شناسهٔ خبر: 26899029 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

سربازان لب خط

پایشان را لب خطی می‌گذارند و می‌ایستند که بسیاری به آن چشم دوخته‌اند.

صاحب‌خبر -

آنها خوب میدانند مرز چه مفهومی دارد. به همین خاطر هم جانشان را میدهند، اما نمیگذارند آنها که نباید پایشان به این سوی خط برسد. آنها بهتر از هر کسی میدانند مرز برود وطن میرود، ناموس و آبرو میرود.

آنقدر میایستند که گاهی عنوان شهید کنار نامشان میدرخشد، اما حتی جانشان هم مهم نیست، مهم ایستادن است... .

حالا خبر تلخ و شیرین دیگری هم در رسانهها منتشر شده است. 11مرزبان ایرانی در یکی از روستاهای شهر مریوان استان کردستان شهید شدهاند.

آنها با یک گروهک تروریستی درگیر شده و در این مقابله نامشان به زمره سربازانی افزوده شده که تا آخرین قطره خونشان پای وطن
میایستند.

این خبر تلخ است، میگوید 11 سرباز ایرانی در خون غلتیدهاند، اما شیرین است، شیرین از این جهت که این کشور هنوز هم مردانی را دارد که برای حفظش از همه چیزشان میگذرند که حاضرند خودشان نباشند و دست از جان بشویند، اما ایران باشد.

هر چند مردانگی ایرانیها در طول تاریخ ثابت شده، هر چند طی چهار دهه گذشته ایران از ابتدای انقلاب تا همین امروز آنقدر مرد داشته و دارد که میتوان با عنوان بیشمار مردان از آنها یاد کرد، هر چند اگر مردی و مردانگیهایشان را نبینیم و قدردان هم نباشیم، آنها باز هم هستند و هر جا لازم باشد از جان میگذرند، اما باید مردانگی را گفت. این هم آیین مردمان ایران است و نباید فراموش شود.

باید همانطور که فضای مجازی پر میشود از عکسهای سلبریتیها و خبرهای مربوط به آنها، به سلبریتیهای واقعی که نه ژستی مقابل دوربین گرفتهاند و نه اداهای روشنفکری درآوردهاند، پرداخت و نشانشان داد. این کاری است که فرهنگ و هنر امروز ما چه در رسانهها و چه فضای مجازی کمتر به آن میپردازد.

معدود هنرمندانی هستند که هنوز هم حواسشان به اطرافشان هست و با هر رویدادی اثر هنری درخوری را خلق میکنند.

حسن روحالامین، هنرمند نقاش روز گذشته نقاشیای را منتشر و به 11 شهید حادثه تروریستی مریوان تقدیم کرد.

در ادامه هم ما شباهت زیادی میان این نقاشی با تصویر شهید امیر حاجامیری که احسان رجبی عکاس جنگ ثبت کرده است، پی بردیم و در صفحه 10 بهطور تفصیلی به این موضوع پرداختیم.

نقاشی روحالامین اتفاق مهمی است که باید مورد توجه هنرمندان قرار بگیرد، چرا که مرز هرگز مفهوم خود را در اختلاف نظرها و درگیریهای سیاسی کشور از دست نمیدهد. برای هر کسی با هر اندیشهای مرز، مرز است.

زینب مرتضاییفرد

روزنامهنگار

نظر شما