شناسهٔ خبر: 26894746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با فارس خبرداد

آغاز واکسیناسیون آنفلوآنزای حاد پرندگان در ۷ استان پر خطر

معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: از چند هفته گذشته واکسیناسیون مرغداری‌های تخم‌گذار در استان‌های قزوین، تهران، البرز و قم آغاز شده و تا پایان شهریور در ۷ استان پر خطر در مقابل آنفلوآنزای حاد پرندگان واکسیناسیون انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی صفر ماکن علی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه بالاخره موضوع تأمین واکسن آنفلوآنزای پرندگان برای پیشگیری از اپیدمی این بیماری در فصل پاییز به کجا رسید، گفت: واکسیناسیون در قالب یک برنامه ملی در دستور کار قرار گرفته است و از چند هفته گذشته کار واکسیناسیون در استان‌های قزوین، تهران و البرز آغاز شده و از هفته گذشته استان قم هم جزء برنامه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: قرار است تا برنامه واکسیناسیون آنفلوآنزای پرندگان در 7 استان پرخطر که مزارع مرغ مادر در آنها قرار دارد انجام شود تا بتوانیم قبل از شهریورماه که پیش‌بینی موج آنفلوآنزاست 5 میلیون و 200 هزار قطعه مرغ مادر را پوشش دهیم.

وی در مورد نحوه تأمین واکسن این گونه توضیح داد که به دو شرکت مجوز داده‌ایم که 120 میلیون واکسن آنفلوآنزا را وارد کرده و در دسترس قرار دهند.

معاون سازمان دامپزشکی در پاسخ به خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه برخی معتقدند واکسن آنفلوآنزا چندان هم نمی‌تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد، گفت: تلقیح واکسن 3 ویژگی دارد که 80 درصد از طیور در برابر عفونت محافظت می‌شوند، مضاف بر اینکه پخش ویروس بین 75 تا 80 درصد کاهش می‌یابد و سوم اینکه در صورتی که پرنده‌ای واکسینه باشد، انتشار ویروس از پرونده واکسینه به غیر واکسینه کاهش می‌یابد.

وی همچنین در پاسخ به آنهایی که معتقدند به دلیل تنوع ویروس آنفلوآنزا واکسن ممکن است اثربخشی چندانی نداشته باشد، گفت: تجربه جهانی می‌گوید وقتی واکسیناسیون هدفمند داشته باشیم، حداقل 80 درصد جمعیت طیور در مقابل بیماری محافظت می‌شود، مضاف بر آنکه ما واکسن‌ها را براساس نقشه اطلاعات ژنتیکی کامل ویروس که در کشور برای نخستین بار ترسیم کرده‌ایم، تهیه کرده آن را به مراجع بین‌المللی فرستاده‌ایم و براساس آن واکسن را انتخاب و خریداری کرده‌ایم.

ماکنعلی همچنین در مورد کیفیت واکسن‌های تهیه شده و مبدا واردات آن گفت: این دو نوع واکسن تائیدیه FDA و EMA را دارند که یکی از آنها از آمریکا و دیگری از یک کشور اروپایی تهیه شده است.

وی در پاسخ به اینکه سرم‌سازی رازی در تأمین واکسن آنفلوآنزا چه نقشی دارد، هم گفت: به این موسسه و شرکت پسوک که توان تولید واکسن آنفلوآنزای پرندگان را دارند اعلام کرده‌آیم که به هر میزان که توان و تولید واکسن حاد پرندگان را داشته باشند از آنها خریداری خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار فارس، طی دو سال گذشته به دلیل شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در کشور بیش از 30 درصد مرغداری‌های مرغ مادر و تخم گذار معدوم سازی شدند که هزینه هنگفتی را به کشور تحمیل کرد، تا جایی که در یک بازه زمانی مجبور به واردات تخم مرغ شدیم و همچنین امکان صادرات مرغ و تخم مرغ از بین رفت. 

سازمان دامپزشکی تزریق واکسن آنفلوآنزا را یکی از جلوگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد که حرف و حدیث‌ زیادی در مورد اثربخشی این واکسن، تحمیل هزینه به کشور و در عین حال کیفیت این واکسن‌ها به وجود آمد تا جایی که برخی عنوان کردند که واکسن‌های وارداتی از چین و هند اثر لازم را نخواهد داشت. موضوعی که اکنون معاون سازمان دامپزشکی آن را به صراحت رد می‌کند.

هرساله با شروع فصل پاییز موج شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در مرغداری‌های کشور افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/ب

نظر شما