شناسهٔ خبر: 26883334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مجلس از علوی درباره بازداشت ادمین‌های تلگرامی سوال کرد

پاسخ قانع‌کننده وزیر اطلاعات

دنیای اقتصاد : سید‌محمود علوی، وزیر اطلاعات دیروز برای پاسخ به دو سوال نمایندگان مجلس به بهارستان رفت. سوالاتی که با یک محور اما با دو دیدگاه متفاوت مطرح شد. هر دو سوال درباره بازداشت تعدادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعات و ادمین ۱۲ کانال تلگرامی در آستانه انتخابات مطرح شد، اما در سوال نخست دلیل این بازداشت‌ها از وزیر اطلاعات پرسیده شده و این در حالی است که نمایندگان سوال‌کننده در پرسش دوم از وزیر اطلاعات پرسیدند که چرا وزیر اطلاعات از ادمین‌ها و گروه‌های تلگرامی حمایت می‌کند. با این همه، هر دو گروه از نمایندگان، پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده دانستند.

صاحب‌خبر -

تفکیک وظایف نهادهای اطلاعاتی

الیاس حضرتی، نماینده تهران در جلسه علنی دیروز به نمایندگی از علی مطهری و ۵۳ نماینده‌ای که در سوالی مشترک دلیل بازداشت تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعات و ادمین ۱۲ کانال تلگرامی در آستانه انتخابات را پرسیدند، با تاکید بر اینکه باید وظایف وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه از یکدیگر تفکیک شود، گفت:‌ در روزهای آخر سال ۹۵ یعنی زمانی نزدیک به تعطیلات نوروز و دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری تعداد زیادی از مدیران کانال‌های پرمخاطب تلگرامی حامی دولت توسط یکی از نهادها بازداشت شدند که هنوز حکمی از سوی قوه‌قضائیه برای آنها صادر نشده است. او افزود:‌ این افراد بر خلاف اصل ۳۲ قانون اساسی در موعد مقرر قانونی تفهیم اتهام نشدند و برخلاف اصل ۳۵ قانون از داشتن وکیل تا مدتی محروم بودند و خانواده آنها از وضعیت‌شان تا مدت‌ها اطلاع نداشتند. نماینده تهران ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ داده بود که وزارت اطلاعات مخالف بود، اما چون این وزارتخانه تنها نهاد رسمی پاسخگوی مجلس است باید وزیر پاسخ دهد که چرا در حوزه وظایفش بی‌قانونی شده و اجازه داده نهاد دیگری بدون اطلاع او این کار را انجام دهد، نباید کاری کرد که شائبه حاکمیت دوگانه ایجاد شود، اگر وجود دو نهاد اطلاعاتی در کشور ضروری است لازم است شورای نهادهای اطلاعاتی وظایف هر کدام را مشخص کنند، تکرار این اتفاق را در قضیه فعالان محیط زیست دیدیم که این دو نهاد اطلاعاتی دو راه مختلف را دنبال کردند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال گفت: وزارت اطلاعات معتقد به برخورد با ریشه‌ها به جای شاخه‌هاست و این سیاست را از طریق هشدار، اخطار و تذکر دنبال می‌کنیم و اگر جواب نگرفتیم برخورد سخت‌افزاری می‌کنیم. سیدمحمود علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات رصد و پالایش رسانه‌های مجازی را وظیفه خود می‌داند، گفت: هیچ کشوری عرصه فضای مجازی را تحت عنوان آزادی، یله و رها نمی‌گذارد بلکه در چارچوب‌های قانونی اجازه می‌دهد افراد در این فضا فعالیت کنند و در عین حال از خروج جامعه از چارچوب‌ها و قوانین جلوگیری می‌کنند. او وزارت اطلاعات را به پزشکی تشبیه کرد که بیمار خود را به سرعت به اتاق عمل نمی‌فرستد.

