شناسهٔ خبر: 26898890 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مازاد تولید در محصولات لبنی و طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور: هم اکنون در تولید بسیاری از محصولات لبنی و طیور به خودکفایی رسیده‌ایم، حتی مازاد تولید داریم.

صاحب‌خبر -

مازاد تولید در محصولات لبنی و طیوربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، علیرضا رفیعی‌پور در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران که در مصلی امام خمینی برگزار شد، با بیان اینکه زمانی وارد کننده محصولات لبنی و طیور بودیم، افزود: اکنون مازاد تولید داریم و باید آن را صادر کنیم. زیرا از تولید سنتی به صنعتی رسیده‌ایم.
وی اضافه کرد: انقلابی در این حوزه در کشور اتفاق افتاده است تا حدی که مرغداری، دامداری و آبزی‌پروری‌هایی داریم که تمام امکانات آنها آخرین فناوری‌های روز دنیا بوده و از دستگاه‌های تمام اتوماتیک دنیا استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سابقه صنعت دام، طیور و آبزیان به بیش از نیم قرن گذشته بازمی‌گردد، گفت: اکنون خروجی علمی ما در سطح دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان حوزه دامپزشکی به حدی رسیده است که مازاد نیرو داریم، ولی باید دید که آیا در قسمت کنترل بیماری‌های دامی، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و حوزه تشخیص و تضمین کیفیت نهایی موفق بوده‌ایم؟

رفیعی پور با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که حتما باید از هر سه قوه به میدان بیایند تا مشکلات حل شود افزود: هنوز هم در حوزه تولید مراقبت از بهداشت و اقتصاد کشور دچار چالش‌های جدی هستیم و وقتی در یک پیک اپیدمیک قرار می‌گیریم، دچار میلیاردها تومان خسارت می‌شویم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور دو واژه بهره‌وری و امنیت غذایی را از اولویت‌های کشور و دامپزشکی و حتی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: وقتی بهره‌وری در تولید بالا برود موضوع برای تولیدکننده مقرون به صرفه می‌شود، اما نباید فراموش کرد که سه حلقه مزرعه، محل تولید،‌ دانشگاه و مدیریت بازار به هم پیوسته‌اند و نمی‌توان اینها را از یکدیگر جدا کرد. چرا که ما هم در حوزه مدیریت تولید و مدیریت بهداشتی و بازار باید حرفی برای گفتن داشته باشیم و اگر مشکلی به وجود آید، معلوم است که در یکی از این سه حوزه خوب عمل نکرده‌ایم.

وی با انتقاد از آنهایی که با بوجود آمدن کوچکترین مشکلی در سلامت تولید مواد خام غذایی انگشت اتهام را به سمت سازمان دامپزشکی نشانه می‌روند، گفت: در زنجیره صنعت طیور بیش از 20 ارگان دولتی و غیردولتی دخیل هستند، اما وقتی دچار بحران می‌شویم آ‌ن موقع فقط یک دستگاه دامپزشکی را می‌شناسیم که چرا در این موضوع موفق نبوده‌ایم.

رفیعی پور همچنین به اهمیت توجه به صنعت دامی کشور اشاره کرد و گفت: 134 هزار میلیارد تومان سرمایه در این حوزه فعال است که کم نیست در حالی که صنعت نفت ما 150 هزار میلیارد تومان است. مضاف بر آنکه صنعت دامی صنعتی زایشی و پایدار است که می‌تواند به مرور اگر به آن اهمیت دهیم در چاه‌های نفت را برای ذخیره نفت‌های آینده ببندیم. به عنوان مثال صنعت اسب و صنعت زنبور عسل اگر فعال شود، می‌تواند طی سالیان جاری جای صنعت نفت را بگیرد.

 لزوم استقلال عمل ناظران فنی بهداشتی

همچنین رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران گفت: اگر قرار است ناظران فنی بهداشتی در قبال سلامت غذای مردم پاسخگو باشند، باید استقلال عمل هم داشته باشند.

محمدرضا صفری در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران که در مصلی امام خمینی برگزار شد افزود: ناظران فنی دامپزشکی نباید به کارفرماها وابسته باشند، تا در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند، اما متاسفانه این مهم با قوانین موجود امکان‌پذیر نیست و نگران هستیم که هم امنیت غذایی مردم و هم امنیت شغلی این افراد به خطر بیفتد.

وی اضافه کرد: اعتقاد داریم وزارت علوم با ساختار فعلی کفایت لازم برای رشته دامپزشکی را ندارد، اما با آنکه کیفیت آموزش وزارت بهداشت را قبول داریم، این وزارتخانه در طرح تحول سلامت توجهی به دامپزشکان نکرد.

صفری گفت: در سال گذشته 2 تا 3 مصوبه خوب از مجلس گرفتیم که یکی از آنها ممیزی مراکز حوزه دامپزشکی بود و در کنار آن ماده 34 برنامه ششم توسعه که مسئولیت نظارت بر سلامت غذا را دارد.

وی ادامه داد: بعد از 50 سال باز موضوع اصلی ما آموزش است و امروز مشکلات حوزه دامپزشکی هم ناشی از بی‌تدبیری و هم عدم شجاعت در مدیریت است.

