شناسهٔ خبر: 26887975 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«بررسی مطبوعات»

مقاوم سازی سازه ها؛ راهکاری مهم در برابر زلزله

تهران- ایرنا- زمین لرزه در مناطق غرب و جنوب کشور بار دیگر ضرورت توجه بیش از پیش متولیان امر و نهادهای مسوول را نسبت به سازه ‌های ناپایدار آشکار ساخت، به گونه ای که به کارگیری تمهیدات لازم و گسترش فرهنگ ایمنی از اقدام های پیشگیرانه در کاهش این بلایای طبیعی به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «نظارت بر ساخت و سازها در جهت مقابله با آسیب های زلزله، تاثیر معدل در کنکور دغدغه ای بزرگ برای دانش آموزان و تابوشکنی فرزندخواندگی با بازنگری قوانین» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود که در مطبوعات امروز (دوشنبه) برجسته شده است.

** نظارت بر ساخت و سازها در جهت مقابله با آسیب های زلزله
ایران به عنوان کشوری زلزله خیز در طول تاریخ زلزله های مخرب بی شماری را تجربه کرده است که در آخرین مورد، زمین لرزه ای به بزرگی 5.9و 4.7 درجه در امواج درونی زمین (ریشتر) روز گذشته شهرهای غربی و جنوبی کشور را به لرزه درآورد. سازمان مدیریت بحران کشور، نقش اصلی در مباحث پیشگیری، مقابله و مدیریت در خصوص بحران های ناشی از بلایای طبیعی از جمله زلزله را ایفا می کند. با توجه به تجربه کشورهای گوناگون، اگر مردم این پدیده طبیعی را به درستی بشناسند و بر اجرای صحیح قانون ها به ویژه در بخش ساخت و سازها نظارت داشته باشند، می توان آسیب های زلزله را کاهش داد.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «2 سوی ایران لرزید» نوشت: در آبان 96 مردم غرب کشور زلزله را تجربه کردند و هنوز از این وضعیت بیمناک هستند. زلزله دیروز بعد از ظهر در تازه‌آباد کرمانشاه و رویدر هرمزگان در استان‌های آذربایجان‌شرقی، فارس، ایلام، سنندج، همدان و کردستان نیز احساس شد. با توجه به وسعت و شدت زلزله سال قبل، پس ‌لرزه‌ها تا یکی، دو سال ممکن است ادامه داشته باشد و این مساله امری طبیعی است که البته نیاز به هوشیاری مداوم دارد. در این شرایط بخش قابل توجهی از ساختمان‌ها ساخته شده و این زلزله می‌تواند آزمونی باشد برای سنجش استقامت ساختمان‌های تازه تاسیس در این مناطق اما تخریب و آسیب در این ساختمان‌ها هم مشاهده می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: ایمن سازی و استانداردسازی جزو برنامه‌های سازمان‌های متولی در ساخت‌و‌سازها در مناطق زلزله‌زده است و مسئولان امر به‌شدت نظارت را سرلوحه اقداماتشان قرار داده‌اند. با توجه به زلزله‌‌خیز ‌بودن کشور ایران و به‌ویژه غرب کشور انتظار می‌رود تا نسبت به رعایت استانداردها اقدامات فراوان انجام شود. در همین راستا استان ایلام هم تحت تاثیر این زلزله لرزید و مردم ایلام به کوچه و خیابان‌ها آمدند. شدت زلزله به حدی بوده که مناطقی از ایلام و سنندج را نیز لرزاند و در آذربایجان، ارومیه و کردستان نیز احساس شد. جمعیت متاثر شهری و روستایی از این زلزله تا شعاع 30 کیلومتری 92‌هزار نفر بوده است و دو شهر و 318 روستا این زلزله را احساس کردند.

