شناسهٔ خبر: 26882270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس‌جمهور تهدیدات امریکا علیه ایران را اعلان جنگ و بازی با دم شیر و برای امریکا پشیمان کننده خواند

صدای اقتدار ایران

روزنامه جوان

روحانی سیاست خارجی را مظهر حاکمیت ملی دانست و اظهار داشت: اگر برای حاکمیت ملی دو محل ظهور و بروز در نظر بگیریم، دموکراسی و آری مردم در پای صندوق‌های رأی، مظهر داخلی حاکمیت ملی هستند و سیاست خارجی مظهر حاکمیت ملی هر نظام سیاسی در دنیای بیرونی و عرصه بین‌المللی است.

صاحب‌خبر -
«سخنان رئیس جمهور در سفر اخیر به اروپا مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام بود. وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی این‌گونه مواضع رئیس جمهور است.»
این عبارت بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار روز شنبه سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه با معظم له است. مواضعی که رهبر معظم انقلاب آن را حاکی از سیاست و رویکرد نظام می‌دانند. دکتر روحانی روز گذشته بار دیگر بر همان مواضع پای فشرد و با بیان اینکه ما اهل تجاوز نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم، تأکید کرد: ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، افزود: توان ایران اسلامی، توان بازدارندگی است، ما با هیچ‌کس دعوا و جنگ نداریم، اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است. دکتر روحانی با رد هرگونه مذاکره با امریکا تصریح کرد: امروز سخن گفتن با امریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاورد‌های ملت ندارد. رئیس جمهور در این همایش که با محوریت گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی برگزار شد، گفت: سیاست خارجی بعد از امنیت ملی مهم‌ترین مسئله هر کشوری است. روحانی سیاست خارجی را مظهر حاکمیت ملی دانست و اظهار داشت: اگر برای حاکمیت ملی دو محل ظهور و بروز در نظر بگیریم، دموکراسی و آری مردم در پای صندوق‌های رأی، مظهر داخلی حاکمیت ملی هستند و سیاست خارجی مظهر حاکمیت ملی هر نظام سیاسی در دنیای بیرونی و عرصه بین‌المللی است.

در دل ستیزه‌جویی ترامپ فرصت‌های بزرگی نهفته است
روحانی در ادامه اظهار داشت: پس از یک دوره فراز و نشیب که یک ابرقدرت سعی داشت فضایی تک قطبی در جهان ایجاد کند، امروز کسی در امریکا سر کار آمده که نه تنها می‌خواهد با دولت پیش از خود مرتب بجنگد بلکه با منافع همه دنیا و البته به تعبیری با منافع خودش در ستیز دائمی است، این مسئله نه تنها برای ایران، بلکه برای همه جهان یک خطر است که البته در دل آن فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد. رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ وقت نمی‌شد به راحتی امروز برای جهان توضیح داد که سیاست کاخ سفید تا چه حد ضد مسلمانان است و یا برای جهانیان استدلال کرد که حاکمان کاخ سفید تا چه اندازه نژادپرست هستند، اما امروز هر آنچه برای توضیح و استدلال در مورد این مسائل نیاز بود، شفاف و صریح در مواضع هیئت حاکمه امریکا بیان می‌شود. روحانی ادامه داد: امروز تردیدی در این نیست که حاکمان امریکا ضدیت شدیدی با ملت فلسطین دارند. امروز هیئت حاکمه امریکا به وضوح احترام و عزت مسلمانان را نادیده گرفته و با جایگاه قدس شریف در قلوب مسلمانان می‌جنگد، اما آن‌ها نمی‌دانند که دارند چه کاری انجام می‌دهند. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر انسانی حتی بهره اندکی از منطق برده باشد، برای خوشایند یک رژیم غاصب با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مسلمان اعلام جنگ نمی‌کند.
 
باطن حقیقی هیئت حاکمه امریکا آشکار شده است
دکتر روحانی گفت: امروز به راحتی می‌توانیم به جهانیان بگوییم که امریکایی‌ها در باطن، هیچ تعهدی به صلح، معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی ندارند، در حالی که تا چندی پیش که امریکا در سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی حضور داشت، چنین استدلالی سخت بود، اما عملکرد هیئت حاکمه فعلی امریکا نطق، بیان و قلم ما را برای توضیح دادن باطن حقیقی هیئت حاکمه این کشور روان کرده است. رئیس جمهور با بیان اینکه «رفتار‌های هیئت حاکمه فعلی امریکا خطرات زیادی برای جهان به وجود آورده، اما در دل این خطر‌ها فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد»، تصریح کرد: باید از این فرصت‌های بزرگ، حداکثر بهره‌برداری انجام گیرد. همیشه می‌توانستیم مستندات زیادی ارائه کنیم مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی اساساً بر مبنای تجاوزگری، اشغال، خیانت، آواره کردن مردم و کشتن کودکان و زنان و پیرمردان روی کار آمده است، اما با وضعیتی که امروز در سایه حمایت‌های بی‌منطق هیئت حاکمه فعلی امریکا از این رژیم به وجود آمده، استدلال علیه این رژیم نیز آسان‌تر شده است. روحانی با اشاره به برخی مواضع و رخداد‌های جدید در ارتباط با فلسطین، گفت: هیچ‌گاه تا امروز صهیونیست‌ها و دولت امریکا به این صراحت اعتراف نکرده بودند که اساساً دولتی به نام فلسطین نمی‌شناسند و یا قدس شریف را متعلق به مسلمانان نمی‌دانند و اساساً باورشان این است که فلسطین سرزمینی اسلامی نبوده و این مواضع هیچ‌وقت این‌قدر صریح و با وقاحت بیان نشده بود.

رژیم صهیونیستی نماد آپارتاید در منطقه است
رئیس جمهور با تأکید مجدد بر اینکه در دل این وضعیت جدید که خطری بزرگ برای مسلمانان و منطقه است، فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره در گفت‌وگو با کشور‌های عرب و همسایگان فلسطین تأکید داشت که رژیم صهیونیستی اهل استدلال و گفت‌وگوی منطقی نیست و با برگزاری کنفرانس نمی‌توان سرزمین فلسطین را از این رژیم پس گرفت و آوارگان فلسطینی را به سرزمین‌شان بازگرداند. اما امروز همگان این مسائل را به چشم می‌بینند. تا چندی پیش مدعی بودند که رژیم صهیونیستی الگوی دموکراسی در منطقه است، اما آیا امروز تردیدی باقی مانده که این رژیم الگوی آپارتاید در منطقه است؟ شرایط سیاسی امروز در کنار اینکه وضعیت را شاید برای ما سخت می‌کند، اما استدلال و یارگیری در عرصه بین‌المللی را برای ما راحت کرده است. 
 
دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امریکایی‌ها در چند نوبت به جنگ ملت ایران آمدند که هر بار شکست خوردند، حمایت از دیکتاتور دست‌نشانده، توطئه گروهک‌ها در آغاز استقرار نظام جمهوری اسلامی و تحمیل جنگ هشت ساله را سه دوره از رویارویی امریکایی‌ها با ملت انقلابی ایران عنوان کرد و با طرح این سؤال که چه شد که این توطئه بزرگ علیه ملت ایران به شکست انجامید؟، اظهار داشت: جنگ سخت است و مشکلات فراوانی به دنبال دارد، اما در عین حال، فرصت‌های زیادی نیز در دل خود دارد که این مختص جنگ هشت ساله ما نیست.
رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از ثمرات دفاع مقدس ما این بود که در کنار ارتش جمهوری اسلامی، یک نیروی نظامی دوم قوی در کشور متولد شد. نوزادی در آن دوران متولد شد که در پایان جنگ به جوانی برومند و قوی تبدیل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دل جنگ و با تجهیزات و تسلیحاتی که از عراقی‌ها به غنیمت گرفته شد، پا گرفت. یک عده جوان که فقط سلاح سبک داشتند و حتی در اوایل آر. پی. جی هم نداشتند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کردند و با غنائمی که از عراقی‌ها گرفتند این نیروی نظامی را برای دفاع از ایران تجهیز کرده و توسعه دادند.
روحانی با بیان اینکه امریکا در توطئه چهارم خود به دنبال تحریم اقتصادی ایران بود، گفت: آن‌ها به بهانه آنکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و این بهانه‌جویی را با شواهد و قرائنی ضمیمه کرده بودند، ایران را تحریم کردند و در این موضوع هم امریکا سردمدار تحریم بود و هر بار سه کشور دیگر می‌خواستند با ما در مسئله‌ای توافق کنند، واشنگتن اجازه آن را نداد. رئیس جمهور اظهار داشت: در این دوره هم هدف امریکا در این تحریم این بود که ایران فناوری هسته‌ای را به طور کامل کنار بگذارد و این را به صراحت می‌گفتند که به شما نیامده و هنوز زمان آن نرسیده است که ملتی قابل اعتماد باشید و غنی‌سازی داشته باشید، اما شکست آن‌ها در این توطئه سه سال پیش در برجام مشخص و ظاهر شد. روحانی با بیان اینکه در طول انقلاب اسلامی و سال‌های پس از آن توطئه دشمنان همواره علیه ملت ایران بوده، گفت: آن‌ها از جایگاه ایران و ملت ایران مطلع هستند.

