شناسهٔ خبر: 26882897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مسیر دوگانه اروپا در برابر امریکا

عصر هژمونی بی‌ضرر امریکا تمام شده است

روزنامه جوان

سفیر سابق آلمان در امریکا و رئیس کنونی «کنفرانس امنیتی مونیخ» با انتقاد شدید از مواضع دونالد ترامپ در قبال شرکای غربی و اروپایی‌اش از پایان عصر هژمونی بی‌ضرر امریکا و در عین حال از عدم آمادگی اروپا برای مواجهه با این وضعیت خبر داد

صاحب‌خبر -
سفیر سابق آلمان در امریکا و رئیس کنونی «کنفرانس امنیتی مونیخ» با انتقاد شدید از مواضع دونالد ترامپ در قبال شرکای غربی و اروپایی‌اش از پایان عصر هژمونی بی‌ضرر امریکا و در عین حال از عدم آمادگی اروپا برای مواجهه با این وضعیت خبر داد و برای مواجهه با این وضعیت مسیر دوگانه تقویت نظامی اروپا و از سوی دیگر همکاری با امریکای منهای دولت ترامپ را پیشنهاد کرد.
به گزارش فارس، «ولفگانگ ایشینگر» در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «دو هفته اخیر برای آتلانتیک‌گرا‌های اروپا که هنوز هم فکر می‌کنند ما نباید دست از امریکا بکشیم، دو هفته بسیار سختی بود. رئیس‌جمهور ترامپ تقریباً نشست ناتو را نابود کرد، به میزبانان خود در بریتانیا توهین کرد و اتحادیه اروپا را «دشمن» امریکا خواند و همه این کار‌ها را در حالی انجام داد که برای «رقیب خوب» خود، ولادیمیر پوتین، دلبری می‌کرد.» این دیپلمات سرشناس آلمانی در ادامه نوشته است: «بیایید با واقعیت مواجه شویم؛ اعتقادات کلیدی و محوری ترامپ با پایه‌های استراتژی کلان غربی از اواسط دهه ۱۹۴۰ تاکنون در تضاد است. او معتقد است که متحدان اروپایی امریکا دارند توافق بدی با این کشور می‌کنند. او حاکمان خودکامه‌ای از قبیل: «کیم جونگ اون» [رهبر کره‌شمالی]و پوتین را تحسین می‌کند و در همین بین، تند‌ترین اظهاراتش را نثار شرکای دموکراتیک امریکا از قبیل: «آنگلا مرکل» [صدر اعظم]آلمان و «جاستین ترودو» [نخست‌وزیر کانادا]می‌کند. او نماینده نقطه مقابل بین‌الملل‌گرایی لیبرال است.» وی می‌افزاید: «این‌ها حاوی این پیام تأسف‌برانگیز برای اروپا است: شاید عصر هژمونی بی‌ضرر امریکا به سر آمده است و اروپا هم به طرز ناگواری برای آن ناآماده است.» ایشینگر به نبود یک «طرح جایگزین واقع‌بینانه» برای اروپا اشاره کرده و در تشریح این طرح جایگزین می‌نویسد: «اول اینکه، اروپا به یک رویکرد دو مسیره (dual-track approach) نیاز دارد. ما باید آمادگی نظامی و ظرفیت تصمیم‌گیری خود را تقویت کنیم و در عین حال به شکلی واضح‌تر به کاخ سفید نشان بدهیم که اقداماتش، برای امریکا هزینه خواهد داشت. ما همچنین باید به برخی از نگرانی‌های توجیه‌پذیر ترامپ از قبیل: افزایش هزینه‌های نظامی بپردازیم، البته نه به خاطر خرسند کردن او، بلکه به منظور حفظ منافع خودمان.» او می‌افزاید: «ما همچنین باید به آن دسته از امریکایی‌هایی که معتقد هستند، یک مشارکت قوی با اروپا همچنان به نفع منافع امریکا است، پیشنهاد همکاری نزدیک بدهیم. اروپایی‌ها باید تعامل کنند، تعامل کنند، تعامل کنند: با کنگره، با فرمانداران، با تجار و با جامعه مدنی امریکا.» در پایان این یادداشت آمده است: «اروپایی‌هایی که معتقدند ر‌ها کردن نظم لیبرال غربی اوج حماقت است، باید تلاش شان را افزایش دهند. البته ما بدون حمایت قدرتمند دوستان همفکرمان در طرف دیگر آتلانتیک (امریکا) توفیق نخواهیم یافت. امریکایی‌های میهن‌پرست، آیا شما با ما همکاری خواهید کرد؟»
پروژه امریکایی چرخاندن اروپا به راست
استراتژیست ارشد سابق دولت ترامپ که بسیاری او را مرد پشت پرده ظهور پدیده ترامپ می‌خوانند، می‌گوید پروژه تازه‌ای را در اروپا آغاز کرده که هدف آن تقویت احزاب راستگرا است. به گزارش پایگاه «دیلی بیست» استیو بنن که سال گذشته بعد از اختلاف نظر با رئیس‌جمهور امریکا، کاخ سفید را ترک کرد، این بار در اروپا به دنبال تقویت راستگرایان است. بنن به این پایگاه گفته قصد دارد بنیادی به نام «جنبش» در اروپا راه‌اندازی کند که هدف آن روی کار آوردن احزاب پوپولیست راستگرا است. بنا بر این گزارش، بنن که «جورج سوروس» سرمایه‌دار یهودی حامی اتحادیه اروپا را رقیب خود و البته مدلی برای اعمال نفوذ در اروپا می‌داند، گفته در یک سال اخیر با برخی جریان‌های راستگرا مانند «نایجل فاریج» رهبر حزب استقلال انگلستان، «مارین لوپن» رهبر حزب جبهه ملی فرانسه و احزاب راستگرای لهستان و مجارستان رایزنی کرده است. او هدف خود را ایجاد بلوکی بزرگ متشکل از سیاستمداران راستگرا در پارلمان اروپا می‌خواند و می‌گوید تلاش می‌کند این بلوک در انتخابات سال آینده تا یک سوم کرسی‌های پارلمان اروپا را از آن خود کند. در صورت تحقق این هدف، بنن می‌تواند بسیاری از روند‌های پارلمانی در اروپا را مختل کند. دفتر مرکزی این بنیاد احتمالاً در بروکسل بلژیک تأسیس می‌شود و در مرحله اول با فعالیت ۱۰کارمند آغاز به کار می‌کند. به گفته بنن، در صورت موفقیت این بنیاد، گستره فعالیت آن در سال ۲۰۱۹ افزایش می‌یابد. این بنیاد به عنوان رابطی میان گروه‌های راستگرا در اروپا و انجمن حزبی طرفدار ترامپ «آزادی» در امریکا، عمل خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما