شناسهٔ خبر: 26887993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

فرانسه گشایش تجاری آمریکا را رد کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ­­وزیرخزانه داری آمریکا تلاش کرد با پیشنهاد توافقنامه تجارت آزاد با ژاپن و اروپا این دو را در کنار خود در جنگ تجاری با چین همراه کند اما از همان ابتدا با مقاومت فرانسه مواجه شد. 
به گزارش خبرگزاری رویترز از بوئنوس آیرس، استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در نشست وزیران دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو گروه بیست که در پایتخت آرژانتین برگزار شده است تلاش کرد با ارائه پیشنهاد توافقنامه تجارت آزاد با اروپا و ژاپن، این دو کشور را با خود همراه کند. وی گفت اگر اروپا به توافقنامه تجارت آزاد باور دارد ما آماده ام توافقنامه ای در همین خصوص با آن امضا کنیم. اما چنین توافقی مستلزم آن است که نه تنها عوارض گمرکی بلکه عوارض غیر گمرکی و یارانه های دولتی نیز برداشته شود . این سه مشکل باید حل و فصل شود. 
اما برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه در واکنش به آن گفت ما گفتگو درباره این گونه مسائل را در حالی که سلاح به سوی سرمان نشانه گیری شده است قبول نخواهیم کرد. منظور وزیر اقتصاد فرانسه از این جمله آن بود که تا زمانی که عوارض گمرکی که آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیم از اروپا وضع کرده است برندارد هیچ گونه مذاکره تجاری میان دو طرف انجام نخواهد گرفت. آمریکا در ماه ژوئن امسال تعرفه های سنگین ۲۵ و ۱۰ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به آمریکا وضع کرد و این امر با واکنش شدید این دو کشور و اتحادیه اروپا مواجه شده است. این کشورها نیز در واکنش اعلام کردند اقدامات تلافی جویانه متقابلی را علیه واردات کالا و خدمات از آمریکا اعمال خواهند کرد. ترامپ نیزدر واکنش به این اقدامات تلافی جویانه اروپا و ژاپن اعلام کرده است در نظر دارد عوارض گمرکی و مالیات واردات خودرو از اروپا و ژاپن را افزایش دهد. اعلامی که اگر عملی شود زیان وضرر زیادی متوجه اروپا و ژاپن خواهد کرد زیرا بخشی از محصولات صنایع خودروسازی ژاپن و اروپا در بازار آمریکا فروخته می شود. 
آمریکا همچنین برای مجازات چین به علت مازاد تجاری اش با آمریکا ، بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات چین مالیات وضع کرده و حتی تهدید کرده است اگر رویکرد تجاری غیر منصفامه چین در قبال آمریکا ادامه داشته باشد میزان مالیاتی که آمریکا بر وادارت کالا و خدمات از چین بسته خواهد شد به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. 
در همین راستا صندوق بین المللی پول روز شنبه درباره مخاطراتی که جنگ تجاری ممکن است برای رشد اقتصادی جهان داشته باشد ابراز نگرانی کرد. 
کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول روز گذشته گزارشی را برای وزیران دارایی و روسای بانک های مرکزی گروه بیست در پایتخت آرژانتین خواند که بر اساس آن جنگ تجاری بین اقتصادهای مطرح جهان اگر ادامه داشته باشد می تواند تا نیم درصد رشد اقتصادی کل جهان را کاهش دهد. صندوق بین المللی پول در گزارشی در همین باره اعلام کرد رشد اقتصادی جهان در سال دو هزار و هجده و دو هزار و نوزده به طور میانگین به سه ممیز نه دهم درصد خواهد رسید. 
استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز که به نمایندگی از کشورش در این نشست حضور داشت در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد جنگ تجاری تاکنون از نظر اقتصاد کلان تاثیری بر اقتصاد جهان نداشته است. وی افزود پیامدهای اقتصاد خرد ناشی از این تنش تجاری مانع از آن نمی شود که آمریکا امسال به هدف رشد اقتصادی سه درصد نرسد. 
در نشست قبلی وزیران دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو گروه بیست، شرکت کنندگان در آن قول داده بودند که برای جلوگیری از وقوع هر گونه تنش و جنگ تجاری میان اقتصادهای مطرح جهان که همین کشورهای عضو گروه بیست هستند به گفتگوها و رایزنی ها خود ادامه دهند. 
ادواردو گاردیا وزیر دارایی برزیل در نشست امسال اعلام کرد وزیران دارایی کشورهای عضو گروه بیست این بار اذعان کرده اند که مخاطرات تهدید کننده اقتصاد جهان از زمان برگزاری نشست قبلی تاکنون افزایش یافته است. 
وی افزود برعهده کشورهای با اقتصاد نوظهور است که به علت پایین آمدن ارزش پول هاشان در مقابل دلار و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی شان هر چه سریع تر اقداماتی برای اصلاح ساختار اقتصادی خود به اجرا گذارند. 
اولاف شولتس وزیر دارایی آلمان قبل از آنکه عازم نشست وزیران دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو گروه بیست در بونئوس آیرس شود در گفتگو با خبرنگاران گفته بود که انتظار ندارد در این نشست پیشرفت های محسوسی به دست آید.

 

نظر شما