شناسهٔ خبر: 26883071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست کتابخوان مسئولان رودسری مطرح شد؛

کتابخوانی از مقوله صرفا ویترینی به هنجار و ارزش تبدیل شود

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان ابراز امیدواری کرد که کتابخوانی از یک مقوله صرفا ویترینی به هنجار و ارزش تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رودسر، دکتر هادی نوری، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان امروز(۳۱ تیر) در نشست کتاب خوان روسای ادارات رودسر به بیان ویژگی های جوامع منسجم پرداخت و با بیان اینکه در یک جامعه منسجم سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع رابطه ای ارگانیک و پویا دارند گفت: در این جوامع در مرحله ابتدایی اقتصاد محور تولید منابع مالی جامعه است و در گام دوم به عنوان محرک و شتابدهنده برای رسیدن به اهداف است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اجتماع را محور اصلی نظم و همبستگی و انسجام دانست و گفت: آخرین حلقه ای که این سه عنصر را تکمیل کرده و موجب دوام و کمال جامعه می شود، فرهنگ است.


وی خاطرنشان کرد: فرهنگ همواره جایگاهی بسیار والا در میان جوامع مترقی داشته و عامل شناسایی یک جامعه پویا هنجارها و ارزش های آن جامعه بوده است.

 

نوری برگزاری سلسله نشست های کتاب خوان را با هدف رسیدن به این هدف عنوان کرد و گفت: امیدواریم کتاب و کتابخوانی بزودی از یک مقوله صرفا نمایشی و ویترینی به هنجار و ارزش در استان عالم پرور گیلان تبدیل شود.

 

*وارسته: یکی از اشکال فرهنگ، اعمال قانون است
سرپرست فرمانداراری رودسر نیز در این نشست ضرورت توجه بیشتر به مقوله فرهنگ را مورد تاکید قرار داد و یکی از اشکال فرهنگ را نه تنها فرهنگ سازی بلکه اعمال قانون دانست.

علی وارسته کتابداران را به حوزه مطالعه و کتابخوانی و ارتباط آنان با مبانی مکتوب کتاب فرا خواند و اضافه کرد: اگر در این زمینه مدیران نتوانند ارتباط قوی در سه مقوله یاد شده برقرار کنند، مطمئنا رشد، ارتقا و بالندگی رخ نخواهد داد.


وی یکی از ارکان مهم امروز جامعه را مبحث آموزش ذکر و اظهار کرد :امروز آموزش جزو الزامات و نیاز اساسی جامعه است و باید بحث کارگاه های امور یادگیری  و تفکر و اندیشه در حوزه کتاب نمود عینی بیشتری پیدا کند.

 

وارسته با ابراز نگرانی در حوزه سرانه مطالعه کتاب تصریح کرد: باید همواره به کتاب بها و اهمیت داد و هر قدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، کم است.


در این نشست همچنین محمد حسین موقری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر در سخنانی کوتاه گفت: دانستن با یک اعتراف ساده شکل می گیرد و این اعتراف شجاعانه این است که ما هرچیزی را نمی دانیم و باید به کتاب مراجعه کنیم.



در ادامه نشست کتاب خوان، هفت نفر از روسای ادارات شهرستان رودسر کتاب های خوانده شده خود را با حاضرین به اشتراک گذاشتند.

 

* معرفی «کتاب شما که غریبه نیستید»، اثر هوشنگ مرادی کرمانی

مدینه رضاپور، مسئول کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان در معرفی کتاب شما که غریبه نیستید با بیان ویژگی های سبک نوشتاری آن گفت: بیشتر آثار مرادی کرمانی به فیلم های سینمایی تبدیل شده است.

 

دا «خاطرات سیده زهرا حسینی» گزارشی بی نظیر از جنگ

رضا راجی، رئیس اداره پست شهرستان رودسر، با معرفی کتاب دا نوشته سیده اعظم حسینی گفت: گزارش حسینی از جنگ بی‌نظیر است، و به هیچ یک از کتاب‌های متعددی که ایرانیان و خارجیان درباره جنگ نوشته‌اند، شباهتی ندارد. خواننده ممکن است با اعتقادات حسینی مخالف باشد و حتی او را دختری عامی بداند که طوطی‌وار چیزهایی را باور کرده است و تکرار می‌کند. ولی باید ابله یا مغرض باشد که درباره گزارش او از وقایع تردید کند. این گزارش حقیقی و دست اول از سبعیت از یک طرف و مظلومیت و بی‌پناهی از طرف دیگر است. در آن، چنان صحنه‌هایی از ایثار و شور ایمان به چشم می‌خورد که قلب را می‌لرزاند.

 

وی همچنین گفت: پال اسپراکمن (Paul Sprachman) مترجم انگلیسی کتاب دا این کتاب پرمخاطب در ادبیات دفاع مقدس را پدیده ای فرهنگی نامید و گفت:  نگاه مردم اروپا و آمریکا به جنگ متفاوت است لذا سعی کردم با ترجمه این کتاب، گوشه ای از دفاع هشت ساله مردم ایران را از نگاه یک ایرانی به مخاطب غربی نشان دهم. انسان از خواندن این کتاب و اندیشیدن به کسانی که گزارش کارهایشان در آن آمده استـ انسان‌های معمولی، کم‌سواد یا بی‌سواد، دارا یا ندار اما بی‌ادعا، با‌ایمان و پاکباز به راز ماندگاری ایران پی می‌برد.
 

انسان در جستجوی معنی»، نوشته دکتر ویکتور فرانکل

علی محمدپور، رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودسر با معرفی کتاب انسان در جستجوی معنی نوشته دکتر ویکتور فرانکل گفت: فرانکل روان‌پزشک و نویسنده، مدت زیادی در اردوگاه کار اجباری اسیر بود که تنها وجود برهنه‌اش برای او باقی ماند و بس. پدر، مادر، برادر و همسرش یا در اردوگاه‌ها جان سپردند و یا به کوره‌های آدم سوزی سپرده شدند. کتاب انسان در جستجوی معنی داستان زندگی او است و خواننده، از همین زندگی‌نامه دردناک چیزهای بسیاری می‌آموزد و فرامی‌گیرد که انسان وقتی به ناگهان احساس می‌کند چیزی برای از دست دادن به جز بدن مسخره برهنه‌اش ندارد، چه می‌کند؟ در این کتاب، دکتر فرانکل تجربه‌ای را که منجر به کشف «لوگوتراپی» شد توضیح می‌دهد. او نویسنده‌ای است که خود شاهد همه رنج‌ها و نیروهای شیطانی شکنجه بوده و این‌که چگونه شماری از زندانیان که انسان‌هایی معمولی بودند ثابت کردند که ارزش رنج‌هایشان را دارند و با این کار شایستگی بشر را در برخاستن علیه سرنوشت خود به ثبوت رساندند.

*«زندگی نامه کاشف السلطنه»، نوشته علی اکبر یوسفی قلعه روخانی

لیلا رئوف، رئیس اداره صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست کتاب زندگی نامه کاشف السلطنه نوشته علی اکبر یوسفی قلعه روخانی را معرفی کرد.

وی در معرفی این کتاب ارزشمند گفت: نویسنده کتاب «‏ زندگی‌نامه کاشف‌السلطنه (پدر چای ایران و اولین شهردار تهران )‏ » گفت: کتاب حاضر حاصل چهار سال، مطالعه، سند پژوهی و واکاوی علمی مقالات و نشریات معتبر است. کاشف السلطنه پدر چای ایران و عامل توسعه دانش کشت و پرورش آن و بانی زیرساخت های علمی این صنعت در ایران می باشد .تاکنون کتاب هایی در مورد چای و نحوه پرورش آن در کشور به چاپ رسیده است ولی کتابی که به شکل علمی و نظامند به بررسی شخصیت و فراز و فرودهای پیش روی پدر چای ایران از ابتدا تا حصول این دستاورد ارزشمند کشور بپردازد، تدوین نشده بود. تا اینکه به تازگی یکی از پژوهشگران کشورمان با صرف وقت، تحقیق و بررسی های علمی در اسناد کتابخانه ملی ایران، مرکز اسناد وزارت امور خارجه و سایر منابع و مآخد تاریخی، کتابی جامع در ارتباط با کاشف السلطنه و سیر مطالعاتی و اجرایی آغاز کشت و پرورش و توسعه صنعت چای کشور به رشته تحریر درآورده است که برای جامعه دانشگاهی، فرهیختگان و پژوهشگران کشور واجد اهمیت و ارزش علمی و تاریخی فراوانی است.  

 

«پرسش و پاسخ شورای اسلامی روستا به اضافه بخش» 

در پایان این نشست انوشیروان مباشر امینی، بخشدار شهر چابکسر نیز به معرفی کتاب پرسش و پاسخ شورای اسلامی روستا به اضافه بخش  را برای حاضرین معرفی کرد.

کتاب "پرسش و پاسخ: شورای اسلامی روستا" که به همت انوشیروان مباشر امینی و توسط انتشارات دهسرا  منتشر شده حاصل بیش از هفت سال تجربه کاری وی در حوزه شوراهای شهر و روستاست.

 

وی با اشاره به آسیب‌شناسی صورت گرفته درخصوص عملکرد شوراها می گوید: متأسفانه یکی از مشکلاتی که همواره شوراها در عمل با آن مواجه هستند، بحث ضعف آموزش و عدم آشنایی کافی با قوانین است که باعث ناکارآمدی شوراها، به‌ویژه در حوزه روستایی شده است که این کتاب می تواند در حل بسیاری از این مشکلات اعضای شوراها را یاری دهد.


گفتنی است ششمین نشست کتاب خوان روسای ادارات شهرستان رودسر با تقدیر از کتابخوانان پایان یافت.

نظر شما