شناسهٔ خبر: 26898749 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

لاهوتی:

ادغام موسسات در بانک راه نجات است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید برای نجات موسسات مالی واعتباری از ورشکستگی باید آنها را در یک بانک ادغام کرد.

صاحب‌خبر -

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ادغام 6 موسسه مالی در بانک سپه، اظهار داشت: پراکنده بودن و کار کردن با ظرفیت های کوچک عاملی بود که در نهایت موسسات مالی را به سمت  ورشکستگی کشاند؛ اما با ادغام در بانک توان آنها افزایش می یابد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ادامه داد: با ادغام کردن موسسات در یک بانک، آسیب کمتری به موسسه ها وارد می شود بنابراین اعتقاد دارم چنین تصمیمی نه تنها غلط نیست؛ بلکه باعث افزایش توان موسسات مالی می شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی باعث ورشکستگی موسسات و بانک ها است، بیان داشت: اگر بانک مرکزی بر فعالیت موسسات مالی نظارت می کرد از حضور و فعالیت این موسسه ها به دلیل جمع آوری نقدینگی جامعه استقبال هم می شد چون آنها می توانستند با جمع آوری نقدینگی سرمایه های مناسبی برای تولید ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نتوانست نقش نظارتی و ساماندهی خود را به درستی ایفا کند، گفت: بانک مرکزی نه ساماندهی کرد نه نظارت، موسسات هم بر اساس نرخ تورم سود بانکی در نظر گرفتند که نتوانستند ازعهده تعهد خود برآیند و در نهایت به سمت ورشکستگی رفتند.

لاهوتی در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید براینکه بانک مرکزی مدیریت موسسات و بانک ها را رها کرده است، اظهار داشت: با رها کردن نظارت و ساماندهی موسسات مالی، این موسسه ها نیز از اهداف تعریف شده خارج شدند و در نهایت نقدینگی از بانک ها و موسسات مالی واعتباری خارجی شد.

تغییر رئیس بانک مرکزی تاثیری ندارد

این نماینده مجلس توضیح داد: افزایش نرخ سود بانکی راه حل کوتاه مدت برای جمع آوری نقدینگی و نجات موسسه ها از ورشکستگی است؛ اما باید دنبال راه حل بلند مدت، ایجاد آرامش و اعتماد در جامعه بود، با این وجود راه حل هایی مانند انتشار اوراق مشارکت و افزایش سود سپرده می تواند در کوتاه مدت نجات بخش باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر تغییر رئیس بانک مرکزی بر ایجاد آرامش در فضای اقتصادی و بانکداری، گفت: رئیس بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست بنابراین مهم نیست چه کسی سکان بانک مرکزی را به دست می گیرد او باید تصمیمات را اجرایی کند با این حساب مهمترین مشکل بانک مرکزی این است که تصمیم گیر نیست./

پایان پیام

نظر شما