شناسهٔ خبر: 26899629 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین از مجمع عمومی عادی سالانه پالایش نفت اصفهان گزارش می‌دهد؛

تلاش «شپنا» برای حفظ ثبات در روند تولید/ افق های روشن پیش روی سهامداران

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور بررسی عملکرد این شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96، با حضور 89 درصد سهامداران حاضر در جلسه برگزار شد. در این جلسه سود هر سهم به میزان 300 ریال تصویب شد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ابتدای این مجمع، گزارشی از وضعیت این شرکت ارائه کرد و اظهارداشت: در طول این سال ها تمام هم و غم شرکت برای حل مسائل اساسی بوده تا باتوجه به وضعیت موجود و شرایط داخل و خارج، این شرکت به یک وضعیت پایدار برسد.

لطفعلی چاوشی با اشاره به طراحی شرکت پالایش نفت اصفهان در سال 1352 توسط دو شرکت خارجی، اظهارداشت: در سال های 54 تا 57 کارهای ساختمانی پالایشگاه انجام شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت های خارجی ایران را ترک کردند، درحالی که هنوز پالایشگاه راه اندازی نشده بود، با این وجود در سال 58 عملیات تکمیل پالایشگاه اصفهان برای اولین بار به دست متخصصان داخلی صورت گرفت و پالایشگاه اصفهان راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی پالایشگاه اصفهان مربوط به سال 1352 است، اظهارداشت: در آن سال‌ها پالایشگاه اصفهان بسیار به روز و سودآور بود، اما امروز با الگوی تولید و استاندارد محصولات مربوط به 45 سال پیش دیگر کارآمد نیست. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه باتوجه به اهمیت مساله یادشده درطول سال های گذشته تمام تلاش شرکت در راستای به روزرسانی پالایشگاه بوده است، گفت: بدون به روزرسانی پالایشگاه اصفهان امکان ادامه حیات و سودآوری وجود ندارد.

 مدیرعامل همچنین با یادآوری اینکه درطول سال های گذشته بخش عمده ای از محصولات پالایشگاه به عنوان نفت کوره در داخل پالایشگاه استفاده می شد و دغدغه زیست محیطی وجود نداشت، افزود: به تدریح ممنوعیت ها و محدودیت های زیست محیطی ایجاد شد، به طوری که باتوجه به الزامات زیست محیطی حتی امکان استفاده از نفت کوره در نیروگاه شهید منتظری هم وجود ندارد و این درحالی است که فلسفه وجودی راه اندازی این نیروگاه در کنار پالایشگاه اصفهان به خاطر مصرف نفت کوره بود. وی با تاکید بر لزوم تصمیم گیری درخصوص نفت کوره پالایشگاه اصفهان، تصریح کرد: تا پیش از این نفت کوره پالایشگاه به خارج از کشور فرستاده می شد ولی اخیرا این امکان نیز وجود ندارد و اگر فکری برای این محصول پالایشگاه اصفهان نشود نه در داخل و نه خارج از کشور امکان فروش نفت کوره وجود ندارد.

چاوشی در ادامه به تعریف استراتژی بلندمدت، فرصت ها و چالش های پیش رو و چشم انداز این شرکت پرداخت و اظهارکرد: به روزرسانی پالایشگاه و مقابله با تهدیدهای موجود و آتی ازجمله کمبود آب از مسائل جدی است که در برنامه ها و اهداف شرکت مدنظر قرار گرفته است. وی همچنین با اشاره به چشم انداز مدون پالایشگاه اصفهان اظهارداشت: براساس این چشم انداز پالایشگاه اصفهان در افق 1400 با تکیه بر ارزش های سازمانی، سرمایه های انسانی و استفاده از فن آوری های نوین در راستای تامین منافع سهامداران و سایر ذی نفعان و دستیابی به استانداردهای جهانی فرآورده ها و زیست محیطی، سرآمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی کشور خواهد بود.

 چاوشی با اعلام اینکه بیش از 70 برنامه اجرایی در شرکت پالایش نفت اصفهان تدوین شده است، گفت: تجزیه و تحلیل ریسک های شرکت به صورت مستمر صورت گرفته است، به عنوان مثال ریسک منابع آب و وابستگی شدید این صنعت به آب موضوعی نیست که امروز به آن توجه شده باشد و از سال ها قبل مورد توجه بوده است. وی در عین حال کمبود آب را از موضوعات جدی برای پالایشگاه اصفهان عنوان کرد و افزود: درحال حاضر منبع اصلی تامین آب پالایشگاه را از دست داده ایم.

