شناسهٔ خبر: 26884507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی بوشهر:

آفت سوسک سرخرطومی در باغات نخیلات استان بوشهر ردیابی و پایش شد

بوشهر - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در باغات نخیلات استان بوشهر پایش و ردیابی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سبحانی عصر یکشنبه در حاشیه اجرای پایش باغات نخیلات استان بوشهر از آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در عرصه کشاورزی است.

وی با اشاره به اجرای عملیات ردیابی و پایش آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به مدت ۱۱ روز در باغات نخیلات استان بوشهر اضافه کرد: برای این کار اکیپی از استان سیستان و بلوچستان در استان بوشهر مستقر شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: این اکیپ عملیات ردیابی و پایش آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما را به صورت فعال در باغات نخیلات شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، جم و عسلویه انجام دادند.

وی افزود: در همین راستا سه مورد کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان پهنه، باغداران و بهره برداران با هدف اطلاع رسانی، شناخت آفت، راه های ورود و نحوه خسارت و پیشگیری از ورود این آفت قرنطینه ای برگزار گردید.

سبحانی گفت: در حال حاضر، سوسک سرخرطومی حنایی خرما یکی از آفات قرنطینه‌ای داخلی کشور است این حشره قادر است در مدتی کوتاه موجب مرگ یک نخل جوان و شاداب شود از این رو تهدیدی جدی برای سلامت باغات نخیلات استان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: خسارت اصلی این آفت به وسیله لاروها ایجاد می‌شود، لاروها ضمن تغذیه از بافت نرم و آبدار داخل تنه درخت، کانال هایی در جهت های مختلف بالا و پایین در داخل تنه ایجاد می کنند و در صورت زیاد بودن جمعیت لاروها در داخل یک درخت کانال های لاروی به یکدیگر متصل شده و حفره بزرگی ایجاد می شود که وزش باد و طوفان ممکن است منجر به شکستن آنها شود.

سبحانی ادامه داد: در صورت عدم مبارزه با آفت و ادامه تغذیه لاروها از بافت آوندی به سیستم انتقال مواد غذایی نخل آسیب جدی و گاهی غیر قابل جبران وارد می شود و موجب کاهش شدید و یا حتی توقف باردهی نخل می شود.

نظر شما