شناسهٔ خبر: 26899026 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

تنهایی به مرگ نزدیک‌تر است

صاحب‌خبر -

دانیال معمار

مشکلات زندگی مجردی فقط به تنهایی و بی‌پولی و بی‌خانمانی و این‌طور چیزها ختم نمی‌شود. کارشناسان ثابت کرده‌اند که سلامت روانی و جسمی مجردها بیشتر از متأهل‌ها در خطر است. این خطرها و تهدیدها کدام‌اند؟ 

گام برداشتن به سمت افسردگی

نخستین خطر پیش روی مجردها، خطر افسردگی است. از نظر علمی هم ثابت شده که مجردها نسبت به افراد متأهل، 80درصد بیشتر افسرده می‌شوند. دلایلش هم ارتباط کم با خانواده و دایره محدود دوستان و آشنایان است. قرار نیست این افسردگی بر اثر یک فرایند طولانی‌مدت به‌وجود بیاید، کافی است در همین مجردی یک‌بار شکست عاطفی بخورید یا مثلا یکی از نزدیکانتان را از دست بدهید، آن وقت زمینه‌های افسردگی به سرعت سراغ‌تان می‌آید که شاید ضعیف یا شدید باشد.

سوءتغذیه بیخ گوش شماست

حتی اگر آشپز هم باشید و دستور پخت بعضی غذاها در جیب‌تان باشد باز هم کمتر انگیزه و حوصله پخت‌وپز خواهید داشت. گاهی حتی یادتان می‌رود که باید برای شام یا ناهار، چیزی مهیا کنید و در نهایت به بدخوری روی می‌آورید. عاقبت کار هم که مشخص است؛ سوءتغذیه. در بهترین شرایط که وضع اقتصادی‌تان اجازه بدهد سراغ فست‌فودها خواهید رفت که آنها هم خطر ابتلا به بیماری‌های زخم معده و سرطان معده را افزایش می‌دهد. تغذیه نامناسب، یکی از دلایل پوکی استخوان است. آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهدکه سنجش تراکم استخوان در میان افرادی که ازدواج کرده‌اند نسبت به مجردها در سطح بالا‌تری قرار دارد و استخوان‌هایشان سالم‌‌تر است.

مجردها، چاق خواهند شد

چند وقت قبل خبری منتشر شد که بیش از یک میلیون ایرانی چاق هستند و برای این چاقی هم نیاز به عمل جراحی دارند. بدون تردید مجردها سهم قابل توجهی از این یک میلیون نفر دارند، چون به گفته کارشناسان حوزه سلامت، چاقی یکی از مشکلات جدی زندگی مجردی است. مجردها معمولا ورزش نمی‌کنند، چون کسی را ندارند که خطرات بی‌تحرکی را به آنها یادآوری کند. تغذیه نامناسب و بدخوری هم به چاق‌شدن آنها بیشتر دامن می‌زند.

شما استرس بیشتری دارید

آنهایی که تجربه زندگی مجردی را ندارند خیلی با مفهوم استرس تنهایی آشنا نیستند. مجردها به‌طور طبیعی زندگی پر استرس‌تری نسبت به متأهل‌‌ها خواهند داشت. 
استرس هم که می‌تواند منشأ بیماری‌های زیادی شود. مثلا پزشکان می‌گویند که استرس باعث افزایش ترشح هورمون «کورتیزول» در بدن می‌شود. عاقبت افزایش این هورمون هم آسیب‌رسانی به سیستم‌های ایمنی و قلبی و عروقی بدن است. وقتی این سیستم‌ها ضعیف شد احتمال بیماری‌های قلبی و دیابت و سرطان افزایش می‌یابد.

وقتی امیدی به زندگی نیست

وقتی شما خانواده‌ای ندارید، وقتی شما افسرده هستید، وقتی شما با بیماری‌های جسمی مواجهید، وقتی شما به‌راحتی کارتان را از دست می‌دهید، وقتی هیچ‌کس در خانه نیست که به شما خوشامد بگوید، آن وقت امید به زندگی هم در شما کم‌رنگ می‌شود. آمارها هم ثابت کرده است که طول عمر مجردها از متأهل‌ها کمتر است و حتی به‌طور رسمی هم اعلام شده که خطر مرگ‌ومیر مجردها 32درصد بیشتر از افراد متاهل است.

 

نظر شما