شناسهٔ خبر: 26895861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت مطرح شد؛

غیرکارجو بودن 60 درصد از مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای یزد

نمایندگی یزد

مدیر کل فنی و حرفه‌ای یزد با اشاره به تعهد ارائه قریب هفت میلیون نفر ساعت آموزش‌های مهارتی به کارآموزان استان در سالجاری، اظهار کرد: بررسی‌ها حکایت از اشتغال 34.4 درصد از مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای دارد و این در حالی است که قریب 60 درصد از مهارت‌آموزان نیز غیرکارجو هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «علی‌آقا افضلی» به مناسبت آغاز هفته ملی مهارت، کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای(31 تیرماه تا 6 مهرماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت 16 مرکز دولتی و 350 آموزشگاه آزاد مهارت‌آموزی در ذیل این اداره کل، تصریح کرد: تعهد مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای استان در سال گذشته سه میلیون و 944 هزار و 717 نفر ساعت و تعهد آموزشگاه‌های آزاد در بخش خصوصی دو میلیون و 900 هزار نفر ساعت بوده ولی استان با جمعاً شش میلیون و 866 هزار و 435 نفر ساعت بیش از تعهد تعریف شده، عمل کرده است.

وی از رهگیری شغلی کارآموزان فنی و حرفه‌ای یک سال پس از ارائه آموزش‌های مهارت‌آموزی خبر داد و گفت: براساس بررسی‌های شغلی صورت گرفته از هفت هزار و 24 نفر دارای گواهی‌نامه مهارت آموزی در سال 95 مشخص شد که 34.4 درصد به نوعی مشغول به کار شده‌اند، 58.7 درصد غیرکارجو یعنی عمدتاً زن خانه‌دار، سرباز، دانشجو یا دانش‌آموز در حال تحصیل بودند و 6.4 درصد نیز به دلیل نداشتن سرمایه و نبود علاقه مشغول بکار نشدند و البته موفق به ارتباط  0.2 درصد نیز نشدیم.

این مسئول در ادامه تعهد امسال فنی و حرفه‌ای استان برای مراکز دولتی را سه میلیون و 911 هزار و 129 نفر ساعت و برای آموزشگاه‌های آزاد دو میلیون و 900 هزار نفر ساعت ذکر کرد و افزود: در چهارماهه نخست امسال میزان تعهد مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای استان یک میلیون و 3.4 هزار و 710 نفر ساعت بوده که تاکنون یک میلیون و 114 هزار و 270 نفر ساعت یعنی 75 درصد محقق شده است که با توجه به تعطیلات این بازه زمانی دور از انتظار نبوده است.

وی عملکرد چهارماهه آموزشگاه‌های آزاد را نیز 102 درصد بنا بر تعهد 900 هزار نفر ساعتی در این بازه زمانی اعلام کرد.

افضلی به برنامه‌های طرح اوقات فراغت اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اشاره کرد و با بیان این که برای تابستان آموزش 161 حرفه در قالب 218 دوره تعریف شده است، گفت: تاکنون با استقبال خوبی که از این دوره‌ها صورت گرفته، حدود 1200 نفر در 116 حرفه در قالب 119 دوره ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با اشاره به افتخارآفرینی کارآموزان فنی و حرفه‌ای استان در هیجدمین مسابقات ملی مهارت که از 24 تا 27 تیرماه به میزبانی استان البرز برگزار شد، گفت: تیم 21 نفره‌ی برگزیدگان استانی با شرکت در 20 رشته موفق به کسب مدال طلای رشته آجرچینی، مدال نقره رشته لوله‌کشی و گرمایشی، دو مدال برنز در رشته‌های الکترونیک و نجاری و شش دیپلم افتخار در رشته‌های فناوری طراحی گرافیک، کابیت‌ساز چوبی، فناوری آب، طراحی مد و گل‌ارایی، و تهویه و تبرید شدند.

وی با اشاره به کسب جایگاه دهم استان یزد از بین 31 استان کشورمان براساس مجموع امتیازات کسب شده، گفت: خوشبختانه سن اعضای تیم اعزامی استان به نحوی است که می‌توانند در مسابقات سال آینده نیز برای استان افتخارآفرینی کنند.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابلاغ طرح مهارت‌اموزی در محیط کار واقعی از سوی مقام عالی وزارت از سال گذشته، یکی از اهداف این طرح را استفاده از امکانات بنگاه‌های اقتصادی و اصناف برای مهارت‌آموزی و همچنین بازسازی صنایع دستی و بومی ذکر کرد.

وی در این باره اذعان کرد: در حالی دارای 4500 استاندارد آموزش حرفه‌آموزی هستیم که استان یزد تنها امکان برگزاری 450 حرفه را دارد لذا اجرای این طرح ظرفیت خوبی است تا جامعه جویای کار بتواند در تمام حرفه‌های مورد علاقه خود اموزش‌های لازم را از این طریق فرا گیرد.

افضلی شرایط لازم برای حضور در این دوره‌ها را نیز داشتن حداقل سن 15 سال و بدون شرط مدرک تحصیلی دانست و از مزایای این دوره‌ها معافیت کارآموزان از قوانین کار و مالیات ذکر کرد.

وی به برنامه‌های هفته ملی مهارت در استان نیز اشاره کرد و گفت: دیدار با مقامات استانی و ائمه جمعه، سخنرانی مسئولان فنی و حرفه‌ای در نماز جمعه شهرستان‌ها، تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، بازدید عموم از مراکز فنی و حرفه‌ای و ارائه مشاوره به علاقمندان، برپایی نمایشگاه دستاوردهای فنی و حرفه‌ای در پارک کوهستان یزد و برگزاری مسابقات ورزشی بین مراکز جهت اعزام تیم منتخب استان به رقابت‌های منطقه‌ای و کشوری از اهم برنامه‌های این هفته است.

افضلی در پایان نیز به تفاهم‌نامه همکاری این اداره کل با انجمن بچه‌های طاقت در استان نیز اشاره کرد و در قالب این تفاهم‌نامه برای ارائه آموزش به جامعه هدف این انجمن و نیز صدور مجوز یک باب آموزشگاه‌ آزاد همکاری لازم را خواهیم داشت.

«سید علی کاکا» مسئول انجمن بچه‌های طاقت در یزد نیز در این نشست به خبرنگاران گفت: جامعه هدف این انجمن، جمعیت فرزندان طلاق هستند که برای آنها آموزش و آگاهی روانشناسی و آماده کردن برای زندگی جدیدشان انجام می‌شود.

وی با بیان این که که یکی از دغدغه‌های مهم جامعه مخاطب این انجمن مسئله استغال و امنیت مالی به ویژه در مورد مادران سرپرست خانوار است، اظهار کرد: امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان این مشکل به نحو مطلوب مرتفع شود.

گفتنی است، در پایان این نشست علاوه بر ارائه گزارش‌هایی از سوی «محسن تولایی»، «فرهاد بابا احمدی» و «مهدیه کارگر دهقانی» روسای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان یزد و «محمدرضا بی‌کس» مسئول کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان، تفاهم‌نامه همکاری انجمن طاقت و اداره کل فنی و حرفه‌ای بین مسئولان مربوطه رد و بدل شد.

انتهای پیام

نظر شما