ایران هرگز تروریسم را تحمل نمی‌کند
رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان اعلام می‌کنند که می‌خواهیم در برابر نفوذ ایران ایستاده و از نفوذ ایران در منطقه و جهان جلوگیری کنیم، گفت: ایران همواره بزرگ، با عظمت و پرنفوذ بوده و این منحصر به این سال‌ها نمی‌شود. امروز عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است. روحانی با بیان اینکه نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه نیست، گفت: ایران سرزمین قدرتمند و ملت ایران، ملتی بزرگ، با فرهنگ و صلح‌طلب است که هرگز تروریسم را تحمل نمی‌کند و نمی‌تواند ببیند، برادران و خواهرانش در سوریه و عراق، به خاک و خون کشیده شده و سر از بدنشان جدا شده و زنان آن‌ها به بردگی و اسارت برده می‌شوند. رئیس جمهور اظهار داشت: ما به دعوت دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با تروریسم در این کشور‌ها حضور یافتیم، چرا که ما این ننگ را نمی‌پذیریم که برادران و خواهران ما توسط تروریسم کشته شده و به خاک و خون کشیده شوند. روحانی تأکید کرد: ما به کار خود در سوریه، عراق و لبنان، افتخار کرده و تا آخر به آن افتخار خواهیم کرد.

ملت ایران نوکری کسی را نخواهد کرد
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در این شرایط امریکا پنجمین توطئه خود علیه ملت ایران را کلید زده است و تحریم را پیش گرفته و به دنبال اهدافی فرای تحریم است، گفت: امریکا امروز با اشتباه محاسباتی به دنبال آن است که بر ملت ایران فشار وارد کند تا مردم صبور و مقاوم ایران را تبدیل به ملتی اغتشاشگر کند تا بگویند آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی خوب است، اما از شرایط خسته شده‌ایم و هدف آن‌ها این است که ملت ایران بگوید از آقایی خود خسته شده و بار دیگر هوس نوکری کرده‌ایم. روحانی تأکید کرد: مطمئناً آن‌ها ملت با فرهنگ ایران را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که ملت ایران هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی نوکر هیچ‌کس نخواهد شد و این در حالی است که بزرگ‌ترین دستاورد ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته از انقلاب این بوده که آقایی خود را به دست آورده و آن را تثبیت کرده و مستشاران و کارشناسان امریکایی را از این کشور بیرون راندند، البته ما مخالف استفاده از نظرات کارشناسی خارجی‌ها نیستیم و اگر همین امروز هم کارشناسان و متخصصانی از امریکا بخواهند در ایران فعالیت کرده و با ما همکاری کنند، راه به رویشان باز است.

با هیچ‌کس دعوا و جنگ نداریم
رئیس جمهور ادامه داد: ما با هیچ‌کس دعوا و جنگ نداریم، اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. ما اهل تجاوز و تدافع نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم و بر همین اساس توان ما، توان بازدارندگی است. روحانی با اشاره به اینکه امریکا می‌خواهد از لحاظ اقتصادی و روانی فشار وارد کرده و در نهایت آن را تبدیل به آشوب و اغتشاش کند، گفت: مطمئناً امریکا در اهداف خود ناموفق بوده و ما صد در صد مملکت را خوب به پیش خواهیم برد چرا که رهبری، ملت و مسئولان و نیرو‌های مسلح همه در کنار هم هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه همانگونه که دفاع مقدس برای کشور دستاورد به همراه داشته، شرایط فعلی نیز این چنین است و باید دستاورد داشته باشد، اظهار داشت: اولین دستاورد این حرکت امریکا، وحدت کامل ملت ایران است. امریکایی‌ها به واسطه دشمنی با ملت ایران، فشار وارد کردند، اما ما امروز بیش از هر زمان دیگری متحد هستیم و من به عنوان رئیس جمهور می‌گویم به مراتب اتحاد امروز کشور بیشتر از هر زمان دیگری است چرا که در برابر تهدید خارجی قرار گرفته‌ایم و حتماً هم امریکا را شکست خواهیم داد. ممکن است در این مسیر خساراتی ببینیم، اما منافعی هم خواهیم داشت.

