شناسهٔ خبر: 26883642 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گفت و گو با شهردار و رئیس شورای شهر مشهد:

نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی شتاب می‌گیرد

هر چند در سال‌های گذشته به روش‌های مختلف از جمله فروش اوراق مشارکت سعی در جذب مشارکت مردمی برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی شده، اما واقعیت این است که موفقیتی در این زمینه حاصل نشده، تا جایی که پیشرفت طرح در حال حاضر حدود 50تا 60 درصد است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /به هر روی، وضعیت نابسامان بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی موجب ورود شخص رئیس جمهوری به این بحث و یافتن راهکاری برای تسریع در نوسازی این بافت شده است.

توجه ویژه رئیس جمهوری به مسأله
«محمد رضا حیدری» رئیس شورای شهر مشهد در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: خوشبختانه با توجه ویژه رئیس جمهوری به این مسأله، هفته گذشته جلسه‌ای را با دکتر روحانی در این زمینه داشتیم و شنبه شب نیز جلسه‌ای را با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری برگزار کردیم که به ما و مردم مشهد قول دادند، 3 هزار میلیارد تومان به این طرح تزریق شود.
وی افزود: از آنجایی که ردیفی در بودجه سال 97 برای این منظور نیست، جلسات متعددی برگزار شد تا راهکاری برای آن بیابیم. به گفته وی در سال 78 با توافق شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری مشهد و به منظور مدیریت واحد برای نوسازی بافت، شهرداری ثامن تأسیس و کار خود را آغاز کرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که نوسازی بافت پیرامون حرم سالانه تنها 2 درصد پیشرفت داشته و اگر قرار است کار به همین منوال دنبال شود باید 20 تا 25 سال دیگر صبر کنیم. رئیس شورای شهر مشهد افزود: شرایط نامطلوب بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر شرایط بدی را برای پذیرایی از زائران رقم زده، به طوری که به‌عنوان مثال از فضای 250 هکتاری که قرار بود در قالب این طرح ایجاد شود، تنها 4 تا 5هکتار ایجاد شده است.
اشکالات اجرای طرح
سال 74 بود که طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی کلید خورد تا محدوده بیش از300 هکتاری اطراف حرم امام رضا(ع) به گونه‌ای نوسازی وبهسازی شود که در‌ شأن مشهد مقدس باشد. البته این طرح در سال 78 مصوب شد و کارهای اجرایی آن نیز از آن زمان شروع شد و با وجود گذشت حدود 20 سال هنوز هم در حال اجراست. وضعیت نابسامان محدوده حرم امام رضا(ع) سال‌هاست که همچنان بزرگ‌ترین دغدغه مسئولان کلانشهر مشهد به شمار می‌رود که سالانه پذیرای حدود 22 میلیون زائر است. همچنین در افق 1400 قرار است، مشهد سالانه پذیرای 30 میلیون زائر باشد.
بافت ریزدانه‌ای واحدهای مسکونی اطراف حرم مطهر، فرسودگی شبکه‌های تأسیسات آب، برق، گاز، نبود فاضلاب شهری، منظر نازیبای شهری، آلودگی صوتی، تداخل سواره‌رو و پیاده رو در این بافت، وجود ناهنجاری‌های اجتماعی، نبود فضای عمومی کافی مانند پارکینگ و نبود امکان خدمات‌رسانی در مواقع ضروری مانند زلزله از مهم‌ترین مشکلات این بافت 366 هزارهکتاری است که البته 51 هکتار آن مربوط به خود آستان قدس رضوی است. در آن زمان وقتی این طرح نوشته ‌شد تراز این منطقه، صفر در نظر گرفته شد، بدین معنی که یک منطقه خودگردان باشد و اجرای طرح باید براساس درآمدهای خود منطقه تأمین شود که معایبی به همراه داشت و حال پس از گذشت سال‌ها این نقص بیشتر خود را نشان می‌دهد.وسعت زیاد در برگیرنده این بافت فرسوده در کنار کمبود نقدینگی برای تملک اراضی این محدوده و مشکلاتی مانند نبود رضایت مالکان ساکنان بافت برای فروش اراضی‌شان، بزرگ‌ترین مشکلات بر سر اجرای این طرح به شمار می‌رود.
 بیشترواحدهای مسکونی در داخل این بافت واحدهای کوچکی است که چند دهه قبل خریداری شده و الان در دست چند نسل وراث است که راضی کردن آنان برای فروش این واحدها کار سختی است.
 
تزریق 3 هزار و 100 میلیارد تومان برای تسریع در نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم
«قاسم تقی‌زاده خامسی» شهردار مشهد که دیروز(یکشنبه) برای رایزنی در خصوص چگونگی تزریق اعتبار 3 هزار و 100 میلیارد تومانی تسریع در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر در سازمان برنامه و بودجه حضور یافته بود، در پایان جلسه به «ایران» گفت: قرار شده این مبلغ طی 3سال به منظور ایجاد زیرساخت‌های عمومی طرح تزریق شود. براساس این طرح، در سال اول یعنی97، معادل 700 میلیارد تومان، سال دوم (98) معادل یکهزار و 400 میلیارد تومان و سال سوم (99) معادل یکهزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که برای سال‌های دوم و سوم مشکلی نیست و در بودجه گنجانده خواهد شد. به گفته وی برای تأمین اعتبار امسال پیشنهاد مشترکی از سوی شهرداری مشهد، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه مطرح شده که در صورت تصویب نهایی دولت نیمی از اعتبار 700 میلیارد تومانی امسال را تأمین و مابقی از سوی شهرداری مشهد تأمین می‌شود. بر اساس این پیشنهاد، دولت یا باید سهم خود را نقداً بپردازد یا از طریق اسناد خزانه آن را تأمین کند و شهرداری مشهد نیز می‌تواند 350 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه کند. در همین حال، «سید مصطفی نعمتی» شهردار ثامن (منطقه اطراف حرم مطهر) نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از تغییر در رویکرد نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر به همت دولت تدبیر و امید و شهرداری مشهد خبر داد و افزود: بنا داریم با تزریق این میزان اعتبار در مدت 3 سال زیرساخت‌های عمومی این بافت را به گونه‌ای ایجاد کنیم که از مهاجرت ساکنان و مجاوران جلوگیری شود. به گفته وی در آغاز اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، 52 هزار نفر ساکن این بافت بوده‌اند در حالی که هم‌اکنون تنها 14 هزار نفر در این بافت ساکن هستند.
 

نظر شما