علوی مسوول برخورد با مدیران کانال‌های تلگرامی را سازمان اطلاعات سپاه دانست و ادامه داد: اگر به مدیران کانال‌های تلگرامی قبل از دستگیری، تذکر و هشدار داده می‌شد و بعد توجهی نمی‌کردند و دستگیر می‌شدند ضرری متوجه نظام نمی‌شد اما وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای سایر دستگاه‌های اطلاعاتی تعیین تکلیف کند، آنان نیز حتما دلایل کارشناسی خود را دارند و ما از آنان خواستیم تا نظرات کارشناسی‌شان را اعلام کنند و البته اختلاف نظر کارشناسی طبیعی است. وی ادامه داد: بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه همواره براساس همدلی و هم‌افزایی عمل کرده‌ایم و از اقدامات کاهنده و تنش‌زا در این مسیر جلوگیری کرده‌ایم. علوی از برگزاری نشست مشترک با رئیس سازمان اطلاعات سپاه به‌صورت ماهانه خبر داد و افزود: بنده با آقای طائب هر یک ماه تا یک ماه و نیم جلسات مشترک برگزار می‌کنیم.

بعد از توضیحات وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال حضرتی، این نماینده مجلس گفت که ما می‌خواستیم به وزیر تذکر دهیم که باید در جهت تفکیک وظایف تلاش کند تا پیش از این شاهد این اقدامات نباشیم بنابراین نیازی به رای‌گیری از مجلس درباره سوال نیست. همچنین دیروز جواد کریمی‌قدوسی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، سوال خود و  احد آزادی‌خواه و حسینعلی حاجی دلیگانی از وزیر اطلاعات درباره علت حمایت او از ادمین‌ها و گروه‌های تلگرامی را مطرح کرد و در توضیح سوالش گفت: این سوال باید در زمان خود مطرح می‌شد چون امروز دغدغه مردم ما مسائل اقتصادی است. کریمی‌قدوسی ادامه داد: ما باید امروز به رئیس‌جمهور برای تغییر کابینه کمک کنیم تا تیم جهادی را تشکیل دهد. کریمی‌قدوسی گفت: انتظار مردم از وزارت اطلاعات برقراری امنیت در کشور از طریق جلوگیری از نفوذی‌ها و سرویس‌های جاسوسی است که این چتر امنیتی همواره روی سر ملت کامل باشد تا خللی در آن به وجود نیاید. او با اشاره به وضعیت فضای مجازی‌ گفت: در هیچ کشوری فضای مجازی این‌طور یله و رها نیست که هر چه خواستند حمله کردند و از پهنای باند ۷۰ درصدی کشور استفاده کنند، بعد که ۱۰ ادمین با اتهاماتی دستگیر می‌شوند شروع به هجمه به دستگاه قضایی و سپاه می‌کنند.

وزیر اطلاعات نیز در پاسخ به این سوال تاکید کرد این وزارتخانه با ادمین کانال‌هایی از گروه‌های تلگرامی سیاسی درون نظام به‌صورت نرم‌افزارانه و براساس رهنمود جذب حداکثری و دفع حداقلی برخورد کرده است. علوی ادامه داد: هر دستگاهی براساس نگاه و نظر کارشناسی رویکردها و راهبردهای حاکم بر سازمان خود رفتار می‌کند. وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هم هر کدام براساس کارشناسی خود عمل می‌کنند و مثلا در موضوع فضای مجازی ملاحظات غیرکارشناسی را دخالت نمی‌دهند. او با بیان اینکه وزارت اطلاعات با هزار کانال و گروه تلگرامی که فعالیت ضد امنیتی و ضد انقلابی داشتند برخورد کرده، گفت: وزارت اطلاعات قبل از اینکه با عوامل ایجاد ناامنی برخورد کند، برای ایجاد امنیت تلاش می‌کند. این وزارتخانه امنیت رسانه‌ای را حق فعالان رسانه‌ای می‌داند و معتقد است که همه اقشار باید احساس امنیت کنند، ما باید نیمه پر لیوان را ببینیم. بیش از ۱۰۰ مورد اقدامات تروریستی از سوی این وزارتخانه خنثی شده و تنها یک بار رخنه اتفاق افتاده که این نشانگر قوت دستگاه امنیتی است.

نظر شما