شناسهٔ خبر: 26888028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

جزئیاتی دقیق از چرایی آتش گرفتن برج پارمیس و تخلف های عدیده مسئولان

تابناک

صاحب‌خبر -
هنوز خاطر میلیون‌ها ایرانی حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو را فراموش نکرده، این بار نزدیک بود تا یک حادثه مهیب دیگر، دوباره صد‌ها خانواده را برای ماه‌ها و چه بسا سال‌ها داغدار کند؛ حادثه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد صد در صد به دلیل خطای انسانی رخ داد و با اینکه تلفات جانی نداشت، اما خسارت‌های مالی فراوانی را به ساکنان برج پارمیس وارد کرد.

هنوز خاطر میلیون‌ها ایرانی حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو را فراموش نکرده، این بار نزدیک بود تا یک حادثه مهیب دیگر، دوباره صد‌ها خانواده را برای ماه‌ها و چه بسا سال‌ها داغدار کند؛ حادثه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد صد در صد به دلیل خطای انسانی رخ داد و با اینکه تلفات جانی نداشت، اما خسارت‌های مالی فراوانی را به ساکنان برج پارمیس وارد کرد.
 
به گزارش روز نو ، عصر امروز (یک شنبه) با تماس شهروندان غرب تهران به مرکز آتش نشانی شهرک راه آهن، خبر وقوع یک آتش سوزی مهیب در برج پارمیس تهران به آتش نشانی اطلاع داده شد و مأموران این سازمان نیز بلافاصله از مراکز مختلف عازم منطقه آتش سوزی شدند؛ آتش نشانانی که به رغم از جان گذشتگی‌های قابل تحسین همچنان و به مانند حادثه پلاسکو از نظر سخت افزاری با محدودیت‌های فراوانی رو به رو بودند.
 
با اینکه جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی عصر امروز تأکید کرده بود که مأموران چندین ایستگاه آتش نشانی با تجهیزات کامل عازم محل وقوع حاثه شدند، اما بررسی‌های خبرنگار «تابناک» و گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که این سخن چندان صحیح نیست و با واقعیت همخوانی ندارد.
 
یکی از ساکنان طبقات فوقانی برج ۲۰ طبقه پارمیس که هم اینک به همراه خانواده و همسایه‌ها شب را به ناچار باید در خیابان سپری کنند، در این رابطه به «تابناک»، گفت: آتش سوزی در ساختمان حوالی ساعت ۱۴ به دلیل نقص فنی در سیستم سیم کشی و کابل‌های برق ساختمان رخ داد، اما به دلیل اینکه این ساختمان فاقد هرگونه استاندارد ایمنی مثل هشدار دهنده و عیب یاب است، ساکنین پس از یک ساعت متوجه آتش سوزی شدند و بلافاصله آن را به اطلاع آتش نشانی رساندند.
 
وی افزود: با اینکه مأموران آتش نشانی خود را به سرعت به محل حادثه رساندند، اما به دلیل شدت گرفتن شعله‌های آتش و وزش باد، بخش زیادی از واحد‌های ساختمان آتش گرفت و عملیات اطفاء حریق سخت شد.
 
این شهروند تهرانی و مالک یکی از واحد‌های برج پارمیس در ادامه گفت: اگر خاطرتان باشد در ماجرای آتش سوزی ساختمان پلاسکو و نیز یکی از مجتمع‌های تولیدی خیابان جمهوری، بزرگ‌ترین مشکلات آتش نشانان نداشتن نردبان بلند بود که انتظار می‌رفت پس از این حادثه‌ها این مشکل برطرف شود، اما امروز هم نردبان‌های آتش نشانی به زحمت تا طبقه دوازدهم می‌رسید و این در حالی است که آتش سوزی در طبقات فوقانی نیز جریان داشت.
 
یکی دیگر از ساکنین ساختمان در مورد علت وقوع این حادثه و اشکالات احتمالی ساختمان به خبرنگار «تابناک»، گفت: اگر راستش را بخواهید بدانید، این ساختمان هنوز مجوز پایان کار ندارد و پیمانکار دانشگاه بدون اخذ پایان کار و تکمیل همه استاندارد‌های ساختمان به صورت غیر قانونی اقدام به واگذاری واحد‌ها به مالکین کرده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر چیزی حدود ۵۰ درصد واحد‌ها در آتش سوخته است، ادامه داد: ساختمان به لحاظ سیستم ایمنی و سیم کشی برق دچار اشکالات اساسی است و بخشی از برق مصرفی آن با هماهنگی مخفیانه اداره برق به صورت غیرقانونی از پست برقی شمال غربی ساختمان تأمین می‌شد.  
 
وی تأکید کرد: من به همراه جمعی از ساکنین مشکلات فنی ساختمان را دو ماه پیش به صورت مکتوب به سازمان های مسئول اطلاع داده بودیم اما کسی به مکاتبات ما توجهی نکرد.
 
 
یکی دیگر از مالکین در رابطه با رخداد پیش آمده با تأکید بر اینکه این ساختمان و واحد‌های آن به دلیل نداشتن مجوز پایان کار فاقد بیمه حوادث بود، اضافه کرد: مجری و مالک اصلی برج پارمیس صندوق رفاه دانشگاه تهران است که ساختمان را برای اعضای هیأت علمی خود ساخت، اما به دلیل عجله در واگذاری واحد‌ها از تکمیل همه بخش‌ها و گرفتن تأییدیه‌های نهایی سرباز زد.
 
گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هم اینک به دلیل پایان عملیات اطفاء حریق به مصدومیت نزدیک به ۵۰ نفر منجر شد، ساکنان در محوطه خیابان بلاتکلیف هستند و به دلیل عدم همکاری مأموران نیروی انتظامی با ساکنین امنیت واحد‌ها به شدت کاهش یافته و بسیاری از شهروندان ناشناس بدون دلیل وارد واحد‌ها می‌شوند.
 
این مسئله از آنجایی نگران کننده تر است که بدانیم بسیاری از واحدها به دلیل خارج از تهران بودن ساکنانش در خطر سرقت هستند و نبود نیروی انتظامی برای تأمین امنیت ساختمان خسارت های بیشتری را به آنها وارد خواهد کرد.
 
این اتفاق تلخ که در بسیاری از رسانه‌ها صرفاً با اشاره به خبر آتش سوزی پرونده اش بسته شد، حکایت دردناک دیگری است از اوج سوء مدیریت و بد اخلاقی در میان مدیران و مسئولانی که گمان می‌کنند افراد زیرک و رندی هستند و می‌توانند به راحتی با برخی زد و بند‌های پشت پرده مسائل قانونی را نادیده بگیرند. غافل از اینکه حادثه همیشه در کمین است و با سوء مدیریت آن‌ها جان و مال هزاران شهروند به خطر می‌افتد.
 
با تفاسیری که به آن اشاره شد، ضرورت دارد نهاد‌های نظارتی ضمن بررسی دقیق چرایی وقوع حادثه، علت واگذاری ساختمان و مجوز خرید و فروش آن را بدون کسب پایان کار و نیز نقص در سیستم برق رسانی بررسی کنند و با متخلفان احتمالی برخورد جدی داشته باشند.
 
همچنین این ضرورت وجود دارد که مسئولان آتش نشانی تهران بزرگ به این سئوال که چرا علی رغم چندین حادثه مهیب هنوز اقدامی برای تهیه تجهیزات لازم مثل نردبان‌های بلند نکرده اند، به افکار عمومی پاسخ دهند.

نظر شما