روزنامه «ابتکار» با درج گزارشی با عنوان «بازگشت زلزله به لیست مصائب ایرانی‌ها» می نویسد: از زمین و زمان برای مردم این مرز و بوم می‌بارد، جز باران! در وضعیتی که فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی به مردم در کشور تحمیل شده است و علاوه بر قصور مدیران و مسئولان کشوری مسائلی چون خشکسالی نیز منجر به فشار بیشتر به مردم در کشور شده است، در کنار بی‌آبی، بی برقی و گرمای شدید تابستان امسال جای زلزله خالی بود! بلایی طبیعی که در یک سال اخیر بیش‌از گذشته در کشورمان رخ‌داده است. زلزله‌ آبان‌ماه سال گذشته در استان کرمانشاه را به یاد آورید؛ تلفات و آسیب‌های جانی و مالی در آن همچنان ادامه دارد و خبرها حاکی از این است که سرعت بهبود وضعیت در این استان و مناظق زلزله‌زده به کندی پیش می‌رود. در ادامه زلزله حدود 5 ریشتری اطراف تهران که برای دو وعده ترس را در پایتخت منتشر کرد، حال به دو زلزله بزرگ دیگر در کشور رسیده‌ایم؛ آن هم در فصلی گرم که بیش از گذشته مردم آن را حس می‌کنند. روز گذشته و توامان با گرمی هوا چند زمین‌لرزه بزرگ در فاصله چند ساعت استان هرمزگان و کرمانشاه را لرزاند؛ تجربه‌ای نو که امید است رو به تلخی نرود!

در ادامه این مطلب می خوانیم: اولین بازخورد در شبکه توئیتر مشاهده شد. بسیاری از کاربران بلافاصله پس از احساس زلزله در شهرهای اطراف مراکز زلزله از وقوع آن آگاه شدند اما آن‌ها محل دقیق آن را نمی دانستند. در هفته گذشته خبرهایی از وقوع چند زلزله در کشور منتشر شد. زلزله‌های با ریشتر کوچک که گویا خبر از واقعه بزرگتر می‌داد. در این رابطه می‌توان به زلزله 4.2 ریشتری «سیه چشمه» در آذربایجان غربی، زلزله 4.9 ریشتری «سنخواست» دراستان خراسان شمالی، در «پهله» استان ایلام زلزله 3 ریشتری و چند زلزله کوچک در استان کرمان اشاره کرد. سرانجام زلزله‌های بزرگتری از راه رسید و بغض زمین ترکید! این دو زلزله به ترتیب در دو عمق 22 و 8 کیلومتری سطح زمین رخ داد. گفتنی است این دو زلزله در منطقه «رویدر» استان هرمزگان به وقوع پیوست و براساس اطلاعاتی که از کاربران فضای مجازی به دست رسیده است، مردم در استان فارس نیز این زمین لرزه را حس کردند.

روزنامه «جام جم» با انتخاب گزارشی با عنوان «جنوب و غرب روی خط زلزله» نوشت: جنوب و غرب کشور دیروز روی خط زلزله قرار گرفت. در حالی که این زمنی لرزه خسارت زیادی بر جای نگذاشته بود ساعت 14 و 37 دقیقه تازه آباد کرمانشاه لرزید و این زمین لرزه 5.9 ریشتری بیش از 146 مصدوم برجای گذاشت. ایمن سازی یعنی مشخص نمودن نقاط ضعف یک ساختمان در طراحی واجرا و رفع آن این کار با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن آن میبایست توسط نیرو هایی که دارای تخصص ویژه زلزله هستند انجام بگیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: شناسایی، ایجاد و تغییر فضاهای تخلیه امن، احداث شهرک اسکان اضطراری بلند مدت ، توسعه و سازمان دهی گروه های داوطلب مدیریت بحران محلات، تاسیس مرکز آموزش مدیریت بحران، ارتقای فرهنگ ایمنی و آموزش شهروندان، توسعه و تجهیز پایگاه های مدیریت بحران و به روز رسانی بانک جامع اطلاعات مکان محور از جمله دیگر پروژه های پیشنهادی است که به افزایش توان آمادگی و مقابله شهر تهران نظر دارد. ارتقا و توسعه شهری ( نوسازی بافتهای فرسوده ) ، توانمند سازی سازمان آتش نشانی ، ایجاد شبکه جدید مخابراتی ویژه بحران ، اجرای شبکه راههای اضطراری، توسعه سامانه هشدار سریع زلزله و مقاوم سازی و بازسازی پل ها در زمره طرح های پیشنهاد شده با محوریت پیشگیری و کاهش ریسک است.

