شناسهٔ خبر: 26882254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان برنامه و بودجه:

فضای شادی و نشاط درخوزستان فراهم شود

اهواز-ایرنا- معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: فضای استان باید شاد و پرنشاط شود و محیط های شاد برای مردم در خوزستان گسترش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سعید نمکی یکشنبه در شورای برنامه ریزی استان در تالار شهید رجایی استانداری خوزستان بیان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در استان که باید مورد توجه مسئولان خوزستانی باشد ایجاد نشاط هر چه بیشتر در استان است تا مردم از زندگی در این استان احساس خوبی داشته باشند.
وی گفت: یکی از گروه های حساس که باید به آن ها توجه ویژه شود گروه سالمندان است، باید از افسردگی سالمندان جلوگیری کرد ، سالمندان افسرده علاوه بر اینکه سلامتشان در معرض خطر بیشتری است هزینه های نگهداری بیشتری هم خواهند داشت .
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور از دیگر مواردتاثیرگذار بر سلامت مردم را پیشگیری از ابتلا به بیمارهای غیرواگیردار دانست و عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیردار همچون بیماریهای قلبی باید به فکر تغییر سبک زندگی مردم بود تا از زندگی سالم تری برخوردار باشند.
نمکی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به بهداشت روان در استان بیان کرد: در بازدیدی که از شهرستان مسجدسلیمان داشتم آمار بالایی از خودکشی در این شهرستان اعلام شد که برای جلوگیری از این آسیب باید راهکاری اندیشید، توجه به بهداشت روان مردم می تواند تاثیر زیادی در کاهش آسیبها از جمله خودکشی باشد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین درادامه به تداوم اجرای طرح تحول سلامت در کشور تاکید کرد.
نمکی درادامه به بحث حاشیه نشینی در استان پرداخت و افزود: حاشیه نشینی بعدهای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد و باید به تمامی این مسائل در جمعیت حاشیه نشین توجه داشت.
وی گفت: حاشیه نشین ها باید احساس شهروند بودن را حس کنند، در مناطق حاشیه ای درگیر تنش های اجتماعی و فرهنگی هستیم.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور درادامه اضافه کرد: دانشگاه ها برای رسیدگی به مشکلات و معضلات موجود در مناطق حاشیه باید ورود کنند و برای ایجاد حس شهروندی در ساکنان حاشیه راهکار ارائه دهند.
نمکی بیان کرد: برنامه ای که برای مناطق حاشیه در استان های مختلف تدوین می شود به یکدیگر شباهت ندارد و در هر استان با بررسی هایی که انجام می شود باید برنامه و نسخه ای جدا تهیه شود.
وی درادامه اضافه کرد: در خوزستان باید به دنبال توانمند سازی افراد نیازمند بود و نباید این افراد را در حال خود رها کرد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشورهمچنین درادامه با اشاره به اهمیت آموزش دانش آموزان برای پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه بیان کرد: طرحی به نام ' نماد' در مدارس کشور در حال اجرا است که در این طرح برنامه های مراقبتی در برابر آسیب های اجتماعی به دانش آموزان ارائه می شود لازم است که این طرح به صورت جدی در استان ایجاد شود.
وی افزود: اگر تمام زیر ساخت های کشور آماده باشند اما انسانی توسعه نیافته در کشور وجود داشته باشد تمامی زیرساخت ها از بین خواهد رفت و باید توسعه یافتگی را از دوران دانش آموزی به افراد آموخت.
وی همچنین بر بالا بردن سطح کیفی آموزش دانش اموزان تاکید کرد و افزود: بیش از 800 کلاس در خوزستان جمعیتی زیر پنج نفر دارند این کلاس ها باید تجمیع شود تا از صرف هزینه زیاد در آموزش جلوگیری شود.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین با اشاره به موقعیت دانشگاه ها در جامعه بیان کرد: متاسفانه دانشگاه ها هیچ نقشی در اقتصاد ملی ندارند، دانشگاه ها باید برای حل مشکل در استان راه حل ارائه دهند و پژوهش های دانشگاهی باید مشکلی را در کشور حل کند.
وی گفت: امسال صد در صد اعتبارات مربوط به دانشگاه ها به خوزستان اختصاص می یابد.
نمکی درادامه با اشاره به موقعیت مرزی در استان عنوان کرد: در بحث امنیت مرزهای استان در حال توسعه سیستم های دقیق مرزبانی هستیم و در بعد امنیت پایدار نیزلازم است که شرایط را به گونه ای برای مرزنشینان فراهم کرد که در رفاه کامل زندگی کنند و شرایط به گونه ای فراهم نشود که دشمنان از این فرصت در مرزهای استان استفاده کنند.

**طوفان ریزگردها در انتظار خوزستان
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور درادامه افزود: در آینده ای نزدیک طوفان ریزگردهای جدید در خوزستان رخ می دهد، علت بروز این طوفان ها سدسازی بی رویه در ترکیه، ناامنی و بی ثباتی در عراق درنتیجه عدم تعلق حق آبه به عراق است.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشورگفت: در سطح ملی در حال پیگیری این موضوع هستیم و در سطح استانی نیز مسئولان استانی خود را آماده کنند و به دنبال راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات این پدیده باشند.
سعید نمکی معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه جمعی از معاونان این سازمان شامگاه جمعه به منظور بررسی مسایل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خوزستان سفری 2 روزه به این استان داشتند.
7158/6002

نظر شما