احتمال تحويل هواپيما به ايران با تحولات در مجلس آمريکا
صاحبخبر - به گزارش خبرگزاري آريا، اصغر فخريه کاشان، مشاور وزير راه و­ شهرسازي در امور بين الملل درباره احتمال تهاتر نفت ايران با سوخوي روسي اظهار داشت: ساير شرکتهاي هواپيمايي در خريد هواپيماهاي سوخو چه با موتور روسي و چه موتور غربي مختار هستند اما وزارت راه و شهرسازي برنامهاي براي مذاکره با سوخو ندارد. وي با بيان اينکه هيچ توصيه و دستوري مبني بر تهاتر نفت ايران با هواپيماي روسي به وزارت راه و شهرسازي نشده است، گفت: هيچ برنامهاي براي نوسازي ناوگان ايران اير با استفاده از هواپيماهاي سوخو نداريم. عضو ارشد تيم مذاکره کننده قراردادهاي خريد هواپيماهاي جديد درباره سرنوشت قراردادهاي خريد هواپيما از سه شرکت ايرباس، بويينگ و اي.تي.آر در شرايطي که منع فروش هواپيما به ايران براي اين شرکتها وجود دارد، تاکيدکرد: ترجيح ما اين است که قراردادهاي خريد هواپيما از شرکت ايرباس، بويينگ و اي.تي.آر ­ در حالت فعلي باقي بمانند­تا اينکه شرايط مجددا احيا شود اما سه شرکت ايرباس، بويينگ و اي.تي.آر بنابر­ ­الزام قانوني مجبور به فسخ قراردادها هستند و ما براي همه­­اين موارد در حال مذاکره با شرکتها هستيم. فخريه کاشان ادامه داد: اين سه شرکت تحت فشار دولت امريکا تمايل به فسخ قراردادها با ايران اير دارند و بنابر مقرراتي که امريکاييها وضع کردند بايد يا 14 اگوست به بعد ­يا 6 نوامبر به بعد دفاتر و حسابهاي همکاري با ايران را ببندند به همين دليل خواستار روشن کردن تکليف قراردادها هستند. وي گفت: اما در اين طرف ما هم بنا به قراردادها، معتقديم که هنوز فرصت حفظ قراردادها را داريم و در حال مذاکره با اين شرکتها براي ­فسخ نشدن قراردادها هستيم، در نهايت يا قراردادها فسخ و يا معلق باقي ميمانند. فخريه کاشان با بيان اينکه نفع معلق ماندن قراردادها براي ما اين است که براي انعقاد قرارداد دوباره در شرايط مطلوب نياز به انجام مذاکرات جديد نيست. مشاور وزير راه و شهرسازي در امور بين الملل با تاکيد بر اينکه در صورت فسخ قراردادها تحت تاثير خروج امريکا از برجام زيان و خسارتي متوجه سه شرکت نميشود، گفت: يعني اين طور نخواهند بود که با فسخ اين قراردادها بويينگ، ايرباس و اي.تي.آر به ايران اير غرامت بپردازند اما به طور قطع عدم فروش اين تعداد هواپيما به ايران خودش يک زيان بزرگي براي اين شرکتها محسوب ميشود به ويژه براي ايرباس و اي.تي.ار که سفارشات ايران را به مرحله توليد رساندهاند. وي افزود: همه تلاشها بر اين بود که قراردادي داشته باشيم که نه ما دچار زيان شويم و نه شرکتهاي طرف قرارداد. اگر اين قرارداد را در شرايط ديگري که ناشي از برجام نبود فسخ ميکردند به طور قطع بايد خسارت به ايران اير پرداخت ميکردند اما اين قراردادها در شرايطي فسخ ميشود که تابع نظر آنها نيست. فخريه کاشان درباره احتمال تحويل دو فروند هواپيماي اي.تي.ار به ايران اير گفت: نمايندگان شرکت اي.تي.آر در حال مذاکره هستند تا فروش سفارشات ايران که به مرحله توليد رسيده مشمول استثناهايي شود.∎
نظر شما