شناسهٔ خبر: 26899622 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

المپیاد دانشجویی ۲۵ ساله شد

رقابت بیش از 8 هزار دانشجو برای کسب مدال

قطعا برگزاری المپیاد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و علمی همیشه از جذابیت خاصی برای دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف برخوردار است؛ المپیادی که دانشجویان را در ایام برگزاری از حال و هوای کلاس دور می‌کند و باعث بروز استعدادهای آنها در حوزه‌های مختلف می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، وقتی بیش از دو دهه پیش مشعل المپیاد فرهنگی و ورزشی دانشجویان در سال 1372 و در دانشگاه تهران روشن شده بود، کمتر کسی تصور می‌کرد 25 سال بعد برگزاری این المپیاد با استقبال بالای جامعه دانشگاهی همراه شود؛ المپیادی که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و هر بار نیز یک یا دو دانشگاه معتبر کشور میزبان دانشجویان شرکت‌کننده می‌شوند. هرچند در برخی دوره‌ها دانشجویان پسر یا گاهی دانشجویان دختر از شرکت در آن محروم شده بوده‌اند، اما امسال هر دو می‌توانند در چهاردهمین دوره از المپیادهای فرهنگی و ورزشی دانشجویان کشور شرکت کنند.

 قطعا برگزاری المپیاد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و علمی همیشه از جذابیت خاصی برای دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف برخوردار است؛ المپیادی که دانشجویان را در ایام برگزاری از حال و هوای کلاس دور می‌کند و باعث بروز استعدادهای آنها در حوزه‌های مختلف می‌شود و همین مساله باعث شده هرساله المپیادهای مختلف در سطح کشور و در شهرهای مختلف برگزار شود. امسال نیز شیراز دوباره این میزبانی را برعهده گرفته است تا نام این شهر در کنار شهرهایی چون اصفهان، تبریز، تهران، مشهد، کرمان، یزد و بیرجند به‌عنوان شهرهای برگزارکننده این المپیاد قرار بگیرد؛ شهری که این دوره از المپیاد در ورزشگاه دانشگاه شیراز برگزار می‌شود و دانشجویان دختر و پسر شرکت‌کننده در آن برای چند صباحی میهمان شیرازی‌ها خواهند بود.

 حضور 120 دانشگاه کشور در چهاردهمین المپیاد فرهنگی و ورزشی کشور

المپیاد فرهنگی و ورزشی دانشجویی کشور امسال به ایستگاه چهاردهم رسیده تا دانشجویان 120 دانشگاه در آن شرکت کنند و چهار هزار و 500 دانشجوی پسر و سه هزار و 500 دانشجوی دختر در مدت زمان برگزاری آن با یکدیگر به رقابت بپردازند؛ رقابتی که دوره اول آن مختص دانشجویان دختر است و بعد از پایان رقابت میان آنها، دانشجویان پسر وارد میدان می‌شوند تا بتوانند به مدال‌های در نظر گرفته‌شده برای برندگان دست یابند.

 هرچند تعداد رشته‌های ورزشی در نظر گرفته‌شده برای دانشجویان دختر 11 رشته و دانشجویان پسر 14 رشته است، اما اکثر رشته‌های در نظر گرفته‌شده بین هر دو تیم مساوی است و دختران در رشته‌های هندبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، بدمینتون، دوومیدانی، شطرنج، کاراته، تکواندو، شنا و تیراندازی رشته‌های ورزشی و پسران در رشته‌های فوتسال، هندبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، جودو، بدمینتون، دوومیدانی، شطرنج، کاراته، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تکواندو و شنا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

این دوره از المپیاد که روز جمعه و با حضور وزیر علوم به‌طور رسمی آغاز شده بود، امروز وارد پنجمین روز از برگزاری خود می‌شود. وزیر علوم درباره اهمیت توجه به موضوع ورزش دانشجویان در این مراسم گفته بود: «ورزش در حوزه‌های دانشجویی ارزشمند است، لذا برگزاری المپیاد برای دانشجویان از مناسبت‌هایی به شمار می‌رود که مورد حمایت مجموعه ستادی وزارت علوم است و مسئولان آموزش عالی و نمایندگان مجلس در زمینه ورزش همگانی به‌ویژه ورزش دانشجویی امکانات بیشتری فراهم کنند.»

او ادامه داده بود: «حتما در دانشگاه‌ها باید توجه ویژه‌ای به ورزش دختران داشته باشیم و محدودیت امکانات نباید مانع فعالیت‌های ورزشی بانوان در حوزه دانشجویی شود.» در کنار وزیر علوم، محمدحسن علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم نیز در این مراسم از رشد 30 درصدی شرکت‌کنندگان این دوره از المیپاد نسبت به ادوار گذشته سخن گفته بود. رئیس دانشگاه شیراز نیز به‌عنوان میزبان این دوره از المپیاد ورزشی و فرهنگی دانشجویان کشور از نقش ورزش صحبت کرد. به گفته او، ورزش و نقش آن در بهبود سبک زندگی دانشجویی انکار‌ناپذیر است، چراکه افزایش اعتمادبه‌نفس را به‌دنبال دارد و به همین دلیل هزینه کردن برای ورزش سرمایه‌گذاری برای یک نسل پویا و بانشاط است.

 تیم‌های برتر 3 روز ابتدایی برگزاری المپیاد مشخص شدند

شاید بخش اصلی برگزاری المپیادها معرفی برگزیدگان باشد؛ معرفی‌ای که در پایان هر روز از این دوره المپیاد در شهر شیراز انجام می‌شود و براساس آن، تیم‌های برتر در روزهای دوم و سوم معرفی شده‌اند. هرچند هنوز تمام مسابقات در بخش دختران انجام نشده است که بتوان نتایج همه مسابقه‌ها را و بالطبع برندگان آن را مشخص کرد، ولی تا پایان روز سوم نتایج این المپیاد مشخص شده است که طبق آن تیم‌های دانشجویان دختر دانشگاه شهید بهشتی و فردوسی مشهد توانستند در بخش والیبال در روز دوم به برتری برسند و روز سوم نیز در بخش تنیس روی میز تیم‌های دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شیراز و فردوسی مشهد در مرحله اول و تیم‌های تبریز، اصفهان، فردوسی مشهد و امیرکبیر در مرحله دوم به پیروزی رسیدند.

نظر شما