 وی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان در سال 58  با حقابه 10 میلیون مترمکعب در سال از رودخانه زاینده رود در محل درچه فعالیت خود را شروع کرد، تصریح کرد: در طول این سال ها آب به صورت مستمر به پالایشگاه اصفهان تخصیص داده می شد، ولی در عین حال حساسیت بر روی میزان مصرف آب وجود داشت، به طوری که در همان سال  9 و نیم میلیون مترمکعب مصرف داشتیم.

چاوشی ادامه داد: در طول این سال ها و با وجود افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه به 370 هزار  بشکه در روز  و احداث واحدهای جدید، توانستیم با برنامه ها و پروژه هایی که تعریف شد نه تنها افزایش مصرف آب نداشته باشیم، بلکه کاهش مصرف هم داشته باشیم و میزان مصرف آب را به 8 میلیون مترمکعب برسانیم.

وی با یادآوری اینکه سال 89 در شرکت،پروژه مطالعاتی استفاده از پساب تعریف شد، گفت: پالایشگاه اصفهان در سال 92 به عنوان اولین شرکت در استان، قرارداد استفاده از پساب فاضلاب را منعقد کرد، با این حال از سال 91 به صورت مقطعی منبع تامین آب از زاینده رود را نداشتیم و از سال گذشته تا الان هم یک قطره آب از این محل نداشته ایم.

 مدیرعامل پالایشگاه اصفهان از پیگیری جدی دو هدف در این راستا خبر داد و گفت: هدف اول صرفه جویی در مصرف آب است که لازمه آن تعریف پروژه های جدید است و هدف دوم تعریف منابع جدید آبی است، در این راستا شاید در آینده نزدیک مجبور شویم در پروژه های انتقال آب از خلیج فارس مشارکت کنیم تا پالایشگاه بتواند به حیات خود ادامه دهد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به آورد  1.2 میلیارد مترمکعبی زاینده رود در سال های گذشته، گفت: سهم مصرفی پالایشگاه از این میزان 8 میلیون مترمکعب یعنی کمتر از یک درصد بود که برای این صنعت بزرگ عدد زیادی نیست، اما امسال که وضعیت بحرانی شده این میزان به حدود 400 هزار مترمکعب رسیده، چراکه اولویت اصلی، تامین آب شرب شهروندان است. وی در ادامه بیان داشت: هزینه ای که بابت تامین آب می دادیم در سال 96 به طور متوسط هزارتومان برای هر مترمکعب بود که 8 میلیارد تومان در سال می شد، اما امسال بالای دو هزار و پانصد تومان به ازای هر مترمکعب هم آب خریده ایم.

وی با تاکید بر لزوم تعریف پروژه هایی برای کاهش مصرف آب در آینده نزدیک، تصریح کرد: هزینه مصرف آب بسیار بالا رفته و در آینده باید آب را با قیمت گرانی بخریم، بنابراین از الان باید فکری برای این چالش بکنیم. مدیرعامل شرکت پالاش نفت اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به طرح های بهینه سازی و حفظ ظرفیت این شرکت اشاره و اظهارکرد: در گذشته دغدغه چندانی برای استاندارد محصولات وجود نداشت، اما در دهه 80 طرح های بهینه سازی در پالایشگاه های کشور تعریف شد و در سال 86 برای پالایشگاه اصفهان هم این طرح  تعریف شد. وی با یادآوری اینکه طرح های بهینه سازی پالایشگاه ها نه با رویکرد افزایش ظرفیت، بلکه بهینه سازی تعریف و اجرا شد، گفت: الان حدود 20 پروژه در شرکت پالایش نفت اصفهان تعریف شده که حدود 8 پروژه به اتمام رسیده و مابقی در دست اجراست. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان درخصوص این پروژه ها توضیح داد: تصفیه گازوئیل،  مدیریت طرح تصفیه گازوئیل، تکمیل مخازن و یوتیلیتی و آفسایت، پروژه تقطیر سوم، احداث دو دستگاه بویلر 227 تنی و آب DM ، مدرنیزه کردن سیستم های برق پالایشگاه، خطوط ارتباط مخازن بنزین سازی، نظارت کارگاهی بر احداث پست 230.33 و خط انتقال 230 کیلوولت، ساخت و نصب پست 230.33، ساخت و نصب خط انتقال فشار قوی از پست نیروگاه، احداث سکوهای بارگیری، احداث ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه، فنس کشی و احداث جاده دسترسی اراضی شرقی به غربی، احداث یوتیلیتی پروژه های داخلی و بازسازی برج خنک کننده A  پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان می باشد که مجموع برآورد قیمت این پروژه ها 426 میلیون یورو است.

