شناسهٔ خبر: 26883249 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«جنگ جهانی غذا» |ژن‌‎های خوب‌ «راکفلر»ی

R1371/P1010113/S7,77,83,85/CT6

خانواده راکفلر اربابان برنامه‌ریزی برای غذای جهان به شمار می‌روند. در این شماره قبل از پرداختن به اقدامات آنان، به‌اختصار به پیشینه سنتی این خانواده از قرن شانزدهم میلادی تاکنون پرداخته‌ شده است.

صاحب‌خبر -

پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا» - بخش ششم

اشاره | در گزارشهای پیشین پرونده، کلیاتی از آرایش صحنه‌گردانان جهانی حوزه «جمعیت» و «غذا» مورد بررسی قرار گرفت؛ از این گزارش به بعد، ذره‌بین پژوهش در این حوزه را کمی نزدیکتر می‌بریم؛ بی‌شک طی یک قرن اخیر مهمترین جریان ابرکمپانیهای متمرکز بر مسئله غذا، در اختیار خانواده مشهور و ثروتمند «راکفلر» بوده‌اند. سطح بالای کنشهای این خانواده در مقوله غذا، حیرت آور است؛ در ادامه پرونده، متودهای این خانواده - و کمپانیهای وابسته و همتراز - و همچنین ابزارهای نفوذ آنان به کشاورزی ایران به تفصیل بررسی خواهد شد؛ اما پیش از آن، طی چند شماره‌ی آتی نمایی از این خانواده ارائه خواهد شد.

معرفی راکفلرها

«راکفلر» نام خانواده‌ای آمریکایی و احتمالاً آلمانی‌تبار است.1 شجره‌نامه این خانواده از 1590 میلادی در دسترس است (مشروح این شجره‌نامه اینــــــــــــــــجا) که نشان می‌دهد این خانواده هم‌اکنون در آلمان و آمریکا با پسوندهای و نامهای فامیل مشابه پراکنده شده‌اند، از جمله این اسامی می‌توان به «Rockefeller”(/ˈrɒkəfɛlər/)، “Rockenfellar” ”Rockenfellaren”، “Rockefellow» اشاره کرد. تعداد افراد این خانواده با احتساب 5 فرزند برای هر خانواده، از سال 1590 تاکنون، باید حدود 10 هزار نفر باشد.

سابقه حضور این خانواده در آمریکا به نیمه قرن 18 میلادی می‌رسد، هنگامی که در زمان «ویلیام راکفلر»2 از آلمان به امریکا نقل مکان کردند. بنیان‌گذار ثروت این خانواده را دو برادر، به نامهای «جان دی راکفلر»3 و «ویلیام اوری راکفلر»4 می‌دانند؛ شغل پدر این دو را کشاورز یا تاجر خرده‌پا نوشته‌اند که خیلی قابل اعتماد نیست.5

جان دی راکفلر، تنها 17 سال پس از تأسیس غول نفتی «استاندارد اویل»6 در سال 1862، کنترل 90 درصد پالایش نفت ایالات متحده آمریکا را بدست گرفت. در سپتامبر 1916، وی اولین آمریکایی بود که دارایی‌اش از یک میلیارد دلار فراتر رفت. همچنین مجله «فوربز»7 او را با دارایی به ارزش 340 میلیارد دلار در سال 1937 ثروتمندترین فرد تاریخ معرفی کرد.8 این مجله می‌نویسد:

«دارایی راکفلر در زمان مرگش در سال 1937، برابر 1.5 درصد تولید اقتصادی کل آمریکا بود. ارزش خالص دارایی او امروزه حدود 340 میلیارد دلار است، که از چهار برابر سرمایه بیل گیتس - ثروتمندترین مرد جهان در حال حاضر - بیشتر است.»

این ثروت عظیم دامنه نفوذ این خانواده را در آمریکا گسترش داد. بسیاری از شخصیتهای آمریکایی که از (دست‌کم) دهه 1930 میلادی تاکنون به پستهای کلیدی دست پیدا کرده‌اند، به‌نوعی در این بنیاد «خیریه» یا سازمانهای تابعه آن فعالیت داشته یا از کمکهای آن استفاده کرده‌اند. در بین سیاسیون، مشهور است که بنیاد راکفلر به‌نوعی رختکن مسئولین کاخ سفید برای ورود به عرصه قدرت به شمار می‌رود.

