شناسهٔ خبر: 26884656 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نبی امیدی، حشمت اله عسگری، محمدرضا امیدی، میثم جعفری اسکندری

پیش بینی وقوع حوادث در سیستم های حمل ونقل با استفاده از الگوهای هارمونیک، آرچ، پویا و زمانی

در این پژوهش با استفاده از روش های پیش بینی هارمونیک، الگوی اقتصادسنجی آرچ، معادلات پویای خطی مرتبه دوم و سری زمانی آریما به پیش بینی تعداد مصدومان حوادث ترافیکی استان خوزستان پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

چکیده

زمینه و هدف: تصادفات جاده ای از پدیده های مهمی است که به دنبال روند موتوریزه شدن جوامع و روند رو به گسترش استفاده از وسایل حمل ونقل موتوری مشاهده می شود. پدیده ای که به دنبال آن، سالانه جان بسیاری از افراد گرفته شده و یا مصدوم می شوند؛ از پیامدهای این پدیده، هزینه ها و خسارت های مختلف مالی و روحی و روانی می باشد.
روش: در این پژوهش با استفاده از روش های پیش بینی هارمونیک، الگوی اقتصادسنجی آرچ، معادلات پویای خطی مرتبه دوم (2،1) DGMو سری زمانی آریما به پیش بینی تعداد مصدومان حوادث ترافیکی استان خوزستان پرداخته شده است.
یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین درصد قدر مطلق خطا برای روش های سری زمانی آریما، (2،1)DGM و هارمونیک به ترتیب 5.36، 8.29 و 8.001 می باشند؛ همچنین ضریب فزاینده لاگرانژ نشان داد که امکان پیش بینی با روش آرچ برای تعداد مصدومان تصادفات استان خوزستان وجود ندارد.
نتیجه گیری: مقادیر پیش بینی شده نشان داد که تعداد مصدومان ناشی از تصادفات در استان خوزستان در حال کاهش است و این نشان دهنده اثربخشی اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تصادفات رانندگی در استان خوزستان است که با آموزش و فرهنگ سازی بیشتر می توان این مقدار را با شیب بیشتری کاهش داد.

کلیدواژگان: سری زمانی، هارمونیک، آرچ، تصادفات، اقتصادسنجی

نویسندگان:

نبی امیدی، حشمت اله عسگری، محمدرضا امیدی، میثم جعفری اسکندری

فصلنامه مطالعات پژوهشی راهور - سال ششم، شماره 20، بهار 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما