شناسهٔ خبر: 26885360 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو فراکسیون گردشگری در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

گرانی هتل ها مسافران را ساکن خیابان کرده است/ باز شدن گره گردشگری به دست بخش خصوصی

میرزاده گفت: «موازی کاری، انجام برخی کارهای بخش خصوصی توسط بخش دولتی و در دست گرفتن برخی هتل ها و خانه های بوم گردی در دست ارگان ها که مغایر با اهداف گردشگری است را می توان از معضلات بزرگ حیطه گردشگری نام برد. »

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری خبرگزاری برنا، مسافرت های تابستانی  شروع شده است.  با توجه به شرایط موجود کشور و وضعیت ارز بسیاری از افرادی که تعطیلات خود را در خارج از مرزها می گذراندند نیز به سفرهای درون مرزی روی آورده اند اما متاسفانه   با نگاهی به شرایط و امکانات  تفریحی و گردشگری و وضعیت هتل های ایران و جهان به راحتی متوجه می شوید کهقیمت و امکانات در هتل های ما چندان راضی کننده نیست. از طرفی امکانات تفریحی، سیاحتی، رفاهی و ... نیز چه در شهرهای بزرگ و چه در روستاها برای گردشگران در حد بسیار متوسطی است و نمی توان آن را چندان مطلوب دانست ولی قیمت همین امکانات نامناسب و محدود بسیار گران بوده و قابل استفاده برای بسیاری از اقشار جامعه نیست و  قابل توجه برای افرادی که تصمیم خود را از سفر برون مرزی به سفردرون مرزی تغییر داده اند نیز نمی تواند باشد  .

میرحمایت میرزاده، عضو فراکسیون گردشگری  مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با خبرنگار برنا از علل قیمت های بالا مراکز گردشگری و هتل ها با توجه به امکانات حداقلی چنین گفت که در ادامه می خوانید:

میرزاده با تاکید بر اینکه  تعداد توریست های خارجی در کشور بسیار کم و محدود است و اکثرا هم چندان مشکلی با هتل و جای خواب ندارند زیرا هدف اولشان آشنایی با فرهنگ ایران و فرهنگ روستایی و بوم گردی است گفت :  «گردشگران داخلی  به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته فقط برای دیدن جاذبه های طبیعی و فرهنگی به مسافرت می روند و هتل و اسکان برایشان در مراحل بعدی قرار می گیرد. اما درصد بالایی از گردشگران و مسافران داخلی به دلیل هزینه های بالای هتل ها مجبور می شوند در خیابان اسکان یابند و نمی توانند از کمترین امکانات نظیر جای خواب بهره مند باشند.»

او افزود: « با تمام ویژگی ها و جاذبه هایی توریستی که کشور دارا است اما به دلیل محرومیت و نبود امکانات رفاهی از توجه گردشگران باز می مانند. اگر هم امکاناتی وجود دارد  آنقدر کم است که ظرفیتی برای جذب گردشگران ندارد. البته شهرهای بزرگ از وضعیت بهتری برخوردار هستند ولی امروزه اکثر گردشگران دیگر گرایش به سمت سفر به  شهرهای بزرگ  ندارند و در این شرایط شهرهای کوچک وجاذبه های توریستی آنها   باید مورد توجه قرار گرفته  و محرومیت زدایی شوند که اگر بتوان امکانات رفاهی و هتل را برای افراد مهیا کرد با توجه به  جاذبه هایی که دارند مورد توجه قرار می گیرند.»

وی در خصوص تعاملات صورت گرفته با جامعه هتلداران برای افزایش امکانات و خدمات برای ارائه به گردشگران گفت: «  دولت وظیفه دارد با محرومیت زدایی از مناطق محرومی که از جاذبه های گردشگری برخوردار هستند و فراهم آوردن زیر ساخت ها، سرمایه داران را ترغیب به سرمایه گذاری در این مناطق کرده  و از این طریق نقش بزرگی در ایجاد اشتغال در این مناطق ایفا کند.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد: « اگر در سطح کلان به این مباحث نظر کنیم باید گفت که بخش خصوصی می تواند گره های بسیاری رااز مشکلات گردشگری باز کند لذا باید به بخش خصوصی میدان داد و موانع اداری را از سر راه آن ها برداشت . در جلسه ای که با جامعه هتلداران تشکیل شد بسیاری از آن ها از بروکراسی اداری گله مند بودند لذا واجب است که با  حمایت و تشویق  راه خلاقیت را برایشان هموار سازیم تا بتوانند با خدمات بیشتری به استقبال مسافران بروند و امکانات بیشتر شده  و قیمت ها هم متعادل شود ولی موانع اجازه نمی دهند که کوچکترین تحرکی در این حیطه انجام شود و در این شرایط لذا تعداد هتلداران کم می شود و فضای رقابتی از بین می رود در نتیجه خدمات پایین می آید.»

میرزاده در پایان  گفت: « مناطق آزاد افتخاری برای کشور هستند ،برای توسعه گردشگری دراین مناطق  اقدامات خوبی صورت گرفته  و امکانات خوبی فراهم شده که هم برای توریست داخلی و هم خارجی جذاب است. رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در حال پیگیری پروژه های مطرح شده هستند. نباید موانع این راه را نادیده انگاشت، موازی کاری، انجام برخی کارهای بخش خصوصی توسط بخش دولتی و در دست گرفتن برخی هتل ها و خانه های بوم گردی در دست ارگان ها که مغایر با اهداف گردشگری است را می توان از معضلات بزرگ حیطه گردشگری نام برد. وزارت خانه ها ها مناطق مختلف گردشگری را به نفع خود مصادره کنند و  باید با سازمان میراث فرهنگی همراهی کنند.»

 

نظر شما