاف و حجاب روبه تعالی باشد.

بیدخام  مطرح کرد: در همه زمینه‌ها دغدغه دین و حجاب وجود دارد و اینکه در جامعه رعایت نمی‌شود،. باید آسیب شناسی شود. افراط و تفریط‌هایی که وجود داشته و یا غفلت خانواده‌ها  از مواردی است که  مشاهده می‌شود در جامعه نقش خانواده‌ها  خیلی کمرنگ شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به اینکه همیشه نوک پیکان عفاف و حجاب به سمت بانوان است اظهار داشت: عفاف و حجاب موضوعی انسانی است و انسان همیشه در طول تاریخ دوست داشته که زندگی عفیفانه داشته باشد.

وی به فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه‌ها در زمینه عفاف و حجاب به موادی، چون تدوین برنامه جامع، انتشار فصلنامه علمی- پژوهشی در حوزه عفاف و حجاب، حمایت از پایان نامه‌ها، برگزاری میزگرد و مناظره، تهیه و نشر کتب، حمایت از تشکل‌های دانشجویی و ترویج ازدواج آسان در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

حسامی فر، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز با اشاره به اهمیت اخلاق در اسلام بیان داشت: ایمان باید در درون انسان باشد بعد در ظاهر و نه باید فقط به ظاهر توجه کرده و از باطن غفلت کنیم. دین اسلام دینی است که به باطن توجه می‌کند و اصل در باطن و سپس در ظاهر است. وی موضوع عفاف و حجاب را نیز موضوعی دانست که باید در باطن و باور  انسان اعتقاد صورت گیرد.

در ادامه اعضای کمیته نظرات و پیشنهادات کاربردی در حوزه عفاف و حجاب و آسیب‌هایی که در این حوزه وجود دارد را مطرح کردند.

نظر شما