چاوشی همچنین به پروژه های پیش بینی شده برای بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد:  بعد از وقفه ناشی از خصوصی سازی، از سال 93 این پروژه ها دوباره فعال شد، اما آنچه در این شرکت متوقف مانده پروژه مربوط به تبدیل نفت کوره به محصولات باارزش و فرعی با سودآوری بالاست که در هرشرایط اجرای آن به نفع شرکت و درنهایت کشور خواهد بود. وی ادامه داد: علت اینکه تا الان نتوانسته ایم این پروژه را اجرا کنیم هزینه نزدیک به 2 میلیارد دلاری اجراست که البته بازگشت سرمایه آن سریع و قابل انجام است.

وی با اشاره به اینکه بعد از برجام قرادادی امضا کردیم که  شرکت دایلم کره جنوبی با تامین فاینانس این پروژه را اجرا کند، ولی با محدودیت های جدید ناشی از خروج آمریکا از برجام شرکت کره ای اعلام کرد امکان ادامه همکاری ندارد و چون قرارداد مشروط بود خود به خود بی اثر شد، افزود: با این حال باتوجه به اهمیت و حساسیت موضوع  مقرر شد که پروژه با جدیت دنبال شود، البته 2 میلیارد دلار رقمی نیست که با منابع داخلی شرکت تامین شود و نیاز به مشارکت سهامداران دارد، اما اگر این پروژه اجرا نشود در آینده نمی توانیم نفت کوره را بفروشیم و پالایشگاه با توقف تولید مواجه می شود.

چاوشی با بیان اینکه بقیه پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان در وضعیت خوبی قرار داشته و برای شرکت سودآوری دارند، گفت: تاریخ پایان پروژه های موجود پایان سال جاری است( به غیر از پروژه بهینه سازی که زودتر شروع شد و درسال 94 به طور کامل راه اندازی شد). وی با بیان اینکه پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان دو هدف عمده دارد، گفت: این پروژه ها علاوه بر الزامات قانونی و زیست محیطی، سودآوری و افزایش درآمد برای شرکت هم دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان به اجرای پروژه بهینه سازی در سال  94 اشاره و اظهارکرد: الان قیمت بنزین یورو با بنزین معمولی تفاوت دارد، به طوری که  230 میلیارد تومان از سود سال 94، فقط مربوط به فروش بنزین یورو بود، درحالی که فقط 6 ماه از راه اندازی این پروژه می گذشت. وی اضافه کرد: در سال 96 و از سود 1700 میلیارد تومانی، 367 میلیارد تومان مربوط به افزایش درآمد تولید بنزین یورو بود، یعنی با اجرای این پروژه، هم افزایش درآمد داشتیم و هم الزامات زیست محیطی را رعایت کردیم. وی یادآور شد: سال 86 دولت این پروژه ها را به عنوان پروژه های اولویت دار کشور تعریف کرد که به هیچ وجه کسی حق توقف آنها را نداشت و پالایشگاه اصفهان هم این پروژه را اجرا کرد. مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با بیان اینکه دو پروژه از پروژه های بهینه سازی در پالایشگاه اصفهان باقی مانده، گفت: درحال حاضر حدود 21 میلیون لیتر در روز گازوئیل تولید می کنیم که در سال معادل 47 میلیون بشکه  می شود، این درحالی است که اختلاف قیمت دو گازوئیل که در پالایشگاه اصفهان تولید می شود در سال گذشته، 2.96 دلار  در هر بشکه بود، به اضافه گوگرد استحصالی که به دست می آید، براین اساس اگر این پروژه سال گذشته اجرا شده بود 645 میلیارد تومان به درآمد شرکت اضافه می کرد.