گزارش فوربز از «ثروتمندترین فرد تاریخ»

این بنیاد دارای بخشهای مطالعاتی پیشرفته‌ای در زمینه مطالعات استراتژیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه است. این بخشها در زمینه شناخت چالشهای آمریکا و تدوین راهبردها و سیاستهای جهانی این کشور فعالیت می‌کنند. ویکی‌پدیا - گرچه یک منبع نامطمئن و جهت‌دار است - درخصوص این خانواده ثروتمند و ذی‌نفوذ آمریکایی می‌نویسد:

«بنیاد راکفلر یک نهاد صنعتی، سیاسی و بانک‌دار است... آنها، اگر نگوییم قدرتمندترین، یکی از قدرتمندترین خانواده‌های تاریخ ایالات متحده هستند... یک نهاد خصوصی و مدعی فعالیت‌های بشردوستانه است که ساختمان مرکزی آن در خیابان پنجم منهتن در شهر نیویورک قرار دارد. این بنیاد که تاکنون توسط 6 نسل از خانواده راکفلر در آمریکا اداره شده است، توسط سرسلسله این خاندان، جان دیویس راکفلر - ثروتمندترین مرد تاریخ جهان و مؤسس کمپانی «استاندارد اویل» - در 14 مه 1913 تأسیس شد. در طول تقریباً یک قرن فعالیت، شعار این بنیاد، «فعالیت برای زندگی بهتر بشر در سراسر جهان» بوده است.»9

وقف ستاد سازمان ملل

بررسی نقش مؤثر این بنیاد در تشکیل نهادهای فراملی و جهانی، می‌تواند بسیار شیرین و جذاب باشد، اما نیاز به پیوستگی مطالب در این پرونده، مانع پرداختن تفصیلی به این موضوع است. به‌عنوان مشت نمونه خروار، جالب است بدانیم که «ستاد سازمان ملل متحد» موقوفه خانواده راکفلر است. ساختمان سازمان در نیویورک در سالهای 1949 و 1950 میلادی در کنار «ایست ریور»10 بنا شد. زمین این ملک را «جان دی راکفلر جونیور»11 به قیمت 8.5 میلیون دلار خرید و پس از احداث بنا توسط فرزندش «نلسون راکفلر»12 آن را به سازمان‌ ملل متحد اهدا کرد.

دیوید راکفلر جونیور؛ واقف سازمان ملل

نلسون راکفلر، فرزند دیوید جونیور؛ او از سال 1974 تا 1977 میلادی معاون اول جرالد فورد رئیس‌جمهور آمریکا بود

این سطح از قدرت، تصمیمات سازمان‌‌ملل را بکلی تحت‌تأثیر منویات این بنیاد قرار داد. در ادامه برای روشن شدن موضوع به یک نمونه اشاره می‌شود؛ در روزهای ابتدایی دیماه سال 1395، پس از تصویب تنها قطعنامه شورای امنیت سازمان‌ ملل علیه اسرائیل درخصوص محدودیت شهرک‌سازی این رژیم - که برای اولین بار طی 4 دهه توسط آمریکا وتو نشد - کامران نجف‌زاده13 از نیویورک گزارش داد که بنیاد راکفلر بخاطر این مصوبه، کمکهای مالی خود به این نهاد بین‌المللی را محدود کرده است. در این زمینه مثالهای فراوان دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد حاتم‌بخشی این بنیاد، بی‌دلیل نبوده و استیلای این خانواده بر سازمان‌ملل و نهادهای تابع آن را کاملاً تضمین کرده است. در بخشهای بعد خواهیم دید که گزینش رؤسای نهادهای بین‌المللی، کاملاً باید زیر نظر این بنیادها صورت گیرد تا آن نهاد را در اختیار اهداف جهانی این بنیادها قرار دهد.14

در بخش بعدی پرونده - که سه‌شنبه 2 مردادماه 97 منتشر خواهد شد - این مورد را بررسی می‌کنیم که خانواده راکفلر بصورت سنتی و خانوادگی به چه آیینی پای‌بند هستند. منتظر باشید.

+ صفحه پرونده «جنگ جهانی غذا» {اینـــــــــــــــــــجا} در دسترس است.

نظر شما