شناسهٔ خبر: 26896657 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ساعات معاملات آتی سکه طلا و زعفران در بورس کالا تغییر کرد

R32365/P1012122/S7,84/CT1

ساعات شروع جلسه معاملاتی قراردادهای آتی سکه طلا و زعفران در بورس کالا تغییر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بورس کالای ایران اعلام کرد: مطابق ماده "یک" از بند "ب" ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران از امروز(دوشنبه) ساعت شروع جلسه معاملاتی قراردادهای آتی سکه طلا و زعفران از ساعت 15 خواهد بود.

بر این اساس قراردادهای آتی با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از حراج تک قیمتی با دوره عادی معاملاتی ادامه می‌یابد.

کاهش سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز خرید سکه

افزون بر این، بورس کالا طی اطلاعیه‌ای از کاهش سقف مجاز موقعیت های تعهدی باز در قراردادهای آتی سکه طلا خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، مطابق مورد 9 از بند "ب" ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران، سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز خرید کلیه مشتریان به 40 موقعیت در هر نماد و محدود به 80 موقعیت در تمامی نمادهای معاملاتی کاهش می‌یابد.

بنابر اعلان صورت گرفته، کلیه مشتریان قراردادهای آتی سکه طلا تا ساعت 16:00 جلسه معاملاتی روز دوشنبه (یکم مرداد) فرصت دارند تا موقعیت های مازاد خود را ببندند؛ در غیر این صورت کارگزاران مکلف به بستن موقعیت‌های تعهدی مازاد مشتریان خود تا پایان جلسه معاملاتی همان روز هستند.

این گزارش می‌افزاید: قرارداد آتی توافق نامه‌ای مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافق نامه‌ای که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود.

همچنین در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی به طور فیزیکی رد و بدل شود و برخلاف بازارهای نقدی، انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی‌شود؛ بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن این که فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند.

افزون بر این، برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.

انتهای پیام/

نظر شما