چاوشی همچنین به پروژه تقطیر سوم  اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه محصولات سبک را اضافه می کند و بخشی از نفت کوره را کاهش می دهد که با قیمت های سال 96، اختلاف قیمت درآمد حاصل از فروش دو محصول، 245 میلیارد تومان در سال است، یعنی با اجرای این پروژه علاوه بر حل مشکلات، درآمدزایی برای شرکت هم انجام می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با ارائه گزارش وضعیت مصرف انرژی در این شرکت شامل تمهیدات انجام شده در زمینه صرفه جویی انرژی، اظهارداشت: شرکت پالایش نفت اصفهان از شهریور 94 پیگیر پیاده سازی استاندارد ISO 50001 به کمک مشاور بوده و در بهمن 96 موفق به اخذ گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت انرژی شد. وی افزود: در راستای پیاده سازی استاندارد خط مشی انرژی تدوین شده و اهداف کلان و خرد و پروژه های انرژی اولویت بندی شده شرکت پالایش نفت اصفهان، تعین گردیده تا در 5 سال، شاخص انرژی از مقدار 3 هزار و 43 مگاژول بر تن نفت خام به 2 هزار و 366 مگاژول بر تن نفت خام کاهش یابد.

وی با اشاره به پروژه های اولویت بندی شده پالایشگاه اصفهان که شامل اقدامات بدون هزینه، کم هزینه و پر هزینه و به ترتیب اولویت زمان بازگشت سرمایه تهیه شده است، اظهارداشت: این پروژه ها شامل نصب سرویس گذاری میتر در مسیر مشعل واحدهای عملیاتی، در سرویس قراردادن یک تلمبه سوخت نفت کوره به جای دو تلمبه، کاهش هوای اضافی کوره ها در جهت بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش FLARING واحدهای عملیاتی تا حداقل ممکن، مدیریت تله های بخار شامل کدگذاری، مشخص نمودن تله های معیوب و تعمیر و تعویض آنها، رفع اشکال و تکمیل آنالیزورهای اکسیژن کوره، بررسی و شناسایی نشتی هوا در قیمت های مختلف بدنه کوره ها، کاهش نسبت بخار به خوراک در واحد هیدروژن، اضافه کردن جریان نگار  DLOW DOWN در بویلرهای قدیمی، تعویض مشعل بعضی از کوره ها با مشعل های راندمان بالا، تعویض و تقویت عایق بدنه بعضی از کوره ها، طراحی، ساخت و نصب اکونومایزر برای بویلرها، نصب سیستم مانیتورینگ کوره های پالایشگاه، بازیافت  LPG از SWEET GAS  واحدهای ایزومریزاسیون، طراحی، ساخت و نصب پیش گرمکن هوا برای کوره های  H2-101 و H، افزایش راندمان کوره ها و یا جایگزینی کوره های جدید و اصلاح ابعاد مشعل های کوره با تغییر شکل گلدانی می باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ادامه با اشاره به پروژه های مدیریت پسماند در بخش عملکرد زیست محیطی شرکت، اظهار کرد: مدیریت ضایعات و پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه، لایروبی مخازن نفت خام به روشN.E.S  به منظور کاهش لجن حاصل از لایروبی به روش سنتی و پروژه تفکیک عایق های حرارتی مستعمل بر اساس آنالیز دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از مهمترین طرح های این بخش است. وی همچنین، تصفیه و بازگردانی ۳۲۰ مترمکعب در ساعت پساب ارسالی از واحدهای عملیاتی در تصفیه خانه صنعتی، تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ متر مکعب در ساعت پساب تصفیه خانه صنعتی و بویلرها و برج های خنک کننده در واحد اسمز معکوس (RO) ، تصفیه ۴۰ متر مکعب در ساعت فاضلاب بهداشتی و استفاده برای آبیاری فضای سبز، بهینه سازی واحد بازیافت آب توسط نصب سیستم کلاریفایر(RO) و (UF)، استفاده از دستگاه UV به منظور گندزدایی فاضلاب بهداشتی و بهره برداری از واحد جدید RO5 در جهت استفاده از پساب واحدRO را از طرح های بخش مدیریت پساب عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح های کنترل آلودگی هوا در پالایشگاه اصفهان، گفت: تولید سوخت مطابق با استاندارد یورو۴ (به میزان تقریبی روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین و ۲ میلیون لیتر گازوئیل) با بهره برداری از واحدهای بنزین سازی و ارائه به شرکت پخش فرآورده های نفتی برای  توزیع در استان و کشور، پروژه نصب آنالایزرهای آنلاین بر روی خروجی دودکش ها بر اساس توافق با اداره کل محیط زیست استان و ارسال آنلاین اطلاعات، گازسوز کردن کوره ها با خرید مشعل های جدید Enviromix و جلوگیری از انتشار روزانه حدود ۵۵ تن گوگرد، جایگزینی گازهای دوستدار لایه ازن با هالون ها و فرئون های مخرب لایه ازون در سیستم های اطفا حریق و سیستم های سرمایشی، جایگزینی ماشین آلات جدید به جای ماشین آلات فرسوده با خرید 10 دستگاه جرثقیل از کشور آلمان، دبل سیل کردن سقف شناور مخازن با هدف کاهش بخارات نفتی متصاعد شده به هوا، استمرار بهره برداری از مبدل حرارتی Packinox در واحدهای تبدیل کاتالیستی، نصب سلول های خورشیدی به منظور کاهش مصرف سوخت های فسیلی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در زمینه کنترل آلودگی هوا است.

