شناسهٔ خبر: 26889091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

شکایت از عرضه تنباکوهای محرک جنسی در فضای مجازی

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد به نقل از آنا مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: طرح شکایت از کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی فروش تنباکوهای محرک جنسی از سوی وزارت بهداشت در مراجع قضایی در حال پیگیری است اما متاسفانه عزم و اراده ملی برای کاهش و کنترل دخانی و مخدر در کشور وجود ندارد.
بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنا با اشاره به توزیع و مصرف تنباکوهای محرک جنسی اظهار کرد: موضوع تباکوهای محرک جنسی از سوی پلیس فتا به وزارت بهداشت اعلام شد که پس از بررسی‌های صورت گرفته، دستور مسدود کردن کانال تلگرامی را اعلام کردیم.

وی افزود: طرح شکایت از این کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی فروش تنباکوهای محرک جنسی از سوی وزارت بهداشت در مراجع قضایی در حال پیگیری است اما متاسفانه عزم و اراده ملی برای کاهش و کنترل دخانی و مخدر در کشور وجود ندارد.

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت ادامه داد: بحث دخانیات باید دغدغه همه دستگاه‌ها و مسئولان قرار گیرد زیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمی‌تواند یک تنه در برابر پدیده مخوف مصرف دخانیات مبارزه کند، برای کنترل دخانیات ستادی متشکل از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت،؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و نیروی انتظامی ایجاد شده که ریاست این ستاد نیز با وزیر بهداشت است.

ولی‌زاده یادآور شد: متاسفانه از سوی دستگاه‌های مختلف در این ستاد همکاری‌های لازم صورت نمی‌گیرد و حتی درخواست‌هایی برای کاهش و ضعیف شدن برخی الزامات قانونی نیز صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت علی رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت بهداشت برای افزایش قیمت و مالیات بر محصولات دخانی و عدم استفاده آن در مراکز و اماکن عمومی این تصمیمات همواره از سوی برخی دستگاه‌ها مثل وزارت صنعت مخالفت می‌شود به طوری که حتی مطرح ‌کردند که افزایش مالیات بر سیگار می‌تواند باعث افزایش قاچاق سیگار در کشور شود و با بهانه‌های دیگر نسبت به الزامات قانونی جلوگیری می‌کنند.

ولی‌زاده تصریح کرد: در مورد جمع‌آوری مراکز عرضه کننده دخانیات و قلیان عنوان می‌کنند که تعطیلی و ممنوعیت این مشاغل باعث بیکاری افراد می‌شود و همچنین با طرح چنین مسایلی سعی می‌کنند مصرف مواد دخانی را در کشور ترویج کنند در حالی که براساس آمارهای وزارت بهداشت مشخص شده 8 میلیون نفر مصرف کننده دخانیات و قلیان در کشور داریم بر همین اساس 70 میلیون نفر تحت تاثیر هستند و باید حق و حقوق آنها را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: برخی فقط به دنبال دستیابی به حق و حقوق صنفی هستند و سلامت مردم کشور را را تحت شعاع سودجویی خود قرار داده‌اند.

ولی‌زاده اظهار کرد: در پی بررسی‌های صورت گرفته از مراکز عرضه قلیان در سال 95 با برخی اماکن مواجه شدیم که در کنار عرضه تنباکوی قلیان، گراس هم توزیع می‌کردند؛ زیرا تنباکو قابلیت افزوده شدن به مواد مخدر را نیز دارد که این مساله منجر به اعتیاد جوانان می‌شود.

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت گفت: با گزارش این پدیده به پلیس، مانع گسترش این مساله شدیم اما مگر وزارت بهداشت چه تعداد نیروی انسانی دارد که بتوانند با مراجعه حضوری به مراکز عرضه قلیان این اماکن را مورد نظارت و پایش قرار دهند و مواد دخانی و مخدر عرضه شده در این اماکن را مورد بررسی قرار دهند، وزارت بهداشت همواره نگرانی خود را به نهادهای ذی ربط اعلام کرده و تمام تلاش خود را در این زمینه می‌کند اما متاسفانه از سوی سایر دستگاه‌های مسئول دراین زمینه شاهد فعالیت و همکاری نیستیم.

نظر شما