نباید بگذاریم امریکای منزوی جان بگیرد
روحانی با بیان اینکه امروز امریکا به تنهایی نه با ایران بلکه با دنیا بر سر برجام تقابل می‌کند و با شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی هم مواجه شده است، اظهار داشت: پنجمین توطئه و جنگ امریکا با ایران امروز بسیار مهم است و باید بگذاریم که این امریکای منزوی همینطور تنها بماند و نباید اجازه دهیم که امریکای منزوی جان بگیرد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما خواستار برقراری رابطه خوب با دنیا هستیم، گفت‌: ایران سرزمین علم، تجارت و دانش جهانی بوده است و امروز فرصتی به وجود آمده تا روابط خود را با همسایگانمان بیش از پیش گسترش دهیم و حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم. در مورد امارات و بحرین نیز این‌گونه است و ما در شرایط جدید به‌دنبال اصلاح روابط با این کشور‌ها هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید روابط خوب خود را با همسایگانمان مستحکم کنیم به برخی اظهارنظر‌ها پیرامون چگونگی روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ما نه تسلیم غربیم و نه تسلیم شرق و شعار نه شرقی نه غربی منافاتی با گسترش همکاری‌ها با کشور‌های جهان ندارد. روحانی اظهار داشت: ما روسیه را نه به عنوان شرق یا قدرتی بزرگ بلکه به عنوان یک همسایه می‌بینیم و حسن همجواری و گسترش روابط با مسکو را به نفع دو کشور می‌دانیم.

با دم شیر بازی نکنید
رئیس جمهور در تشریح فرصت دیگری که شرایط کنونی برای کشور ایجاد کرده، گفت: امروز درست است که امریکا بر شرکت‌های اروپایی و امریکایی فشار وارد می‌کند تا با ایران همکاری نکنند که اولاً تمام سخنان آنان بی‌اساس است و شک ندارم که نمی‌فهمند که چه چیز را عنوان می‌کنند. مثلاً می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.

روحانی خطاب به امریکایی‌ها و در پاسخ به اینکه آن‌ها گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، اظهار داشت: آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم، با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است. شما فکر می‌کنید ایران این قدر ضعیف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهداف‌تان برسید؟
رئیس جمهور ادامه داد: با دم شیر بازی نکنید چرا که پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست شما نمی‌توانید ملت ایران را علیه منافع ایران بسیج کنید چرا که ملت ایران منافع خود را می‌فهمند و برای آن فداکاری می‌کند. روحانی افزود: هنگامی که می‌گویید بانک‌ها با ایران کار نکند و تبادل مالی نباشد و نفت صادر نشود، یعنی اعلان جنگ با ملت ایران دارید، آن وقت تصور می‌کنید ملت از شما می‌ترسد؟ شما که در همه جای منطقه پهنید و لااقل به یک جای دور هم نرفته‌اید خیلی حرف‌های خطرناک می‌زنید و باید سخنان خود را درک کرده و معنی لغت را بفهمید و آثار و تبعات آن را بدانید.
دکتر روحانی با بیان اینکه کشور فراز و نشیب دارد و ما در این مسیر دو راه تسلیم یا مقاومت را پیش رو داریم، گفت: امروز در برابر امریکا حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن معنایی جز تسلیم ندارد و تسلیم به معنای پایان دستاورد‌های ۴۰ ساله ملت ایران است. رئیس جمهور افزود: این جماعتی که امروز در امریکا روی کار هستند، اگر در برابرشان تسلیم شده و یک قدم به عقب برویم تمام منافع ملت را غارت می‌کنند و در این شرایط ما نترسیده و تا آخرین قطره خون‌مان در برابر آن‌ها می‌ایستیم.

نظر شما