وی با اشاره به پروژه های زیست محیطی کلان، تصریح کرد: امکان تولید بنزین مطابق با استاندارد یورو۵ در آینده ای نزدیک در واحد جدید بنزین سازی، طرح بهبود فرآیند با هدف تولید سوخت مطابق با استانداردهای روز دنیا (یورو ۴، یورو۵، یورو ۶)، احداث واحدهای تقطیر۳ و گاز مایع ۳ به منظور رفع تنگناهای عملیاتی و تولید محصولات میانی و نهایی با  کیفیت مرغوب تر در آینده ای نزدیک، پروژه احداث مسیر راه آهن و اتصال به شبکه ریلی سراسری کشور برای ارسال محصولات و کاهش تردد تانکرهای حمل ونقل، پروژه احداث واحد (HERO)، برای افزایش بازدهی و راندمان واحد بازیافت، پروژه احداث واحد (ZLD) در جهت بازیابی و استفاده کامل از پساب تولیدی واحد RO، پروژه انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر برای مصارف صنعتی و کاهش مصرف منابع آب سالم، پروژه نصب فلر سوم و پیشگیری از احتراق ناقص در دو فلر موجود در مواقع اضطراری، پروژه گرانول سازی گوگرد جامد تولید از جمله پروژه های زیست محیطی مهم است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: استفاده از فناوری زیست پالایی و گیاه پالایی برای حذف آلودگی نفتی خاک، بررسی نشت فرآورده های نفتی و استقرار شرکت مشاور توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در این پروژه، پاکسازی سفره های آب زیرزمینی به روش استحصال پلوم های آلودگی، اندازه گیری گازهای آلی فرار در خاک به منظور حصول اطمینان از عدم نشت مواد به خاک از جمله طرح های کنترل آلودگی خاک و آب های زیر زمینی شرکت پالایش نفت اصفهان است.

وی در ادامه تصفیه گازوئیل، یوتیلیتی آفسایت و مخازن را از جمله پروژه های موجود پالایشگاه اصفهان اعلام کرد و گفت: با هدف ارتقا کیفیت محصولات پالایشگاه موجود با توجه ویژه به مسائل زیست محیطی اقدام به اجرای پروژه تصفیه گازوئیل و مخازن شامل احداث واحدهای یوتیلتی و آفسایت، احداث واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز، واحد بازیافت گوگرد و احداث واحد آمین و تصفیه گاز ترش و تاسیسات موردنیاز کرده است. وی در خصوص پروژه تصفیه گازوئیل، اظهار کرد: قرارداد شرکت های نارگان و چگالش به صورت EP بوده که بخش مهندسی قیمت مقطوع و بخش کالا به صورت Markup و هم‌چنین قرارداد شرکت ODCC به صورت C و قیمت مقطوع است. وی پیرامون پروژه یوتیلیتی و آفسایت، گفت: قرارداد شرکت مپنا به صورت EP بوده که بخش های مهندسی قیمت مقطوع و بخش کالا به صورت Markup و هم‌چنین قرارداد شرکت ODCC به صورت C و آحاد بها است. وی افزود: در پروژه تکمیل مخازن، قرارداد شرکت مپنا به صورت EPC بوده که بخش های مهندسی و اجرا قیمت مقطوع و بخش کالا به صورت Markup است.

