شناسهٔ خبر: 26885190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر عربستان در آمریکا خواستار اتحاد علیه ایران شد

سفیر عربستان در آمریکا در چهارمین سال جنگ مرگبار کشورش علیه یمن، در یادداشتی ویژه علیه ایران، «رفتارهای ایران» در منطقه را «مخرب» توصیف کرد و خواستار مقابله با آن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد بن سلمان»، سفیر عربستان در آمریکا، در یادداشتی که بامداد امروز دوشنبه (اول مرداد) در روزنامه سعودی «عرب‌نیوز» منتشر شد، سیاست ایران در منطقه را «مخرب» نامید و خواستار مقابله با -به گفته او- «رفتارهای مخرب ایران» شد. 

برادر ولی‌عهد سعودی در این یادداشت از سیاست‌های ضد ایرانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کرد و نوشت: «دلگرم کننده است بشنویم که رئیس‌جمهور ترامپ تصریح کند که رویکرد ما در قبال ایران، همان سیاست‌های مماشاتی نخواهد بود که در ممانعت از به قدرت رسیدن آلمان نازی، ناکام ماند یا نتوانست مانع درگرفتن پرهزینه‌ترین جنگ شود».

همچنانکه خالد بن سلمان ایران را به داشتن سیاست مخرب در منطقه متهم کرده، کشورش وارد چهل‌ویکمین ماه جنگ ویرانگر علیه یمن شده است؛ جنگی که به گفته یمنی‌ها بسیاری از زیرساخت‌های این کشور را ویران کرده و برای مردم این کشور مرگبار بوده به طوری که بیش از هشت هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از سی هزار نفر به شکل غیرمستقیم بر اثر جنگ عربستان جان باخته‌اند (جزئیات بیشتر).

خالد بن سلمان در بخش دیگری از این یادداشت تهران را به داشتن «بلندپروازی» در مسئله هسته‌ای متهم کرد و نوشت که توافق هسته‌ای با ایران نتوانست از «بلندپروازی‌های توسعه‌طلبانه ایران» جلوگیری کند. 

پسر شاه عربستان همچنین نوشت: ما همه به اتحاد در قالب راهبردی گسترده‌تر برای مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران نیازمندیم... توافق هسته‌ای با ایران بخشی از سیاست مماشات با تهران بود. 

سفیر سعودی همچنین نوشت که «عربستان به حمایت از آمریکا تا حد توانش متعهد است. صرف‌نظر از موضع خود در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ما همه اکنون باید برای مأموریت مهم‌تر تلاش کنیم و آن بازداشتن ایران و اتباعش از ادامه [سیاست] آشوب‌[طلبی] است». 

عربستان از مخالفان سرسخت توافق شش کشور موسوم به گروه «1+5» (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت + آلمان) با ایران است و به تبعیت از دولت فعلی آمریکا آن را برای «تغییر رفتار ایران» ناکافی می‌داند. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان فوریه 2018 در سخنانی در پارلمان اروپا امکان غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را خطرناک توصیف کرد و گفت که این توافق برای تغییر سیاست ایران ناکافی است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

نظر شما