** تاثیر معدل در کنکور دغدغه ای بزرگ برای دانش آموزان
نزدیک به 950 هزار داوطلب در کنکور سال جاری با هم به رقابت پرداختند تا زحمات یکساله خود را پس از اعلام نتایج ببینند. چند سالی است که سازمان سنجش تاثیر معدل در کنکور سراسری را مطرح کرده به طوری که اثر معدل در کنکور 97 برای شرکت کنندگان کنکور سراسری به دغدغه ای بزرگ تبدیل شده است. البته در این میان بسیاری از خانواده ها با کلاس های کنکور از راه تبلیغات رسانه ها آشنا می شوند و همین تبلیغ موجب شده تا همه دانش آموزان علاقه مند به رفتن کلاس های کنکور باشند. البته تحقیقات نشان داده که این موسسه ها تاثیر چندانی در قبولی دانش آموزان ندارد و این تلاش خود داوطلب است که می تواند تاثیر گذار باشد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «کشمکش معدل ها برای ورود به دانشگاه های ممتاز» به بررسی تأثیر قطعی 30 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور پرداخت و نوشت: کشمکش ها درباره تأثیر قطعی 30 درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور 98 همچنان ادامه دارد. دو هفته‌ای می‌شود که کمیته پذیرش دانشجو تأثیر قطعی 30 درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را تصویب کرده و از همان روز تصویب، بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و اعلام کردند که این مصوبه بر خلاف عدالت آموزشی است. منتقدان از سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم درخواست کردند تا مصوبه شورای سنجش پذیرش دانشجو را اصلاح کنند، چرا که با اجرایی شدن این مصوبه شانس قبولی آنها در کنکور پایین می‌آید. این اعتراضات تنها محدود به رسانه‌های عمومی نمی‌شود بلکه به فضای مجازی هم کشیده شده.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بسیاری از دانش‌آموزان به همراه کارشناسان تعلیم و تربیت در فضای مجازی هشتگ‌های فراوانی با عنوان نه به تأثیر قطعی امتحانات نهایی، میزان رأی ملت است، 85 درصد دانش‌آموزان با تأثیر معدل در نتایج کنکور مخالفند را به راه انداختند. البته بسیاری از داوطلبان کنکور هم به صفحه اینستاگرام وزیر علوم و حساب کاربری توییتر وزیر آموزش و پرورش حمله کردند و این مصوبه را ناعادلانه توصیف کردند. البته واکنش‌ها نسبت به تأثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی آنقدر زیاد بود که نمایندگان مجلس هم به ناچار به این موضوع ورود کردند. در تأثیر مثبت سوابق تحصیلی نمره خوب یک دانش‌آموز هنگامی اعمال می‌شود که باعث افزایش تراز کنکور او در آن درس می‌شود برخلاف تأثیر قطعی که اگر نمره 19 یا 20 دانش‌آموز هم باعث کاهش تراز نمره کنکور او بشود این نمره را تأثیر می‌دهند. این قانون مایه ظلم آشکاری به دانش‌آموزان درسخوان و نخبه است.

