شناسهٔ خبر: 26885054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع پرس بررسی کرد؛

چرایی مرگ دموکراسی در رژیم صهیونیستی

پارلمان رژیم صهیونیستی هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن رژیم صهیونیستی از این به بعد به نام کشور یهود قلمداد می‌شود؛ این طرح قطعا می‌تواند مرگ دموکراسی رژیم صهیونیستی را به همراه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

چرایی مرگ دموکراسی رژیم صهیونیستی در راه است؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، پارلمان رژیم صهیونیستی در رأی‌ گیری نهایی (پنج‌شنبه 28 تیرماه)، قانونی را به تصویب رساند که بر اساس این مصوبه، این رژیم به عنوان یک کشور یهودی معرفی می‌شود؛ قانونی که 70 سال بعد از تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی تصویب شده و بر اهمیت اورشلیم به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند.

ماهیت این قانون نشان می‌دهد که «کشور یهود» به عنوان «میهن مردم یهودی» محسوب می‌شود و بر گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی به نفع منافع ملی رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند.

نشست نهایی رأی‌گیری قانون با حواشی بسیاری همراه بود. سخنرانی‌ها و اقدامات جنجالی نمایندگان، هشت ساعت به طول انجامید و تا پاسی از شب ادامه یافت. 62 نماینده از 120 عضو کنست حامی تصویب قانون، 55 رای مخالف و بقیه یا رای ممتنع داده یا برای رای ندادن مجلس را ترک کردند.

تصویب این قانون از سوی نمایندگان عرب کنست محکوم شد؛ اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصویب این قانون را ستایش کرد. اعراب که یک پنجم جمعیت سرزمین‎‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند، تصویب این قانون را مرگ دموکراسی و آشکار شدن نژادپرستی و آپارتاید علیه غیر یهودیان اسرائیل خواندند.

با تصویب این قانون، عبری تنها زبان رسمی رژیم صهیونیستی و بیت‌المقدس شرقی و غربی پایتخت این رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که فلسطینیان خواهان تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتخت بیت‌المقدس شرقی هستند؛ این بخش در جریان جنگ اعراب و صهیونیست‌ها در سال 1967 توسط صهیونیست‌ها به اشغال درآمد.

در سوی دیگر گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی به نفع منافع ملی رژیم صهیونیستی است و گسترش بخش‌های یهودی‌نشین در نظر دولت «یک ارزش ملی است» که باید تقویت شود.

با نگاهی به جمعیت ساکن در سرزمین‌های اشغالی پی به این نکته می‌بریم که تصویب این قانون خطر جدی برای امنیت ملی این رژیم قلمداد خواهد شد. یک میلیون و 800 هزار اقلیت در این سرزمین‌ها زندگی می‌کنند که شامل عرب‌های فلسطینی‌تبار، مسیحیان، دروزی‌ها، چرکس‌ها، فلاحیم، مدنیایی‌ها، پیروان احمدیه و عرب‌های بادیه‌نشین. در مجموع 21 درصد از جمعیت 9 میلیون نفری رژیم صهیونیستی را اقلیت‌ها تشکیل می‌دهند؛ که اکثراً در شمال یا صحرای نقب در جنوب گذران زندگی می‌کنند.

قانون قومیتی رژیم صهیونیستی، ملت یهود بر «حق تمامی یهودیان دنیا در مهاجرت به اسرائیل و دریافت تابعیت اسرائیلی» و همچنین بر «تقویت مناسبات اسرائیل با یهودیان دنیا» و «پاسداشت میراث فرهنگی و یهودی و تاریخی ملت یهود در جهان» اصرار دارد. نیمی از 14 تا 17 میلیون یهودی دنیا در خارج از سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند.

مخالفان این قانون چه می‌گویند؟

مخالفان این قانون تا پیش از تصویب این قانون بر این موضوع تأکید داشتند که برتری دادن یهودیت نسبت به سایر اقوام بر دموکراتیک بودن و با اصولی که رژیم صهیونیستی تا حال بر اساس آن‌ها اداره و به جهانیان معرفی شده، در تضاد است.

رووین ریولین رئیس جمهور سرزمین‌های اشغالی گفته بود که بسیاری از مفاد این لایحه با منشور استقلال و ماهیت مردم‌سالاری که در 70 سال وجود رژیم صهیونیستی رعایت شده، با تضاد‌هایی روبرو شده است و به اعتبار این رژیم و یهودیان اقصی نقاط دنیا صدمات جبران ناپذیری را وارد کند و حتی شاید در آینده‌ای نزدیک موجب تبعیض علیه یهودیان در دنیا نیز بشود.

امانوئل ژوپره نماینده اتحادیه اروپا در سرزمین‌های اشغالی، هفته گذشته در سخنانی خاطرنشان کرده بود که از چنین قانونی «بوی نژادپرستی می‌آید». بیان این اظهارنظر کوتاه برای نماینده اتحادیه اروپا گران تمام شد و به‌دستور نتانیاهو به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی احضار شد تا در مورد گفته‌هایش به مقامات صهیونیستی پاسخ بدهد.

احمد طیبی، یکی از نمایندگان عرب فلسطینی ساکن اسرائیل، گفت: «با اندوه زیاد و تأثر عمیق مرگ دموکراسی را اعلام می‌کنم». شاید بتوان گفت: این جمله برای صهیونیست‌ها تازگی ندارد؛ رئیس دفتر وقت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در پاییز 1995 در لحظه اعلام قتل و کشته شدن اسحاق رابین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی این جمله به زبان آورد و از آن زمان به بعد این سخنان در خاطر هر صهیونیست ماندگار شده است. این در حالی است که طیبی برای بیان عمق مخالفت خود با این قانون، به زبان عربی در کنست سخن‌گفت که او به عبری نیز تسلط کامل دارد.

انتهای پیام/ 441

برچسب‌ها:

نظر شما