شناسهٔ خبر: 26899126 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مزارع کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی 60درصد آسیب دید

اهواز - ایرنا - مدیرعامل کشت و صنعت سلمان فارسی گفت: کم آبی و خشکسالی در سال زراعی جاری به 60درصد مزارع این کشت و صنعت خسارت زده است.

صاحب‌خبر -

گودرز مراد سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زمین های زیرکشت این مجتمع را 12هزار هکتار بیان کرد و افزود:بی آبی و تخصیص نیافتن کامل حقابه و قطعی مکرر برق، خسارت جبران ناپذیری به مزارع نیشکر وارد کرده و اشتغال و تولید را در طرح های نیشکری خوزستان با خطر نابودی رو به رو کرده است.
وی با تاکید بر اینکه با چنین شرایطی امکان تولید از این کشت و صنعت و سایر واحدهای نیشکری گرفته شده گفت: خوزستان دارای رتبه نخست در تولید محصولات کشاورزی است و بیش از نیمی از تولیدات کشاورزی این استان از محصول نیشکر است اما افت شدید تولید نیشکر، پیامدهای اجتماعی زیادی برای استان به همراه داشته و اشتغال منطقه نیز با کاهش رو به رو می شود.
سلطانی با ابراز ناخرسندی از نبود هماهنگی با کشت و صنعت های نیشکر برای تخصیص آب آبیاری به مزارع افزود: هماهنگی برای تخصیص آب به مزارع نیشکر باید 2 ماه پیش صورت می گرفت تا ما از امکان آبیاری مزارع در تیر برخوردار شویم و بتوانیم از خشک شدن مزارع جلوگیری کنیم.
وی گفت: دستوردهندگان قطعی آب ، برق و گاز در کشت و صنعت ها باید شرایط موجود را در نظر بگیرند به عنوان مثال برای کارخانه ای که در جریان تولید قرار دارد امکان خاموشی وجود ندارد چون در صورت خاموشی آسیب جبران ناپذیری به آن وارد می شود.
خشکسالی و کاهش 60درصدی ذخایر پشت سدهای خوزستان ، محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه را در این استان به دنبال داشته است.
شرکت و صنعت نیشکر سلمان فارسی از واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان در کیلومتر 40 جاده اهواز - آبادان واقع شده و بهره برداری از آن در سال 1383شروع شد و امسال حدود 100هزار شکر تولید کرد.
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان،با هفت واحد نیشکری با سطح زیرکشت 84 هزار هکتار، 625هزار تن شکر شکر تولید می کند.
معیشت بیش از 300هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت نیشکر و صنایع جانبی خوزستان تامین می شود.
عملیات ساخت واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان از دهه 70 شروع شد و به تدریج در دهه 80 وارد چرخه تولید شدند.
براساس برآورد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیاز آبی سالانه هفت واحد نیشکری خوزستان غیر از نیکشر هفت تپه و کارون در شمال خوزستان ، یک میلیارد متر مکعب است.
حدود نیمی از تولید 15.8میلیون تن کل محصولات کشاورزی و باغی استان خوزستان را ، نیشکر تشکیل می دهد.
6065/ 6037

نظر شما