روزنامه «فرهیختگان» با درج گزارشی با عنوان «پول پارو کردن با رویای مردم» می نویسد: عنوان ‌ها جذاب است، «رویایی برای همه»، «این هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است»، مکان هم نمی‌شناسد و می‌تواند در بهترین ساعت پخش برنامه تلویزیون باشد یا زیر پست اینستای فلان بازیگر معروف. «قبولی تضمینی» در بهترین دانشگاه تهران حتی با رتبه چهار رقمی، کلید واژه همیشگی‌ای است که به‌راحتی خانواده‌هایی که چشم به آینده فرزند خود دوخته‌اند، نه راه پیش و نه راه پس «زندگی» خود را در اختیار موسسات یا افرادی قرار می‌دهند که مدعی هستند آینده فرزندشان را می‌سازند. هر روز، هر ساعت یا هر دقیقه ما می‌تواند زمینه‌ساز یک تصمیم‌گیری بزرگ باشد، تصمیم‌گیری که قطعا اگر بدون تامل و نظرخواهی صورت گیرد بعضا صدمات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد، البته این مساله در آموزه‌های دینی و مذهبی نیز وجود دارد و تاکید بر نظر گرفتن و «مشاوره» می‌تواند «مقداری» از راه درست را نشان دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: این مساله در یک برهه‌ای از زندگی بیشتر احساس می‌شود و آن هم در سن نوجوانی و جوانی است و ورود به دانشگاه می‌تواند نقطه تلاقی آن ‌باشد. سالیانه بیش از یک میلیون خانواده ایرانی درگیر فرآیند ورود فرزندان‌شان به دانشگاه می‌شوند. البته این فرآیند یک‌شبه نیست و به‌نوعی از ابتدای انتخاب گرایش در دوره دبیرستان آغاز می‌شود، انتخابی که می‌تواند فرصت خوبی برای یک کسب‌وکار «پول ساز» باشد که این روزها در قالب مشاوره هدایت تحصیلی دیده می‌شود. البته اگر از حق نگذریم خدمات ارائه شده به دانش‌آموزان در این موسسات بسیار گسترده است و از هر گزاره‌ای که بتوان آن را یک بسته مستقل کرد و به خانواده‌ها ارائه کنند، استفاده می‌کنند. شاید داوطلبان کنکوری ندانند بر سر شماره تماس آنان و اطلاعات آزمون آنها چه رقابت تنگاتنگی وجود دارد؟! اینجا هیچ‌ چیز رایگان نیست و اگر تبلیغی ادعای ارائه خدمات رایگان می‌کند حتما سودی پشت پرده را برای ‌شان به ‌دنبال دارد.

روزنامه «همدلی» با انتخاب گزارشی با عنوان «کنکور و چالشی به نام «آموزشگاه های دروغ گو»» نوشت: شاید تاکنون دیده باشید بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی در سطح شهرها، اقدام به نصب تصاویر مدرسین کنکور و جذب مخاطب می‌کنند. جذب مخاطب به شیوه تبلیغات محیطی یک از شیوه‌های شناخته‌شده و صحیح تبلیغات است؛ اما آنچه مسئله کنکور و حیثیت نظام آموزشی را درگیر می‌کند، «غش در معامله» است. طبیعی است کلاس کنکور قراردادی نانوشته است میان مدرس و دانش‌آموز باواسطگی آموزشگاه؛ اما آیا آموزشگاه کنکور حق دارد در تبلیغات خود از عناوین و اصطلاحات کذب استفاده کرده و خود و مدرس اش را «آنچه نیست» معرفی کند؟ به نمونه‌ای از این تبلیغات توجه کنید.

در ادامه این گزارش می خوانیم: استفاده از عناوینی چون مبتکر روش فلان و بهمان. بسیاری از این روش‌ها من‌درآوردی است و هیچ‌گونه گواهی ثبت اختراعی برای آنان وجود ندارد. صرفاً آن فرد احساس می‌کند روش تدریس وی متفاوت است و نامی بر آن می‌نهد. این نام‌ها را هم ترجیحاً از حروف اختصاری انگلیسی استفاده می‌کند. درنهایت هم مشخص می‌شود شاکله کلی این روش را از کتابی ناشناخته گیر آورده است و به نام خود جا زده است. استفاده از شیوه‌های نادرست تست‌زنی. در این زمینه بارها گفته‌اند و نوشته‌اند و خوانده‌ایم که روش تستی برای کنکور نمی‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی سطح آموزش دانش‌آموزان در طول 12 سال تحصیلی باشد. 4 ساعت کنکور برای ارزیابی 12 سال گذشته و نشان دادن راه بقیه عمر بسیار کوتاه است. به همین دلیل برخی مدرسان کنکور برای غلبه دانش‌آموز بر زمان، اقدام به اختراع روش‌های تستی محیرالعقولی می‌کنند که راه را بر فهم دانش‌آموز و درک عمیق وی می‌بندند.

