شناسهٔ خبر: 26891173 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیگیری ایسنا ادامه دارد:

وقتی فاضلاب شهری از مزارع عبور کند، قطعا مورد استفاده سودجویان قرار می گیرد

نمایندگی مرکزی

در پی انتشار گزارشی با عنوان "اینجا سرطان می ‌ کارند" که در دهم تیرماه سالجاری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا منطقه مرکزی، قرار گرفت، مدیر جهاد کشاورزی ساوه خواستار جلوگیری از ورود فاضلاب به مزارع و مسیرهای آبیاری این شهرستان شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با اعلام ضرب ‌ العجل و اعلام تکالیف قانونی از سوی فرمانداری ساوه پس از انتشار این گزارش به منظور جلوگیری از تداوم فاجعه زیست محیطی در حوزه کشاورزی ساوه در قالب کشت گندم، جو، ذرت، بامیه، یونجه و سبزیجات با استفاده از فاضلاب تصفیه نشده در منطقه زرباف این شهرستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به تشریح تکالیف قانونی این مدیریت برای جلوگیری از این عمل غیرقانونی پرداخت و گفت: این موارد در قالب نامه به فرمانداری شهرستان اعلام شده است.

حسن شریفی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا،با تاکید بر اینکه این مدیریت هیچگونه وظیفه قانونی برای برخورد با متخلفین برعهده ندارد، گفت: جهادکشاورزی ساوه به جهت کمک در رفع معضلات مربوطه همواره تلاش کرده است تا در بازدیدهای انجام شده از مناطق دفع فاضلاب شهری و شهر صنعتی از طریق تذکر شفاهی و آموزش کشاورزان و با ترویج تغییر الگوی کشت از سبزی و صیفی به محصولات علوفه ‌ ای و پنبه اقدام لازم به عمل آید.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی ‌ های اخیر و بحران آب تا زمانی که فاضلاب شهری از داخل مزارع و مسیرهای آبیاری عبور کند، قطعا مورد استفاده افراد سودجو قرار خواهد گرفت و می بایست توسط دستگاههای ذیربط در این خصوص چاره اندیشی اساسی شود.

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود تکالیف دستگاه ‌ های مختلف اجرایی برای برخورد و پیگیری به منظور منع استفاده از فاضلاب مشخص شده است و لذا این مدیریت هیچگونه تکلیف قانونی جهت برخورد با تخلفات مربوطه را طبق مقررات برعهده ندارد.

شریفی به اشاره به مواردی که در قانون برای جلوگیری از این معضل آمده است، گفت: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ‌ ها و زباله در خیابان ‌ ها، کشتار غیر مجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه ‌ های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشد به حبس تا یک ‌ سال محکوم خواهندشد.

وی تاکید کرد: تشخیص اینکه اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می ‌ شود و نیز مجاز بودن کشتار دام و دفع فضولات دامی و همچنین اعلام جرم مذکور حسب مورد برعهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه در ادامه گفت: در بند دیگر ماده ۲۴ قانون توزیع عادلانه آب نیز وزارت نیرو مکلف است درخصوص آب ‌ های حاصل از فاضلاب ‌ ها در هر محل، پس از رسیدگی ‌ های لازم اجازه بهره ‌ برداری صادر کند.

وی گفت: ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب نیز تصریح می کند، آلوده ساختن آب ممنوع است و مسئولیت پیشگیری و ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول می ‌ شود.

شریفی در عین حال با تاکید بر اینکه از نظر وزارت جهاد کشاورزی کشت هرگونه محصولات زراعی و باغی و بطور کلی تولید هرگونه محصول کشاورزی با آب پساب و فاضلاب ممنوع است، افزود: وظیفه جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کشت غیرقانونی با فاضلاب و پساب اعلام گزارش و اطلاع رسانی به مراجع مسئول است.

وی با اشاره به کشت انجام شده با استفاده از فاضلاب در بخشی از اراضی ساوه گفت: در این خصوص نه تنها اطلاع رسانی کامل از سوی جهادکشاورزی صورت گرفته است بلکه بهره ‌ برداران از فاضلاب از تمامی تسهیلات این مدیریت نظیر اعطای تسهیلات اعتباری، نهاده ‌ های دامی و کود محروم شده ‌ اند.

وی در ادامه گفت: در بخش دیگری از اراضی جنوب شهر ساوه نظیر منطقه فانوس آباد و نیز در بخشی از منطقه شهر صنعتی ساوه، فاضلاب رهاسازی شده وارد کانال انتقال آب شده و با آب کشاورزی نیز ترکیب می ‌ شود.

شریفی تصریح کرد: براساس قانون، هرگونه برداشت آب از مسیرهایی که فاضلاب در آن جریان دارد مطلقا ممنوع است و وزارت نیرو موظف است نسبت به جمع آوری موتورهای پمپاژ فاضلاب اقدام کند.

وی در پایان با تقدیر از ایسنا در خصوص انتشار این گزارش خبری که بازتاب گسترده ای را به همراه داشته است، گفت: مجموعه جهادکشاورزی ضمن قدردانی از انعکاس صحیح این گزارش درخواست دارد که با برگزاری کنفرانس خبری با حضور خبرگزاری ها و مطبوعات و با حضور دستگاه ‌ ها و مراجع ذیربط به ابعاد بیشتر این موضوع پرداخته و ضمن مطالبه وظایف هر دستگاه اجرایی از متولیان امر خواسته شود تا به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

به گزارش ایسنا، با انتشار این گزارش فرماندار ساوه با صدور نامه ‌ ای خطاب به مدیران ادارات مرتبط با این معضل زیست ‌ محیطی شامل شهرداری، جهادکشاورزی، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، اداره حفاظت محیط زیست، امور منابع آب و منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خواستار پیگیری و اقدام عاجل حسب وظایف قانونی برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی در حوزه کشاورزی شد.

پس از گذشت حدود دو هفته از انتشار این گزارش هادی رستم ‌ خانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان ساوه نیز  با اشاره به بازدید خود و محیط بانان این اداره پس از انتشار گزارش ایسنا و اعلام ضرب ‌ العجل از سوی فرمانداری شهرستان ضمن اعلام شکایت محیط زیست ساوه به مراجع قضایی برای برخورد با فاجعه آفرینان در کشاورزی ساوه، اظهار کرد: گزارش مشروحی از این بازدید به دانشکده علوم پزشکی و جهاد کشاورزی شهرستان ارائه شده و برخورد قانونی با متخلفان صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما