شناسهٔ خبر: 26891947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فارس|جمعه‌های کودکی؛ حرکتی آتش به اختیارانه برای محرومیت‌زدایی فرهنگی

R41382/P1486/S6,61/CT7

" جمعه‌های کودکی" حرکتی خودجوش در روستاهای جهرم است که نشان داد محرومیت‌زدایی منحصر به مباحث عمرانی نیست بلکه گاه محرومیت‌زدایی‌ها از جنس کتاب و فرهنگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، هر زمان سخن از محرومیت‌زدایی می‌شود، شاید نخستین چیزی که به ذهن آید گروه‌های جهادی یا فعالیت‌های عمرانی باشد اما حرکتی خودجوش در روستاهای جهرم نشان داد که محرومیت‌زدایی منحصر به مباحث عمرانی نیست بلکه گاه محرومیت‌زدایی‌ها از جنس کتاب و فرهنگ است. 

" جمعه‌های کودکی" عنوان طرحی است که تاکنون در چند روستای جهرم اجرا شده و به گفته سمانه رستمی، مسئول کتابخانه روستای علویه قرار است تا پایان شهریور در 7 روستای دیگر نیز اجرا شود اما اینکه طرح " جمعه‌های کودکی" با چه هدف و نیتی شکل گرفته، موضوعی است که مجتبی امیرزاده، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی جهرم به آن پاسخ می‌دهد. 

« یکی از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی ارائه خدمات فرهنگی و کتابخوانی به مناطق محروم و مناطقی است که فاقد هر گونه مرکز فرهنگی هستند، طرح جمعه‌های کودکی در راستای این هدف شکل گرفته است». این را امیرزاده در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید. 

« دنیایی از شادی، خنده، مسابقه، قصه‌گویی، گلستان‌خوانی و اهدای کتاب به کودکان بخشی از فعالیت‌هایی است که قطار جمعه‌های کودکی برای کودکان روستاها و مناطق محروم به همراه دارد» این را  رستمی در گفت‌وگو با تسنیم برای شرح بیشتر این طرح می‌‌گوید. 

به گفته وی نخستین روستا، روستای هورموج و پس از آن روستای دنیان بود که این کاروان به همراه تعدادی از مسئولان به آنجا رفته و جمعه شادی را برای کودکان رقم زدند. رستمی در توضیح بیشتر این طرح می‌گوید: بسیاری از روستاها کتابخانه یا مرکز فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان ندارند و به همین دلیل سعی شده با اجرای این طرح حداقل یک روز کتاب را مهمان کودکان کنیم. 

وی که با اجرای طرح‌های خلاقانه موفق شد روستای علویه را در فهرست نهایی روستاهای دوستدار کتاب ایران جای دهد، این طرح را با کمک امیر بخشنده از اهالی روستا تهیه کرده و حرکتش موجب شده که بسیاری از خیرین نیز وارد عرصه شوند و با اهدای کتاب به کودکان روستایی قدمی  در این اردوی جهادی فرهنگی بردارند. 

امیرزاده، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی جهرم از گسترش این طرح در دیگر بخش‌ها و روستاهای جهرم سخن می‌گوید با این حال وی معتقد است که برای انجام کارهای فرهنگی و ترویج کتابخوانی در روستاها باید حداقل امکانات وجود داشته باشد که می‌توان برای نمونه به کتابخانه سیار اشاره کرد. 

به گفته وی در شهرستان جهرم 9 کتابخانه عمومی وجود دارد که این کتابخانه‌ها موظف هستند تا شعاع 10 کیلومتری روستاهای اطراف خود را نیز پوشش دهند با این حال 3 روستای این شهرستان از جمله علویه، موسویه و طاحونه کتابخانه عمومی دارند و یک روستا نیز به صورت مشارکتی دارای کتابخانه شدند. 

رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان جهرم می‌گوید: 3 روستای آرجویه، فتح‌آباد و بهجان نیز از دیگر روستاهای این شهرستان هستند که مستعد راه‌اندازی کتابخانه عمومی‌اند و در اولویت قرار دارند. 

در گرماگرم روزهای تابستان و مشکلات ریز و درشتی که در اغلب روستاهای استان فارس وجود دارد، طرح جمعه‌های کودکی نسیم خنک خدمت است که روح کودکان شهرستان جهرم را نوازش می‌دهد و دنیای کودکانه را برایشان رنگین‌تر می‌کند. امید که حمایت از این حرکت‌های خودجوش سبب شود در کل استان فارس این طرح اجرا شود. 

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/م

نظر شما