وی در خصوص اهداف این طرح ها، تصریح کرد: شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور فرآیندهای عملیاتی و افزایش کیفیت سوخت های تولیدی و با هدف حذف ترکیبات سولفور، نیتروژن، آمونیاک و آروماتیک از دیزل تولیدی، اقدام به اجرای پروژه تصفیه گازوییل به شرکت پالایش نفت اصفهان ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز کرده است که با حذف ترکیبات گوگردی مقدار آن از ۱۰ هزار به 10PPM خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان به پروژه احداث تقطیر 3 (URP) اشاره کرد و درخصوص اهمیت این پروژه گفت: ضرورت جایگزینی واحدهای غلظت شکن با واحد تقطیر سوم به منظور جلوگیری از تولید محصولات سنگین به ویژه نفت کوره که دارای ارزش افزوده بسیار پایین نسبت به سایر محصولات دیگر است.

در حال حاضر به دلیل استفاده از ویسبریکر، تولید محصولات سنگین پالایشگاه به ویژه نفت کوره حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد است که به مراتب بیشتر از استاندارد  جهانی بوده و در پالایشگاه های دنیا این نرخ تولید نفت کوره کمتر از ۱۰ درصد است. وی افزود: قرارداد شرکت درریز در بخش های مهندسی و اجرا قیمت مقطوع و بخش کالا به صورت Markup است. وی با اشاره به اهداف این پروژه، تاکید کرد: بهینه سازی و رفع تنگناهای عملیاتی و افزایش ضریب ایمنی واحدها و پرسنل پالایشگاه، افزایش کمیت و ارتقای کیفیت نفت سفید تولیدی در راستای تولید سوخت هواپیماهای جت (ATK)، تولید بخش قابل ملاحظه ای از خوراک واحد بنزین سازی (حدود ۳۰ درصد) و تولید بخش از خوراک بخش جنوبی واحد (RHU) از اهداف اصلی اجرای این پروژه می باشد.

چاوشی در ادامه گزارشی از اهداف طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان (ERUP) - ضلع جنوبی ارائه کرد و گفت: کاهش خوراک نفت خام پالایشگاه و تثبیت ظرفیت آن از ۳۷۵ هزار بشکه به ۳۶۰ هزار بشکه در روز با توجه به بهینه سازی سود عملیاتی و ایجاد واحدهای جدید، کاهش نیاز پالایشگاه به میزان ۲۲۳۸۵ بشکه مواد اکتان افزا مانند بنزین سوپر وارداتی و ... ، افزایش تولید محصولات سبک به ویژه بنزین و کاهش تولید محصولات سنگین (نفت کوره) با به کارگیری فناوری های جدید شامل: افزایش تولید بنزین از ۸ میلیون لیتر به حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز، افزایش تولید گاز مایع از ۱۷۰۰۰ به ۲۹۵۰۰ بشکه در روز، افزایش تولید نفت گاز از ۱۰۸۰۰۰ به ۱۲۰۰۰۰ بشکه در روز از جمله این اهداف می باشد. وی همچنین اضافه کرد: ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه مطابق با استاندارد (2009)5-EURO در جهت پاسخگویی به نیاز کشور و کاهش آلاینده های زیست محیطی، تولید محصولات جدید شامل پروپیلن و بنزین سوپر از دیگر اهداف پیش بینی شده، می باشد. وی با بیان اینکه با استناد به بند ب از تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در راستای تولید فرآورده های استاندارد با ارزش مورد نیاز کشور، مکلف به اجرای پروژه مذکور شد، افزود: باتوجه به دولتی بودن شرکت پالایش نفت اصفهان در زمان مذکور و ساز وکار حاکم بر روابط فیمابین صنایع نفت، اجرای پروژه های فوق با انعقاد قراردادهای مربوطه به پیمانکاران از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران محول شد. وی زمان شروع این طرح را زمستان 86 اعلام کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی کلی، ۱۷ درصد تا پایان اسفند96 است، در حالی که این طرح تا پایان سال 93 به دلیل مشکلات نقدینگی کاملا متوقف بوده و صرفا فاز اول آن تحت عنوان پروژه تصفیه نفت گاز (زیست محیطی) در حال پیگیری و اجراست.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان درخصوص برنامه های آینده این شرکت نیز اظهارداشت: هیأت مدیره شرکت مصمم است در راه خدمت به جامعه و توسعه و پیشرفت روز افزون، با رهنمودها و حمایت های سهامداران، ضمن حفظ و ارتقای و تداوم و تسریع در امر راه اندازی واحد تصفیه گازوییل(DHT) و تقطیر سوم (URP) در راستای استاندارد سازی محصولات رعایت الزامات زیست محیطی و رفع تنگناهای عملیاتی، تداوم و تسریع در اجرای پروژه های حفظ و استمرار ظرفیت پالایشگاه،  بهبود رضایتمندی مشتریان، کارکنان و سایر طرح های ذینفع، کاهش یا حذف ریسک ها و مخاطرات ناشی از فعالیت ها تا حد قابل تحمل، ارتقاء کمی و کیفی محصولات، بهینه سازی و اصلاح فرآیندها، استفاده بهینه از منابع در راستای اصلاح الگوی مصرف و پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی گام بردارد.

