شناسهٔ خبر: 26886045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

فعال سیاسی اصلاح طلب: مواضع روحانی در برابر امریکا،تمایل او به راست نیست، کاملا منطبق بر منافع ملی است

امريكا در امتداد خروج از برجام تهديداتي انجام داد كه يكي از آنها، جلوگيري از صادرات نفت كشور بود. چنين تهديدي عملا اعلان جنگ دادن به يك كشور است. در مقابل اعلان جنگ و قصد تجاوز به يك كشور، گرفتن حالت تدافعي حق ما است.

صاحب‌خبر -

 علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:مواضع رییس‌جمهور در مقابل ترامپ نه فقط در واکنش به خروج امریکا از برجام بلکه به دلیل اقداماتی است که امریکا علیه امنیت ملی انجام می‌دهد.

خروج كشورها از معاهده‌ها و پيمان‌هاي بين‌المللي پيش‌تر هم اتفاق افتاده است. رييس‌جمهور امريكا فقط در مورد برجام نقض عهد نكرده است اما اين پايان كار نبود و اين اقدام امريكا مقدمه‌اي شد براي تحت فشار گذاشتن كشور و اقدام عليه امنيت ملي.

امريكا در امتداد خروج از برجام تهديداتي انجام داد كه يكي از آنها، جلوگيري از صادرات نفت كشور بود. چنين تهديدي عملا اعلان جنگ دادن به يك كشور است. در مقابل اعلان جنگ و قصد تجاوز به يك كشور، گرفتن حالت تدافعي حق ما است.

ما در مقابل بايد تمهيدات تدافعي بينديشيم و در عرصه ديپلماسي مواضع مناسبي را اتخاذ كنيم. بنابراين در راستاي تمهيداتي كه وزارت خارجه و شوراي عالي امنيت ملي، مقام معظم رهبري و روساي قوا بايد بچينند، كاملا معقول است كه آقاي روحاني در مقابل تهديدات و مواضع قلدرمآبانه امريكا تهديد به بستن تنگه هرمز بكند. در واقع شرايطي كه پيش پاي ما است اين نوع موضع‌گيري را از سوي رييس‌جمهور مي‌طلبيد.

برخي مي‌گويند كه مواضع اخير رييس‌جمهور در مواجهه با اقدامات امريكا يك نوع گردش به راست محسوب مي‌شود. در حالي كه چنين تحليلي به دور از منطق است. نزديك شدن مواضع مسوولان كشور به يكديگر و وحدت نظر و اراده در شرايطي كه كشور شرايط بحراني را سپري مي‌كند، امري ضروري است.

امروز نياز به اتحاد ملي به خصوص در بين مسوولان احساس مي‌شود. در شرايطي كه امريكا كشور را تهديد نمي‌كرد، چنين مواضعي از سوي رييس‌جمهور به معناي تحريك كردن امريكا بود. بالاخره پيش‌تر نيز جريان‌هاي داخلي كشور صحبت‌هاي تحريك آميزي عليه امريكا مطرح مي‌كردند. آن زمان اين نوع موضع‌گيري قابل قبول نبود اما اكنون شرايط متفاوت است.

مواضع قبلي آقاي روحاني مبني بر اينكه اگر ايران نتواند نفت صادر كند، هيچ كشور ديگري نيز نمي‌تواند، از سوي سپاه پاسداران تاييد شد و هم مقام معظم رهبري اين مواضع آقاي روحاني را تحسين آميز عنوان كردند. بنابراين مشكلات در حوزه سياست خارجي ديگر بحث جناحي و راست و چپ سياسي را پيش نمي‌كشد، بلكه بحث بر سر منافع ملي و دفاع از امنيت كشور است و به همين دليل مشكلات كشور امنيتي تلقي مي‌شود و بايد با همين نگاه به تحليل صحبت‌هاي اخير رييس‌جمهور پرداخت.

برچسب‌ها:

نظر شما