** تابوشکنی فرزندخواندگی با بازنگری قوانین
خرید و فروش نوزاد اقدامی غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد، بنابراین خانواده‌هایی که به این کار دست می‌زنند که ابایی از انجام یک کار غیرقانونی برای فرزنددار شدن نداشته باشند. متاسفانه با وجود تلاش مسوولان و نهادهای اجتماعی تابوی فرزند خواندگی در میان بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد. از این رو نیاز است قوانین بازهم مورد بازنگری قرار گیرد تا افراد بیشتری بتوانند لذت فرزند دار شدن را تجربه کنند.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «سرنوشتی با هاله ابهام» می نویسد: کودکانی که از هویت اصلی خود نصیبی ندارند و از هویت آینده‌ خود نیز بی‌اطلاعند. حداقل در مورد سرنوشت و خانواده نوزادانی که در خانواده متولد می‌شوند، اطمینان نسبی وجود دارد، اما چه بر سر نوزاد فروخته‌شده‌ای می‌آید که تنها هنرش گریه است و حتی بر حرکت چشمانش تسلطی ندارد؟! سرنوشت این کودکان غیرقابل پیش‌بینی و در مواردی تلخ است و شاید همین‌ موضوع نحوه رسیدگی مسئولان را به این مساله نامشخص و ابهام‌آمیز کرده است. هرچند به نظر می‌رسد دیگر عذری برای قصور احتمالی مسئولان نسبت به شرایط حال و آینده این کودکان وجود ندارد، زیرا تعداد این کودکان در تهران و سایر شهرها افزایش یافته و افکارعمومی و افراد جامعه منتظر آثار آسیب‌اجتماعی جدید تحت‌عنوان «پیش‌فروش یا فروش نوزادان»‌ هستند.

در ادامه می خوانیم: سازمان بهزیستی ادعا می‌کند استانداری باید به این موضوع رسیدگی کند و صرفا پذیرش نوزادان و کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست با این سازمان است و در مقابل استانداری‌ها منتظر واکنش و اقدامات بیشتر سازمان بهزیستی هستند. سازمان بهزیستی تنها زمانی به مساله نوزادان ورود می‌کند که آنها را در خیابان، مقابل سازمان بهزیستی یا در بیمارستان رها کرده باشند. در موارد جدی‌تر این سازمان نوزادان را از خانواده یا سرپرست قانونی آنها که بدسرپرست هستند گرفته و به خانواده‌های قابل‌اعتماد به صورت قیم موقت یا دائمی می‌سپارد. در هر صورت در این گیر و دار آنچه روشن است عدم‌اطمینان از سرنوشت احتمالی نوزادان فروخته‌شده یا درحال‌فروش است. تاکنون هیچ سازمان یا نهادی مسئولیت بررسی و رسیدگی به موضوع پیش‌فروش و فروش نوزادان را به صورت واحد تقبل نکرده است. لزوم ورود سازمان‌های مربوطه به موضوع فروش نوزادان روشن است، زیرا اگر آنها به این مساله ورود جدی نداشته باشند با توجه به آمار درحال افزایش تعداد نوزادان فروشی در کشور باید منتظر آن بود که برخی از کودکان در آینده‌ای نه‌چندان دور جوانانی برومند با هویتی نامرئی باشند که هرگز شانس زندگی با خانواده و هویت اصلی خود را به دست نیاورند. در موارد هولناک‌تر ممکن است این نوزادان توسط افراد شرور، اعضای باند‌های قاچاق انسان یا متکدیان خریده شوند و علاوه برآنکه از تمام امکانات زندگی بی‌بهره هستند در نهایت به دام چنگال‌های تیز مرگ بیفتند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان ««امین موقت» روشی برای فرزندخواندگی کودکان بی‌سرپرست» نوشت: فرهنگ و توجه عمومی جامعه به «فرزندخواندگی» پذیرش دائم کودک است. درحالی که مدل‌های دیگری مانند، «امین موقت» برای نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به مدت 6 ماه تا یک سال نیز وجود دارد. هدف اصلی از این قانون پرورش کودک در محیط امن خانواده است. مراکز بهزیستی حتی اگر بهترین استانداردها را داشته باشند نمی‌توانند جای محیط گرم و امن خانواده را پر کنند. مربیان و مدیران دلسوزی در مراکز بهزیستی کشور حضور دارند، اما تأکید ما بر این است که فرزندان به خانواده‌های شایسته سپرده شوند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: پیرو تصویب این قانون در سال 1392 روند بهزیستی شکل کامل تری نسبت به گذشته پیدا کرد. در گذشته ارزیابی روانشناسی در مورد متقاضیان سرپرستی کودک با محدودیت بیشتری انجام می‌شد اما در حال حاضر با دقت بیشتر و طبق نظر متخصصان حرفه‌ای انجام می‌شود. به جهت این قانون و دستورالعمل‌ها و نیروی انسانی که در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته می‌توان خدمات و شرایط بهتری را به کودکان ارائه داد. بچه‌هایی که به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شوند تا قبل از سن بلوغ باید از این مسأله مطلع شوند. البته، روش اطلاع‌رسانی در این رابطه توسط متخصصان و کارشناسان به خانواده‌ها گوشزد می‌شود. علاوه بر ملاحظات روانشناسی و مددکاری، عدم سابقه کیفری خانواده‌ها از طریق استعلام‌های قانونی و انگیزه متقاضیان نیز توسط گروه متخصصان ارزیابی می‌شود.

روزنامه «تعادل» در گزارشی با عنوان «ممنوعیت ازدواج فرزند ‌خوانده با سرپرست» نوشت: مصوبه مجلس قبل مبنی بر اجازه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده در صورت تایید قاضی، همان موقع با حواشی پرسر و صدایی همراه شد. بسیاری از فعالان حقوق کودک این مصوبه را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی عنوان کردند و این طرح را در تضاد با هنجارهای عرفی خانواده دانستند. اما این قانون در نهایت تصویب و تایید شد. حالا عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفته ازدواج فرزند خوانده با سرپرست در تمامی شرایط باید ممنوع شود. سال گذشته این طرح درصحن علنی مجلس اعلام وصول و برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع شده است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: دولت سال گذشته به دنبال تدوین طرحی درخصوص ممنوعیت ازدواج فززندخوانده با سرپرست بود، اما متاسفانه پس از گذشت چند ماه لایحه دولت به مجلس ارسال نشده است؛ بنابراین با توجه به اینکه درحال حاضر برخی به دلیل نبود شفافیت و ضعف درقانون گرفتار چنین مشکلی هستند، مجلس تدوین طرح موردنیاز را در دستورکار قرار داد. در شرایط فعلی اگر مجوز از دادگاه اخذ شود، ازدواج فرزند خوانده با سرپرست قانونی محسوب می‌شود؛ اما به دلیل تبعات بسیار و آسیب‌های اجتماعی قابل توجه دراین خصوص درطرح مجلس تاکید شده که حتی با مجوز دادگاه هم انجام این کار امکان پذیر نیست، بنابراین ازدواج با فرزند خوانده درهرحالتی ممنوع است؛ البته تصویب هرقانونی دراین زمینه باید ضمانت اجرایی داشته باشد. درحال حاضر میزان آسیب‌های اجتماعی درحوزه زنان نسبت به دهه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته که دراین حوزه نیز بی‌توجهی به تصویب یک قانون متقن می‌تواند مشکلات بسیاری را برای جامعه زنان به وجود آورد.

پژوهش**9117**9131

نظر شما