شناسهٔ خبر: 26888125 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فراهم آمدن مقدمات تکرار تخلف وسیع در آموزش و پرورش خوزستان!

تجربه نشان داده، نتیجه آزمون استخدامی غالبا در بازه کوتاه مدت به جذب و پرورش معلم منجر نمی‌شود و تا به کار گیری افراد برگزیده آزمون در بدنه آموزش و پرورش، زمان زیادی به طول می‌انجامد که بنابراین، باید اذعان داشت، سال تحصیلی جدید در استان یاد شده با کمبود هفت هزار معلم کلید خواهد خورد!

صاحب‌خبر -
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که کمتر از دو هفته از برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور می‌گذرد، نگرانی‌ها در خصوص کمبود معلم بیش از پیش خودنمایی می‌کند تا جایی که می‌بینیم مسئولان آموزش و پرورش استان خوزستان از کمبود چندین هزار معلم در این خطه سخن می‌گویند، در حالی که تنها قرار است هزار معلم در این استان جذب شوند.

آن گونه که محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان می‌گوید، از میان بیش از ۴۲۷ هزار شرکت کننده در آزمون، سهم استان خوزستان حدود ۱۸ هزار متقاضی بوده، در حالی که قرار است تنها کمی بیش از هزار متقاضی جذب شوند؛ جذب یک هزار و ۵۰ معلم برای جبران کمبودی که ظاهرا در این استان در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ حدود ۱۰ هزار معلم بوده است.

اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ مگر می‌شود برای جبران ده هزار معلم، تنها هزار معلم استخدام کرد؟

این ابهام عجیب در حالی جلب توجه می‌کند که تقی زاده معتقد است، کمبود معلم در این استان برای سال جاری بسیار بیشتر از اینهاست. او می‌گوید: «با احتساب بازنشست شدن حدود ۲ هزار تن و نیاز‌های جدید، در سال تحصیلی پیش روی به ۱۴ هزار و ۶۰۰ معلم نیاز پیدا خواهیم کرد. البته خوشبختانه با جذب هفت هزار و ۶۰۰ نیروی حق‌التدریس در سال گذشته، این نیاز به هفت هزار معلم کاهش پیدا کرده است.»

عددی که در گفت‌وگوی حرج چلداوی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان با رسانه‌ها نیز مورد تأکید قرار گرفته تا مشخص شود حداقل نیاز خوزستان به معلم برای سال تحصیلی ۹۷-۹۸، هفت هزار معلم است، در حالی که آزمون استخدامی تنها قرار است یک هفتم این نیاز را پوشش دهد. مشکلی که تجربه نشان داده، گذشت زمان هم قادر به رفعش نیست و چه بسا موجب تشدیدش هم بشود.

گزاره‌ای که بر اساس آن می‌توان پرسید، اگر براستی ابعاد کمبود معلم در این استان اینقدر وسیع است، چرا برای رفع کمبود‌ها اقدام اساسی صورت نمی‌گیرد و اگر این گونه نیست، چگونه است که مسئولان استانی آموزش و پرورش از این میزان زیاد کمبود سخن به میان می‌آورند؟ آیا این تناقض بزرگ قابل تعمیم به کل کشور و نشان از اشکالی بزرگ در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش نیست؟

این در حالی است که تجربه نشان داده، نتیجه آزمون استخدامی غالبا در بازه کوتاه مدت به جذب و پرورش معلم منجر نمی‌شود و تا به کار گیری افراد برگزیده آزمون در بدنه آموزش و پرورش، زمان زیادی به طول می‌انجامد، که بر این اساس باید اذعان داشت سال تحصیلی جدید در استان یاد شده با کمبود هفت هزار معلم کلید خواهد خورد؛ مسأله‌ای که پاسخ به آن شبیه حل معما‌های بغرنج است.

اکنون بیایید کمی به عقب‌تر بازگردیم و اخبار منتشره پیرامون استخدام معلمان در سال گذشته را مرور کنیم. بررسی‌هایی که به مواردی مانند خبر جذب حدود ۲ هزار نیروی پیش دبستانی در استان خوزستان، آن هم از میان اقوام و آشنایان گره می‌خورد تا دریابیم که چگونه است کمبود بسیار بزرگ نیرو، اعتراض مدیران استانی را به دنبال ندارد و بی هیچ چالش و سر و صدایی رفع و رجوع می‌شود!

سلسله اتفاق‌هایی که حتی تخلف صورت گرفته در خلالشان را وزیر آموزش و پرورش هم تایید می‌کند، اما ظاهرا قرار نیست به اتفاق خاصی گره بخورند. این را می‌شود از تدارک جذب هزار معلم برای استانی دریافت که کمبودش هفت هزار معلم است و به تازگی برای جبران برخی از کمبودهایش، تخلفاتی صورت گرفته است؛ چرخه‌ای معیوب که ظاهرا قرار است تکرار شود!
 
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.
جریان برداشت، پالایش و انتقال نفت به روال عادی است، اما از این روال روزمره و عادی در برخی عرصه‌ها هیچ خبری نیست. مثل عرصه تعلیم و تربیت آینده سازان کشور که مدتهاست لنگ می‌زند و ظاهرا قرار نیست مشکلاتش رفع شود.

نظر شما