شناسهٔ خبر: 26888504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی/

ایجاد هزینه‌های سنگین بر فعالیت‌های سوداگرانه؛ اقدامی در راستای حمایت از تولید

فوری‌ترین و مهم‌ترین اقدام در راستای حمایت عملی و نه شعاری از تولید در کشور، لزوم ایجاد هزینه‌های سنگین بر فعالیت‌های سوداگرانه است.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- مجید شهماروند*؛ همواره یکی از ملزومات رشد اقتصادی کشور‌ها، سرمایه گزاری سرمایه‌گزاران در عرصه‌های اقتصادی بوده و وقوع این امر جذب نقدینگی سرمایه گزاران با ایجاد طرح‌های تشویقی و تقویت انگیزه آنان به سرمایه گزاری را می طلبد و از سوی دیگر سرمایه گزاران برای هدایت نقدینگی خود مسیر‌ها و گزینه‌های گوناگونی پیش رو دارند که برخی از این گزینه‌ها سرمایه‌های مولد و در خدمت تقویت تولید بوده و برخی نیز در نقش رقابت با بخش تولید بوده و مولد اشتغال و ارزش افزوده نیستند.
 
امروزه و در دنیا برای کنترل انگیزه‌هایی که بجای سرمایه گزاری در تولید با هدف افزایش قیمت و کسب سود اقدام به خرید مسکن و زمین می کنند؛ مالیاتی تحت عنوان «مالیات بر افزایش ارزش زمین و مسکن» وضع میگردد. همان مالیات بر افزایش قیمت املاک است که از آن به مالیات بر درآمد سرمایه هم یاد میشود .Capital Gains Tax یا CGT
 
هدف از وضع این نوع مالیات جلوگیری از ورود سوداگرانی است که با هدف سفته بازی و سرمایه گزاری در خرید و فروش زمین و ملک به بازار معاملات مکرر زمین و ملک ورود می کنند.
 
نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، آن است که مسکن اول و مسکن مصرفی افراد و نیز تولیدکنندگان مسکن از این مالیات معاف هستند و هدف از این نوع مالیات بیشتر سوداگران سودجو زمین و مسکن‌اند که دارای املاک متعدد هستند و به عنوان تقاضای سرمایه‌ای و یا بعضا تقاضای سوداگرانه در بازار حضور فعال دارند یا به عبارت دیگر این مالیات تنها تقاضا‌های سوداگرانه را هدف قرار می‌دهد و هزینه این تقاضا‌ها را در بازار زمین و مسکن شهری افزایش می‌دهد؛ لذا تأثیر قابل توجهی بر هزینه تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای مولد ندارد.
 
در صورت تصویب و وضع این نوع مالیات خرید مسکن و احتکار آن و نیز فروش در زمان مقتضی دیگر از آن سود سرشاری که این انگیزه را تقویت کند در بر نخواهد داشت و در نتیجه این امر بازار مسکن با عرضه قابل توجه مسکن مواجه خواهد شد و از دیگر نکات مهمی که از محاسن این مالیات میتوان بر شمرد آن است که این مالیات مانعی در برابر انجام معاملات صوری و سفته بازی‌ها که با هدف افزایش قیمت بی رویه مسکن صورت میگیرند خواهد بود.
 
از آنجا که تولیدکنندگان مسکن از این نوع مالیات معاف هستند، کسانی که با نگاه سرمایه گزاری با هدف تولید و کسب سود معقول وارد این بازار میشوند نیز با این مالیات دچار مشکل نخواهند شد.
 

وضع و اخذ مالیات بر افزایش قیمت املاک رفتار صاحبان سرمایه‌ای که تاکنون با هدف کسب سود‌های کلان وارد بازار مسکن و املاک شده‌اند را تغییر میدهد و این تغییر رفتار و عدم ورود سرمایه‌های سرگردان با سیاست‌های حمایتی صحیح از تولید همراه باشند میتواند به هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصاد منجر شود.
 
با توجه به اینکه مدتهاست دولت در سیاست‌های اقتصادی خود خروج غیر تورمی از رکود اقتصادی را مدنظر قرار داده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم و دانشجویی این استان با توجه به مطالعات و بهره مندی از نظرات نخبگان تاکید میدارد تا زمانی که بازار‌های غیر مولدی که موازی با تولید هستند؛ سود‌های کلان با ریسک پایین را برای صاحبان سرمایه داشته باشند با قاطعیت میتوان گفت تولید در کشور به سامان نخواهد رسید و فوری‌ترین و مهم‌ترین اقدام در راستای حمایت عملی و نه شعاری از تولید در کشور، لزوم ایجاد هزینه‌های سنگین بر فعالیت‌های سوداگرانه از جمله در زمینه مسکن است که امید است وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی با اهتمام ویژه نسبت به این طرح موجبات شکسته شدن حاکمیت سوداگرانه عده‌ای در بازار مسکن، کاهش قیمت و عرضه فراوان مسکن جهت بهره مندی مردم از این نیاز اولیه زندگانی و انحراف نقدینگی عظیم و بسیار بالا در مسیر سرمایه گزاری‌های مولد را فراهم آورند.

مجیدشهماروند- دبیرسیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما