شناسهٔ خبر: 26894186 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور

گردش 134 هزار میلیارد تومانی در صنعت دامی می‌تواند جای نفت را بگیرد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: گردش مالی ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی صنعت دام و طیور می‌تواند جایگزین درآمد نفت برای اقتصاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا رفیعی‌پور صبح امروز در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که حتما باید از هر سه قوه مقننه، قضاییه و دولت به میدان بیایند تا مشکلات حل شود. 

وی با اشاره به اینکه سابقه صنعت دام، طیور و آبزیان به بیش از نیم قرن گذشته بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: اکنون خروجی علمی ما در سطح دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان حوزه دامپزشکی به حدی رسیده است که مازاد نیرو داریم، ولی باید دید که آیا در قسمت کنترل بیماری‌های دامی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و حوزه تشخیص و تضمین کیفیت نهایی آیا موفق بوده‌ایم. 

رفیعی پور با اشاره به اینکه امروزه در بسیاری از حوزه‌های دامی به خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: یک زمانی واردکننده محصولات لبنی و طیور بودیم، اما اکنون مازاد تولید داریم و باید آن را صادر کنیم. چرا که از تولید سنتی به صنعتی رسیده‌ایم و رنسانسی در این حوزه در کشور اتفاق افتاده است تا حدی که مرغداری، دامداری و آبزی‌پروری‌هایی داریم که تمام امکانات آنها آخرین تکنولوژی‌های روی دنیا بوده و از دستگاه‌های تمام اتوماتیک دنیا استفاده می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: اما هنوز هم در حوزه تولید مراقبت از بهداشت و اقتصاد کشور در این حوزه دچار چالش‌های جدی هستیم و وقتی در یک پیک اپیدمیک قرار می‌گیریم، دچار میلیاردها تومان خسارت می‌شویم. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور دو واژه بهره‌وری و امنیت غذایی را از اولویت‌های کشور و دامپزشکی و حتی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود وقتی بهره‌وری در تولید بالا برود موضوع برای تولیدکننده مقرون به صرفه می‌شود، اما نباید فراموش کرد که سه حلقه مزرعه، محل تولید،‌دانشگاه و مدیریت بازار به هم پیوسته‌اند و نمی‌توان اینها را از یکدیگر جدا کرد. چرا که ما هم در حوزه مدیریت تولید و مدیریت بهداشتی و بازار باید حرفی برای گفتن داشته باشیم و اگر مشکلی به وجود آید، معلوم است که در یکی از این سه حوزه خوب عمل نکرده‌ایم. 

وی با انتقاد از آنهایی که با بوجود آمدن کوچکترین مشکلی در سلامت تولید مواد خام غذایی انگشت اتهام را به سمت سازمان دامپزشکی نشانه می‌روند، گفت: در زنجیره صنعت طیور بیش از 20 ارگان دولتی و غیردولتی دخیل هستند، اما وقتی دچار بحران می‌شویم آ‌ن موقع فقط یک دستگاه دامپزشکی را می‌شناسیم که چرا در این موضوع موفق نبوده‌ایم. 

رفیعی پور همچنین به اهمیت توجه به صنعت دامی کشور اشاره کرد و گفت: 134 هزار میلیارد تومان سرمایه در این حوزه فعال است که کم نیست در حالی که صنعت نفت ما 150 هزار میلیارد تومان است. مضاف بر آنکه صنعت دامی صنعتی زایشی و پایدار است که می‌تواند به مرور اگر به آن اهمیت دهیم در چاه‌های نفت را برای ذخیره نفت‌های آینده ببندیم. به عنوان مثال صنعت اسب و صنعت زنبور عسل اگر فعال شود، می‌تواند طی سالیان جاری جای صنعت نفت را بگیرد. 

به گزارش خبرنگار فارس، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی به همراه معاونانش و انجمن‌های مرتبط با حوزه دامپزشکی در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و نخستین نمایشگاه تخصصی دامپزشکی و تکنولوژی‌های نوین که از امروز اول مرداد ماه تا سوم مرداد در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است حضور یافتند و به چالش بررسی‌ چالش‌ها و توانمندی‌های حوزه دامپزکشی کشور پرداختند. 

انتهای پیام/ب

نظر شما