صفری به پیگیری نظام دامپزشکی برای جلوگیری از فعالیت دانشکده‌های دامپزشکی بی‌کیفیت در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: اجازه ندادیم 5 دانشکده دامپزشکی که فاقد صلاحیت بود، در دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد و توانستیم ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری را راه بیندازیم تا در کیفیت آموزشی موثر باشد.

وی با انتقاد از اینکه وزارت علوم نمی‌تواند با ساختار موجود بر کیفیت آموزشی حوزه دامپزشکی نظارت کند، افزود: ما اعتقاد داریم وزارت علوم کفایت لازم را برای رشته دامپزشکی ندارد و کیفیت آموزشی در این رشته تنزل یافته است تا جایی که سال گذشته فردی با رتبه بالای 8 هزار در رشته دامپزشکی پذیرفته شده است.

صفری همچنین به این نکته اشاره کرد که مراکز آموزش عالی باید ممیزی،‌ نظارت و اعتبارسنجی شوند و در کنار آن مراکزی که کیفیت لازم را ندارد تعطیل شود. چرا که کشور ما امروز صحنه عمل است و اگر دانشگاهی زیرساخت ندارد، باید تعطیل شود و نباید کسانی را تربیت کنیم که در بازار کار درمورد کیفیت کار آنها با مشکل مواجه شویم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران اضافه کرد: دولت مکلف است در پایان آذر هر سال اجرای قانون را به مجلس گزارش کند و ما ترجیح می‌دهیم که از نظر کیفیت آموزشی در حوزه دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت عمل کنیم، اما وزارت بهداشتی که پیشگیری را بر درمان مقدم بداند و متاسفانه در طرح تحول سلامت پیگیری‌هایی که در حوزه کاری‌ خودمان برای سلامت غذا انجام دادیم زبانمان مو در آورد تا یکسری مسائل پیشگیرانه را در این حوزه پیگیری کنیم اما نتیجه آن شد که وزیر بهداشت خطاب به رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور گفت شما از این موضوع فعلا پای تان را کنار بکشید.

صفری با تاکید بر اینکه بهداشت مواد غذایی خواستگاه دامپزشکی است افزود: اینکه امروز محدودیت‌هایی برای همکاران دامپزشک ما ایجاد می‌شود، با نقش دامپزشکان و جایگاه آنها مغایرت دارد و این موضوع باید برای وزارت بهداشت تبیین شود که دامپزشک نقش مهمی در سلامت غذا دارد، همان طور که در هشت سال دوران دفاع مقدس این دامپزشکان بودند که سلامت غذا در جبهه‌های جنگ را برعهده داشتند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران در پایان گفت: اگر اقتصاد دامپروری ما اکنون دچار چالش‌های جدی شده است، نتیجه توجه کم به این حوزه است.

ورود 3 واکسن جدید دام و طیور به بازار؛ بزودی

مدیر بازرگانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: بزودی 3 واکسن جدید این موسسه که مراحل تحقیقی و آزمایش های بالینی آن انجام شده به بازار می آید.

علیرضا طاهری در حاشیه نمایشگاه فناوری های نوین دامپزشکی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: این 3 واکسن که منتظر صدور پروانه از سوی سازمان دامپزشکی برای ورود به بازار است به ترتیب واکسن آبله قناری، واکسن سه گانه کشته روغنی نیوکاسل، آنفلوانزا و گامبورو و واکسن برونشیت عفونی 793 بی است که امیدواریم با عرضه این محصولات به بازار، معضلات بخش طیور کشور را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: بعضی از این واکسن های موجود در بازار ازجانب شرکت های خارجی تأمین می شد که با ورود واکسن های داخلی سهم واکسن های خارجی در بازار کاهش خواهد یافت.

طاهری با اشاره به اینکه افتخار ما تأمین واکسن های مورد نیاز جامعه دامی کشور است گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد واکسن های طیور را تولید می کنیم که توانسته ایم با این محصولات علاوه بر تأمین بازار داخل به بازارهای صادراتی کشورهای سی آی اس، ترکیه، آذربایجان، افغانستان و عراق ورود کنیم ضمن اینکه بنا داریم این بازارهای صادراتی را افزایش دهیم.

محدودیت های تحریمی تأثیری در توان فنی دامپزشکی ندارد

نایب رئیس جامعه دامپزشکی کشور گفت: از نظر توانمندی های فنی دامپزشکی آنقدر غنی هستیم که محدودیت های تحریمی تأثیری در ارائه خدمات رسانی به جامعه دام و طیور کشور ندارد.

علی امیری در حاشیه نمایشگاه فناوری های نوین دامپزشکی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: اگر چه باید همیشه دانش خود را در حوزه دامپزشکی به روز کنیم اما در حوزه تأمین نیازها و خدمات رسانی به جامعه دام و طیور کشور نیازی به واردات از خارج نداریم زیرا امکانات داخل کشور برای تأمین نیازها کافی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت خدمات رسانی دامپزشکی کشور در حوزه طیور به اندازه خدمات رسانی به کل خاورمیانه به علاوه کشور پاکستان است گفت: این ظرفیت موجب شده دانشمندان بزرگی در حوزه نیازهای مختلف دامپزشکی در کشور تقویت شوند که با استفاده از این ظرفیت ها باید بتوانیم دانش و خدمات دامپزشکی را در کشور توسعه دهیم.

