شناسهٔ خبر: 26895674 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سازمان ثبت اسناد :​بیشترین ازدواج های ثبت شده نسبت به جمعیت ​،در خراسان شمالی

طبق گزارش استخراج شده از سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق، در سال گذشته ۶۱۰ هزارو ۹۹۴ واقعه ازدواج در دفاتر ازدواج به ثبت رسیده که در مقایسه با سال پیش از آن ۷ درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، مجموع ازدواج های ثبت شده مشتمل بر دو نوع " ازدواج دائم " و "ازدواج موقت " است و سهم ازدواج دائم از کل ازدواج های ثبت شده معادل­ 99 و 96 صدم درصد و سهم ازدواج موقت معادل 4 صدم درصد است .
از میان استان های کل کشور در سال 96، بیشترین ازدواج های ثبت شده، مربوط به استان های تهران و خراسان رضوی به ترتیب با 80 هزار و 456 و 55 هزار و 330 ازدواج و کمترین متعلق به استان های ایلام با 5 هزار و 121 ازدواج و سمنان با 3 هزار و 980 ازدواج است .
در سال گذشته به ازای هر صد هزار نفر جمعیت 764 ازدواج ثبت شده است.
از میان استان های کل کشور بیشترین ازدواج ثبت شده نسبت به جمعیت هر استان به ترتیب متعلق به استان های خراسان شمالی با هزار و 82 ازدواج و اردبیل با 999 ازدواج و کمترین متعلق به البرز و سمنان است .

تحلیل وقایع ازدواج ثبت شده برحسب رده سنی

طبق گزارش استخراج شده از سامانه ثبت ازدواج و طلاق ، بیشترین ازدواج های ثبت شده زوج ( معادل 37درصد) مربوط به رده سنی 25 تا 29 سال و بیشترین ازدواج های ثبت شده زوجه ( معادل 28 درصد) مربوط به رده سنی 20 تا 24 سال بوده است.
نزدیک به 82 درصد ازدواج های ثبت شده زوج در رده سنی 20 تا 34 سال و 75 درصد ازدواج های ثبت شده زوجه در رده سنی 15 تا 29 سال رخ داده است.

تحلیل وقایع ازدواج ثبت شده برحسب سطح تحصیلات

بررسی میزان ازدواج های ثبت شده از لحاظ سطح تحصیلات در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق ،نشان می دهد: در سال 96 ، بیشترین ثبت ازدواج زوج برحسب تحصیلات با 64 درصد مربوط به تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم ، 35درصد مربوط به تحصیلات دانشگاهی و حوزوی و 1درصد مربوط به بیسواد و نامشخص بوده است.
درسال 96، بیشترین ثبت ازدواج زوجه برحسب تحصیلات با 64 درصد مربوط به تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و 34درصد مربوط به تحصیلات دانشگاهی و حوزوی 2درصد مربوط به بی سواد و نامشخص بوده است.

وقایع ازدواج به تفکیک دین و مذهب

بررسی میزان ازدواج ها و طلاق های ثبت شده به تفکیک دین و مذهب در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق ، نشان می دهد: در سال 96 ، در 88درصد ازدواج های ثبت شده، زوج و زوجه دارای مذهب شیعه ، در 11 درصد ازدواج های ثبت شده، دارای مذهب سنی و یک درصد مربوط به سایر ادیان و مذاهب است .


تعداد سکه طلاق تعیین شده به عنوان مهریه

بر مبنای اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در سال گذشته ، 84 درصد از انواع صداق های تعیین شده سکه طلاست .
حدود 16درصد از انواع مهریه تعیین شده غیر از سکه طلا شامل : ملک، وجه نقد و سایر موارد است .
از میزان صداق های تعیین شده که از نوع سکه طلاست 56 و 9دهم درصد کمتر از 114 سکه ، 35 و 3دهم درصد بین 115تا 500سکه ، حدود 5 و 9 دهم درصد بین 501 تا 1000سکه و 2درصد از سکه های تعیین شده جهت صداق بیشتر از 1000 سکه است .

ثبت واقعه ازدواج در ماه های قمری

براساس اطلاعات موجود در سامانه ثبت ازدواج و طلاق در سال گذشته ، بیشترین فراوانی ثبت ازدواج به ترتیب در ماه های ذیحجه حدود 14 درصد، ربیع الاول 11درصد و در ماه های رجب و شعبان هر کدام 10 درصد است .
ثبت واقعه ازدواج در ماه های محرم، صفر و رمضان سیر نزولی داشته به نحوی که در ماه های محرم و صفر به ترتیب 3 و 2 درصد و در ماه رمضان به حدود 4 درصد رسیده است.
 

نظر شما