شناسهٔ خبر: 26891146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی اصفهان:

مصرف زیاد چای و نوشابه دو عامل موثر در بروز سنگ کلیه است

اصفهان - رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق پژوهش‌های علمی در مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی، چای و نوشابه نقش بارزی در بروز سنگ کلیه دارد.

صاحب‌خبر -

مژگان مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از جمله عوامل بروز نارسایی کلیه می توان به دیابت، فشارخون، سنگ کلیه و بیماری های مجاری ادراری اشاره کرد، ولی بر اساس پژوهش علمی مشخص شد که علت اصلی سنگ کلیه در مردم اصفهان به خاطر وجود اگزالات بالا در ادرار و عامل بالا رفتن اگزالات مصرف زیاد چایی و نوشابه‌ها است.

وی با توصیه به مردم که آب سالم را جایگزین چای کنند، ادامه داد: مصرف کم نمک و گوشت قرمز دو عامل مهم تغذیه ای است که باید برای داشتن یک کلیه سالم آن را رعایت کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه عوامل متعددی در نارسایی های کلیوی نقش دارد، تصریح کرد: همچنین مصرف داروهایی مثل بروفن، ژلوفن و دیکلوفناک در طولانی مدت عامل نارسایی کلیه است.

نارسایی کلیوی یک بیماری بی علامت است

وی با اشاره به اینکه چکاب سالانه در پیشگیری از بیماری های کلیه بسیار ضروری است، ادامه داد: تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری های کلیوی هستند البته افزایش سن احتمال بروز نارسایی های مزمن کلیوی را بالا می برد.

مرتضوی گفت:بیماری های دیابت و پرفشاری خون زمینه ساز بیماری های کلیوی و نارسایی کلیوی یک بیماری بی علامت است یعنی یک بیماری مخفی که پس از سال ها ابتلا، نشانه های بیرونی آن رخ می‌کند، لذا به افرادی که تاکنون فشار خون خود را کنترل نکرده و آزمایش کلیه نداده اند توصیه می شود که یکبار در طول عمر خود این آزمایش را انجام دهند چراکه چکاب سالانه قند و فشار خون به پیشگیری از بیماری های کلیوی کمک می‌کند.

وی اعلام کرد: علائمی مثل رنگ پریدگی، کم خونی، ورم دور چشم، بی حالی و ضعف از نشانه‌های نارسایی کلیوی است، البته این علائم با علائم کم خونی مشابه است و باید حتما طبق آزمایش نارسایی کلیه مشخص شود.

دیابت و فشار خون زمینه ساز ابتلا به نارسایی های کلیوی است

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دیابت و فشار خون نیز جزو بیماری های پنهانی است که تنها با چکاب سالانه می توان آن را تشخیص داد، تاکید کرد: به دلیل اینکه بعضی از مردم پس از سالها متوجه بیماری خود می شوند و در آن زمان نیز در معرض نارسایی کلیوی قرار گرفته‌اند، باید چکاب سالانه خود را برای پیشگیری از این بیماری ها جدی بگیرند.

وی به راهکارهایی براب محافظت از کلیه اشاره کرد و گفت: بیمارب کلیه به عنوان قاتل خاموش عمل می کند و بنابراین تأثیر عمیقی روب کیفیت زندگی فرد دارد لذا رسیدن به وزن مناسب و پرهیز از چاقی به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیمارب مزمن کلیه کمک می کند.

نیمی از مبتلایان به دیابت دچار تخریب بافت کلیه می شوند

مرتضوی با اشاره به اینکه نیمی از مبتلایان به دیابت دچار تخریب بافت کلیه می شوند، تاکید کرد: بنابراین افراد دیابتی باید به طور منظم عملکرد کلیه خود را چک کنند.

وی تصریح کرد: خیلی از مردم آگاهند که پرفشاری خون باعث سکته مغزی و حمله قلبی می شود، ولی عده کمی از اثرات مخرب فشار خون بالا بر روی کلیه اطلاع دارند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه فشار خون نرمال کمتر از ۱۲ روی هشت است، گفت: فشار خون بیشتر از  ۱۳ روی هشت و پایین تر از ۱۴ روی ۹ از مراحل قبل از پرفشاری خون محسوب می‌شود که در این مرحله توصیه به رعایت رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی می شود.

وی بیان داشت: فشار خون باید به طور منظم مانیتور شود چراکه پرفشاری خون بخصوص اگر همراه بیماری قند و یا افزایش چربی یا بیماری قلبی عروقی باشد باعث آسیب بیشتر کلیه می شود.

مرتضوی مصرف غذای سالم و کنترل وزن را در جلوگیری از بیماری قند، بیماری قلبی و بیماری مزمن کلیه مؤثر عنوان و اضافه کرد: میزان نمک مصرفی توصیه شده در شبانه روز ۵ میلی گرم است که به اندازه یک قاشق چایخوری است، لذا توصیه می‌شود حتی الامکان از مصرف غذاهای رستورانی و آماده پرهیز شود و نمکدان سر سفره غذا آورده نشود.

وی ادامه داد: جهت حفظ سلامت کلیه باید آب سالم نوشیده شود و اگر سابقه سنگ کلیه در قرد وجود دارد به قدری مایعات مصرف شود تا روزانه بیش از ۲ لیتر ادرار تخلیه شود.

سیگار ریسک سرطان کلیه را تا ۵ درصد افزایش می دهد

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین گفت: سیگار جریان خون کلیه را آهسته می کند و عملکرد کلیه کاهش می یابد، از طرفی سیگار ریسک سرطان کلیه را تا ۵ درصد افزایش می دهد، لذا ترک سیگار یکی از راه های جلوگیری از بروز ناراحتی های کلیه به شمار می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی در خصوص پیشگیری اشاره کرد و گفت: جهت پیشگیری از بیماری های کلیوی، مرکز تحقیقات بیماری های کلیه، هر ساله در روز جهانی کلیه، مطابق با شعار مخصوص به آن روز، یکسری برنامه های آموزشی برگزار و آموزش هایی نیز از طریق صدا و سیما و رسانه ها برای مردم ارائه می‌کند.

 مرتضوی بیان داشت: هر ساله در اسفندماه نیز کمپینگ روز جهانی کلیه را برگزار و در این روز آموزش مردمی در سطح شهر برگزار می شود و تاکنون این کمپینگ‌ها در میدان نقش جهان، میدان امام، سی و سه پل و جاده ناژوان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه این مرکز در اصفهان از سال ۸۷ راه‌اندازی شده است، بیان داشت: مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی در ابتدا در مرکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر (ع) قرار داشت و پس از آن به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) انتقال یافت و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت می‌کند.

نظر شما