شناسهٔ خبر: 26882241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار کردستان:

تمام ارگان ها برای حفظ آرامش در بازار تلاش کنند

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: وضعیت جدیدی در بازار حاکم شده و تمام ارگان ها باید برای حفظ آرامش در بازار کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی عصر یکشنبه در یازدهمین جلسه تنظیم بازار استان اظهار داشت: تمام کسانی که در بخش های تولید، توزیع و عرضه فرآورده های مختلف نقش دارند باید منافع خود را به حداقل برسانند تا فشار کاذبی بر مردم وارد نشود و تولید به پایداری برسد.
وی اضافه کرد: کسانی که در زنجیره تولید نقش دارند از تولید کننده، حمل و نقل، خرده فروش و عمده فروش همه باید سود ببرند چون باعث افزایش بهره وری می شود و کارگروه تنظیم بازار می خواهد حقوق مصرف کننده رعایت و تمام آیتم ها در نظر گرفته شود.
فیروزی با اشاره به تعیین قیمت گوشت مرغ در بازار افزود: کردستان از استان های تولید کننده گوشت مرغ مازاد بر نیاز بازار است و نرخ تمام شده مرغ در بازار استان باید کمتر از میانگین کشوری باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تاکید کرد: قیمت مرغ باید روزانه توسط اتحادیه مرغداری ها اعلام شود و سازمان جهاد کشاورزی این قیمت را با توجه با قیمت تمام شده بررسی و آن را تایید یا رد کند.
محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز از تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کالا در استان خبر داد و گفت: کمیته ای برای این منظور بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود و گشت های عملیاتی و مشترکی با سایر ارگان ها راه اندازی خواهد شد.
مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان هم گفت: این تعاونی تمام تلاش خود را برای ذخیره سازی اقلام مورد نیاز و اساسی مردم در بازار انجام می دهد.
پیمان اسکندری گفت: هم اکنون یک هزار و 590 تُن گوشت مرغ و 35 تُن گوشت قرمز منجمد برای توزیع در انبارهای استان وجود دارد البته سهم ذخیره گوشت قرمز این استان 80 تُن است.

** 300 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کردستان خریداری شده است
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون 300 هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده و ظرفیت سیلوهای استان در حال تکمیل شدن است.
شهریار حنیفی افزود: پس از تحویل گندم، 50 درصد قیمت خرید آن بسرعت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد البته باید برای انتقال و ذخیره سازی گندم تولیدی این استان اقدام اساسی انجام داد.
وی اضافه کرد: با توجه به برداشت خوب گندم از مزارع استان پیش بینی می شود امسال میزان خرید گندم مازاد بر نیاز استان به بیش از یک میلیون تُن برسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان هم در این نشست گفت: کامیون داران استان تمایل دارند گندم را از مزرعه به سلیوها منتقل کنند و رغبتی برای انتقال گندم از سیلو به استان های همجوار ندارند.
البرز حسینی افزود: در یک هفته گذشته 10 هزار و 48 کامیون در مجموع 26 هزار تُن گندم را از سیلوهای استان به سایر استان های کشور منتقل کرده اند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر تعداد 727 واحد مرغ گوشتی در کردستان با ظرفیت حدود 14 میلیون و 459 هزار و 400 قطعه در دوره و حدود 58 میلیون قطعه در سال با توان تولید 100 هزار تُن گوشت مرغ در حال فعالیت است.
13 واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 330 قطعه و 13 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 555 قطعه در استان دارای پروانه هستند.
یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت 2 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار و با توان تولید 20 میلیون قطعه جوجه یکروزه در سال، فعال است.
از صنایع مرتبط با این فعالیت، 6 کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت 16 هزار قطعه در ساعت، 15 کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالیانه 360 هزار تُن، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت 62 هزار تُن و نیز سه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت 50 هزار تُن در سال وجود دارد.
3020/9102

نظر شما