 چاوشی در ادامه با تاکید بر مدیریت و ارتقاء دانش فنی کارکنان، اظهار کرد: ترویج فرهنگ مشارکت و کارگروهی در راستای تحقق اهداف سازمانی و افزایش بهره وری، پایش و اندازه گیری عملکرد، تجزیه و تحلیل نتایج و بهبود مستمر معیارهای اثربخشی فرآیندها، ساماندهی قراردادها، مراودات مالی و تعامل اثرگذار با صنایع همجوار، اصلاح و تکمیل نرخ های خدمات و عرضه های غیرخدماتی هم جهت با طرح هدفمندسازی یارانه ها و تهیه و به کارگیری نرم افزارهای کاربردی موردنیاز بخش های عملیاتی، تعمیراتی و مدیریتی از دیگر برنامه های اصلی این شرکت می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به  جوایز دریافتی و تقدیرنامه های این شرکت، در زمینه مسئولیت اجتماعی، ممیزی و گزارش به جامعه، اشاره کرد: کسب عنوان تحقیق و توسعه برتر در پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت سال ۹۵، کسب رتبه سوم در محیط زیست و بهداشت بین شرکت های پالایش نفت سال ۹۵، دریافت نشان زرین استقامت ملی در صنعت پالایش سال های ۹۲ تا 94، دریافت استاندارد و جایزه بین المللی معتبرترین شرکت پالایشی از سوی کشور آلمان در سال ۹۴، دریافت نشان عالی مدیریت برتر در صنعت پالایش نفت ایران سال ۹۴، اخذ عنوان واحد تولید کننده محصول نمونه کشور از سازمان صنعت، معدن و تجارت سال ۹۴ ازجمله افتخارات این شرکت است. وی همچنین به  رتبه سوم و دریافت تندیس برنزین از جشنواره ملی نظام پیشنهادها سال های ۹۴، ۹۳، 9۱، ۹۰ اشاره و اظهارکرد: کسب گواهی عدم آلایندگی سال های ۸۹ تا ۹۴ و کسب رتبه نخست در ایمنی بهداشت محیط زیست بین شرکت های پالایش نفت؛ سال های ۸۹ تا ۹۳، اخذ گواهی تحقیق و توسعه از وزارت صنعت و معدن در سال ۹۳، اخذ تقدیر نامه از وزیر نفت در ششمین جشنواره پژوهش و فن آوری وزارت نفت در سال ۹۳، رتبه دوم محیط زیست و پدافند غیر عامل در بین شرکت های پالایش نفت در سال ۹۳، رتبه دوم در بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران (، کسب عنوان برتر در بین حراست های تابعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ۹۲، رتبه نخست پژوهش از یازدهمین جشنواره روابط عمومی های برتر ایران سال ۹۲ و رتبه دوم ارتباطات رسانه ای از  نهمین ویازدهمین جشنواره روابط عمومی های برتر ایران در سال 90 و92 از دیگر جوایز این شرکت است.

گفتنی است در ادامه، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع ارائه و صورت های مالی شرکت در سال 96 نیز مورد تصویب سهامداران عمده واقع شد. پس از تصویب مبلغ 300 ریال به ازای هر سهم، حسابرسان قانونی و بازرسان شرکت و روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های کثیرالانتشار شرکت تعیین گردید. همچنین انتخاب اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت انجام پذیرفت.

نظر شما