شناسهٔ خبر: 26885424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قلعه لک لک ها؛ جاذبه گردشگری زنجان که دو تکه شد

قلعه لک لک ها یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است قلعه ای که به بهانه کشیدن جاده دو تکه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، صد کیلومتر از زنجان به سمت تبریز در نزدیکی روستای شکورچی عارضه های طبیعی روی نوک کوهی به قطر کم لک لک ها پاسبانی می کنند از رهگذران این مسیر. لک لک های سفید رنگی که برای خود خانه ای آن بالا ساخته اند درست در جایی که کسی دسترسی به آن ندارد. به همین دلیل این محدوده را به نام قلعه لک لک ها می شناسند. شاید گردشگران زنجان اطلاع زیادی از وجود این قلعه نداشته باشند اما همه زنجانی ها و رهگذران این مسیرها هر زمان از این جا رد می شوند محال است که چشمشان پی لک لک ها نگردد.

این لک لک ها آن بالا درست در جایی که نزدیک به کشتزار برنج است در میان تیغه ای قهوه ای رنگ و تیز خانه هایی ساخته اند و محلی امن برای خود پیدا کرده اند از  آن بالا درست در جایی که آنها می توانند همه رهگذران را به نظاره بشینند کوههای رنگی قرار دارد که بر زیبایی منطقه افزوده است.

این دیده بانی لک لک ها سالهاست که ساخته شده است اما مسئولان شهری زمانی تصمیم گرفتند که این تیغه را از وسط به دو قسمت کرده و بخشی از این قلعه لک لک ها را به بهانه ساخت جاده از بین ببرند اکنون همه رانندگان و رهگذران از وسط قلمروی لک لک ها رد می شوند جایی که این قلعه طبیعی به دو نیم تقسیم شده است با این حال می توان هنوز رد پرندگان سفید را مشاهده کرد که دل از خانه خود نکنده اند.

اهالی زنجان می گویند که این لک لک ها ا گونه لک لک های خاوری با نام علمی  Ciconia boyciana هستند. آنها از رودخانه قزل اوزن تغذیه می کنند. این قلعه نزدیک به کوههای رنگی ماه نشان است کوههایی که مهمترین جاذبه طبیعی استان زنجان به شمار می آید.

نظر شما