شناسهٔ خبر: 26885371 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نیکومرام در گفت‌گو با برنا مطرح کرد:

عوارض خطرناک پیکر تراشی/ وزارت بهداشت نتوانست کاری کند

عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با انتقاد از عمل لیپوماتیک گفت: «انجام این عمل با عوارض خطرناکی روبرو است که گاهی حتی زیبایی قبل از جراحی فرد را نیز تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ لاغری مدرن اسمی است که اهالی حوزه سلامت روی عمل "لیپوماتیک" گذاشته‌اند.

در عصر جدید، روزانه شاهد ورود علم و پیشرفت تکنولوژی  به حوزه‌های جدید هستیم که چند سالی است عمل لیپوماتیک برای لاغری سریع در جهان جزو مدهای پزشکی قرار گرفته است.

به گفته پزشکان "لیپوماتیک" روشی نوینی  جهت پیکر تراشی و از بین بردن چربی های بدن است که به گفته برخی از پزشکان این عمل ایمن و برعقیده برخی دیگر از پزشکان، با عوارض بسیاری مواجه است.

یکی از پزشکان  در مورد تبلیغات لیپوماتیک می‌گوید: «نه‌تنها واقعی نیستند، بلکه بسیار عجیب و غریب‌اند.  استفاده از این روش به افراد چاق یا دارای اضافه وزنی که با رژیم و ورزش می‌توانند به تناسب اندام برسند اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین کاهش وزن 10 ،12 و 15 کیلو در یک جلسه لیپوماتیک که برخی پزشکان سودجو درباره آن حرف می‌زنند هیچ توجیه علمی ندارد.»

حال برای بررسی این عمل جراحی که به شدت آمار انتخاب آن و مراجعه متقاضیانش به پزشکان هر روز بیشتر می شود  با عضو هیأت مدیره انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می خوانید:

بابک نیکومرام - عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، در خصوص عمل لیپوماتیک اظهار کرد: «انجام صحیح عمل لیپوماتیک می‌تواند در زیبایی فرد موثر باشد اما باید توجه داشت که درعین حال با عوارض بسیار و  خطرناکی هم روبرو است که گاهی همان زیبایی فرد را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.»

وی در ادامه افزود: «انجام این عمل برای افراد سنگین وزن و بسیار چاق مناسب نیست. افرادی که قصد دارند این عمل را انجام دهند باید میزان توده مشخصی داشته باشند و همچنین این عمل نباید برای همه افراد در همه سنین انجام گیرد.»

به گفته این متخصص عوارض عمل لیپوماتیک غیرواقعی نیست بلکه عوارضی مستندی است که گزارش می‌شود.

وی در خصوص عوارض لیپوماتیک اظهار کرد: «سطحی‌ترین عوارضی که به وجود می‌آید ایجاد ناهمواری و ناهنجاری برای فرد بیمار است. ممکن است در برخی موارد که هدف زیبایی است نتیجه بالعکس شود یعنی از قسمتی بیشتر یا کمتر چربی‌ها برداشته شوند که در ادامه قابل ترمیم نخواهد بود.»

نیکومرام با بیان این مطلب که افراد غیرحرفه‌ای وارد این حوزه تخصصی شده‌اند و همچنین این عمل در نبود اندیکاسیون‌ها انجام می‌شود، گفت: «مسئله دیگر در این مورد، ورود افرادی به این حوزه است که از اندیکاسیون‌ها اطلاعی نداشتند و در واقع می‌توان گفت که از تخصص لازم برخوردار نبودند یا نیستند.»

*پزشکان تخصص کافی برای عمل لیپوماتیک ندارند

وی با اشاره به این مطلب که علت بوجود آمدن عوارض عمل لیپوماتیک به پزشکان بازمی‌گردد، گفت: «پزشکان هیچ آموزشی در خصوص این عمل ندیده‌اند و مقصر این آموزش ندیدن‌ها هم شرکتی است که این دستگاه‌ها را وارد کشور کرد و  آموزش کافی در این خصوص به پزشکان ارائه نداد. این شرکت دستگاه‌ها را بدون هیچ آموزشی در سراسر کشور پخش کرد چون تنها قصد داشت که آن‌ها را به فروش برساند. درحال حاضر عوارض اصلی و اولیه مشکلات مربوط به پیکرتراشی  به شرکت پخش کننده دستگاه لیپوماتیک بازمی‌گردد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری نمی‌کند، گفت: «متأسفانه در قوانین موجود خلاء قانونی وجود دارد. وزارت بهداشت قصد داشت که این موضوع را پیگیری کند اما بازهم تأکید می‌کنم که ریشه تمام این مشکلات به شرکت وارد کننده بازمی‌گردد. پزشکان و بیماران  نیز به این موضوع اعتراض کرده‌اند.»

 

نظر شما