دامپزشکان در خدمت توسعه دامپروری های خرد روستایی

رئیس جامعه دامپزشکی کشور گفت: دامپزشکان بزرگترین حامی صنعت دامپروری خرد کشور در روستاها هستند تا سلامت دامپروری روستایی تأمین شود.

پیام محبی  نیز در حاشیه نمایشگاه فناوری های دامپزشکی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه در روند صنعتی شدن شیپور را برعکس نواخته ایم، افزود: باید در روند صنعتی شدن به موضوعاتی مانند کشاورزی و دامپروری که فرهنگ و ظرفیت آن در کشور موجود بوده سرمایه گذاری می کردیم تا روستائیان نیز با اطمینان خاطر به سرمایه گذاری مستقیم در این حوزه وارد می شدند.

وی گفت: اگر صنایع روستایی از جمله صنعت دامپروری خرد روستایی اقتصادی شود و دامدار در آن سرمایه گذاری کند مهاجرت از شهر به روستا صورت می گیرد.

محبی با بیان اینکه دامپزشکان شاغل در روستاها به واقع ایثارگرند افزود: دامپزشکان در حمایت از حرفه دامپروری روستایی در دورترین و گرمترین نقاط ایران از جمله روستاهای سیستان و بلوچستان به ارائه خدمت به روستائیان دامپرور مشغول هستند.

توان موسسه رازی تامین کل نیاز واکسن های دامی کشور

مدیرعامل موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: ظرفیت و توان ما در تولید واکسن به گونه ای است که می توانیم جوابگوی کل نیازهای کشور باشیم.

محمد سبحانی در حاشیه نمایشگاه فناوری های نوین دامپزشکی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: اگرچه از ظرفیت تامین نیاز کشور در حوزه واکسن ها برخورداریم اما هم اکنون 25 تا 30 درصد واکسن های طیور کشور را ما تولید می کنیم و بقیه در اختیار شرکت های خارجی است.

وی اضافه کرد: در حالیکه کیفیت فرآورده های ما براساس آخرین استانداردهای روز دنیا است و هیچ افت کیفیتی در محصولات خود نداشتیم اما به علت برخی چالش ها در تامین مواد اولیه و فرآورده های بیولوژیک مورد مصرف در صنعت دامپزشکی، از نظر کمیت افت تولید داریم.

سبحانی گفت: با قیمت فعلی ارز ، خرید واکسن های خارجی که در برخی موارد کیفیت کمتر از مشابه داخلی دارند برای مرغداران به صرفه نخواهد بود بنابراین مصرف واکسن های داخلی افزایش خواهد یافت از این رو بنا داریم ظرفیت تولید واکسن های طیور را در کشور افزایش دهیم.

کاهش 38 درصدی کانون بیماری های تب برفکی

رئیس سازمان دامپزشکی از کاهش 38 درصدی کانون بیماری های تب برفکی ، مالت، سیاه زخم، هاری و بیماری های مشترک میان انسان و دام خبر داد.

علیرضا رفیعی پور در حاشیه همایش و نمایشگاه فناوری های نوین دامپزشکی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه این میزان کاهش طی سال گذشته و سه ماه اول امسال حاصل شده است گفت: این توفیق در حالی است که آنفولانزای حاد پرندگان نیز در حال کنترل است ، اگرچه ویروس در کشور وجود دارد اما کانون های اینگونه ویروس ها در حوزه صنعتی ، مرغ بومی و حوزه حیات وحش روندی طبیعی دارد و مشکل حادی از این بابت وجود ندارد.

وی همچنین گفت: اگرچه در روزهای اخیر قطعی های مکرر برق در کشور اتفاق افتاده است اما تاکنون گزارشی درباره تلفات مرغداری ها ناشی از قطع برق نداشتیم.

رفیعی پور با اشاره به پیشرفت صنعت دامپزشکی در کشور افزود: در مرحله ای که تولید صنعت دامپزشکی ، جوابگوی ده تا بیست درصد نیاز کشور بود اکنون به جایی رسیدیم که نود درصد نیاز حوزه دامی کشور و 65 درصد نیاز حوزه طیور کشور از دانش و فناوری بومی تامین می شود.

وی با اشاره به نگرانی تولیدکنندگان صنعت دامپزشکی کشور از واردات گفت: با بررسی های کارشناسی، تاکنون به اندازه نیاز کشور، واردات انجام شده و واردات به گونه ای بوده که در حوزه مواد اولیه و تولید واکسن های بومی هیچ وقت دچار بحران نشدیم.

رفیعی پور افزود: معتقدیم دانش و فناوری بومی در حوزه واکسن های دامی و طیور و حتی آبزیان اگر به خودکفایی برسد اجازه واردات یک دوز واکسن را نخواهیم داد که باید گفت البته در شرایط کنونی نیز به این توانمندی دست یافتیم.

نظر شما