شناسهٔ خبر: 26883407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آنغوزه گیاهی دارویی و درمانی با قابلیت اشتغال زایی فراوان/صادرات 5میلیون دلاری آنغوزه

آنغوزه گیاهی دارویی ودرمانی است که در استان کهگیلویه وبویراحمدکشت می شود و قابلیت اشتغال زایی فراوانی برای افراد بومی وروستایی مناطق استان دارد.

صاحب‌خبر -

آنغوزه گیاهی دارویی ودرمانی است که در استان کهگیلویه وبویراحمدکشت می شود و قابلیت اشتغال زایی فراوانی برای افراد بومی وروستایی مناطق استان دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یاسوج ، استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر پوشش گیاهی به دلیل نوع آب و هوای  بسیار متنوع است. یکی از این گیاهان آنغوزه یا به گویش محلی گنبو است.

 آنغوزه (گنبو)گیاهی است علفی چند ساله، ریشهٔ آن کمی ضخیم و گوشتی، برگهای آن بسیار بریده و غباری، ساقه آن مجوف و گوشتی و بلندی آن تا ۲ متر می‌رسد. گلهای آن به رنگ زرد و به گروه چتر مانند در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. آنفوزه در چند سال اولیه سن خود ساقهٔ قابل رویتی ندارد و برگ های آن گسترده روی زمین است که در مراتع به نام «کماه» و «انگزاکماه» چوپانان می‌شناسند و مورد توجه و علاقهٔ گوسفندان است.

 آنغوزه گیاهی دارویی ودرمانی با قابلیت اشتغال زایی فراوان/صادرات 5میلیون دلاری این گیاه

 

 آنغوزه گیاهی دارویی با کاربرد درمانی 

کارشناس گیاه شناسی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: گیاه آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به دو متر هم می‌رسد.

 جعفری با بیان اینکه اینکه این گیاه به درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، می تواند کمک کند افزود: جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است.

وی تصریح کرد: آنغوزه حاوی تعدادی ترپن و مواد محلول در چربی است که۲۰ درصد اسانس، ۶۰ درصد رزین و حدود ۳۰ درصد صمغ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج اظهار کرد: آنغوزه یکی از گیاهان مهم و صادراتی ایران به شمار می‌آید که خریداران آن را با روش‌های پیچیده، تجزیه و ده‌ها ماده ارزشمند از آن تولید می‌کنند.

 

 آنغوزه گیاهی دارویی ودرمانی با قابلیت اشتغال زایی فراوان/صادرات 5میلیون دلاری این گیاه

آنغوزه گیاهی با پتانسیل اشتغال زایی و درآمد زایی پرسود

معاون فنی وآبخیزداری منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  گفت:قیمت هر کیلو شیره انغوزه 140هزارتومان می باشد که پیش بینی می کنیم از هرهکتار 14میلیون تومان برداشت شود.

آنغوزه کشون نوعی تیغ زدن گیاه برای استحصال صمع یا شیرابه آن است که این عمل از اواسط تابستان و قبل از خشک شدن گیاه در مراتع استان آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد.

زمانی، یکی از بهره برداران منطقه تنگ سرخ هم گفت: حدود پنجاه هکتار را به زیر کشت  گیاه  آنغوزه اختصاص دادیم که به طور متوسط از هر هکتار 155 کیلوگرم برداشت داشته است .

 

 آنغوزه گیاهی دارویی ودرمانی با قابلیت اشتغال زایی فراوان/صادرات 5میلیون دلاری این گیاه

 

صادرات آنغوزه به کشورهای اروپایی و خلیج فارس 

عمل آنغوزه گیری موسم به آنغوزه کشون یکی از فعالیت‌های اقتصادی پرسود و بسیار کم هزینه است که در استان سابقه‌ای چند هزار ساله دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: مجموعا از36 هزار هکتار از منابع ملی از سال 81تا الان زیرگیاه دارویی آنغوزه کشت شده است .

عزت الله بهشتی فر با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولید گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه دارد، افزود: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت‌ها علاوه بر حفاظت از مراتع می‌توان به افزایش تولید و اشتغال نیز کمک شایانی کرد.

وی ادامه داد:کشت گیاه آنغوزه از سال‌های پیش در برخی مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته که این موضوع، اقتصاد اهالی و مرتع داران را متحول کرده است و مردم به همین دلیل با دغدغه بیشتری به حفاظت و بهره برداری از مراتع می‌پردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه این محصول به کشور های حوزه خلیج فارس صادرو کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شودافزود:  از کشت هر هکتار گیاه آنغوزه یک شغل و نیم ایجاد می‌شود که این می‌تواند به اشتغال در استان کمک شایانی کند.

وی افزود:کشت این گیاه در مناطقی مانند تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان با موفقیت انجام شد و هم اکنون بهره برداران در این منطقه در حال برداشت شیره مفید گیاه آنغوزه هستند. 

کهگیلویه وبویراحمد دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل ومرتع است که بخش زیادی از این مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه است.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/س

نظر شما