شناسهٔ خبر: 26882012 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معابر پایتخت در تسخیر موش‌ها

روزنامه جوان

شهرداری، شهروندان و دستگاه‌های متولی نیازمند اقدام مشترک برای مبارزه با موش‌ها هستند

صاحب‌خبر -
در یک دهه اخیر شهرداری تهران تصمیم گرفت تا مأموریت کنترل جمعیت حیوانات موذی را بر عهده شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران قرار دهد؛ شرکتی که ماهیت ذاتی عملکردی آن طبق اساسنامه‌ای که دارد، ساماندهی صنایع و مشاغل مزاحم شهر تهران بود، نه مبارزه با حیوانات موذی این کلانشهر! با این حال کنترل جمعیت موش‌ها منحصر به مبارزه شهرداری نباید تلقی شود و باید یک اقدام مشترک از سوی شهروندان، بخش‌های متولی و شهرداری دنبال شود تا شاید کمتر شاهد جولان موش‌ها در معابر شهری باشیم.

حذف موش از اکوسیستم شهری امکانپذیر نیست
در دوره جدید مدیریت شهری کارشناسان محیط زیست بر این باورند که نمی‌توان انتظار کامل حیوانات موذی را از چرخه اکوسیستم انتظار داشت چراکه این حذف کامل باعث آسیب رساندن به زیست شهری می‌شود، اما می‌توان جمعیت این حیوانات را با برنامه‌ریزی‌های منسجم کنترل کرد.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این خصوص معتقد است که مهم‌ترین موضوعی که در حوزه کنترل جانوران موذی به ویژه موش‌ها در شهر تهران باید به آن توجه داشت، این است که کنترل این حیوانات مستلزم توجه به سه پیش‌فرض است. فرهاد افشار افزود: اولین پیش‌فرض در این زمینه این است که باید قبول کرد موش به عنوان یک حیوان موذی در تمامی شهر‌های دنیا وجود دارد و به نوعی این حیوان جونده را می‌توان جزئی از اکوسیستم شهر‌ها به حساب آورد.
وی اعتقاد دارد روش‌هایی که در دوره‌های گذشته از سوی برخی از مدیران شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با هدف مبارزه و ریشه‌کن شدن این حیوان در پایتخت اجرا می‌کردند، روش‌های باطلی بوده است چراکه حذف کامل این جانوران از شهر تهران تاثیر و صدمات جبران‌ناپذیری را به اکوسیستم شهر وارد می‌کند و در واقع روش حذف باعث به وجود آمدن معضلات دیگر زیست محیطی در این کلانشهر شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از روش‌های حذف موش در تهران به دلیل ناآگاهی یا بی‌توجهی مدیران به آسیب‌های احتمالی آن باعث شده تا کنون شهر تهران به واسطه اجرای این شیوه‌ها با مشکلات زیست محیطی خاصی روبه رو شود.

راهکار‌های مبارزه با موش
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در تیتر شهر در این زمینه گفت: باید به چند موضوع مهم و تأثیرگذار در زندگی موش‌ها در شهر توجه کنیم که شامل پناهگاه، غذا و آب می‌شود. به همین دلیل به همکاری شهروندان در این زمینه نیاز داریم. به عنوان مثال در موضوع تأمین غذای موش‌ها یکی از خواسته‌های ما از شهروندان این است که زباله‌های خود را خارج از مخازن پسماند قرار ندهند.
به گفته افشار، موضوع دیگر در این زمینه حذف پناهگاه این حیوانات است که اکنون در دستور کار پیمانکاران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران قرار دارد. به عبارت ساده‌تر یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های پیمانکاران این است که آن‌ها به صورت دائم و پیوسته بعد از شناسایی کلونی‌ها اقدام به مسدود‌سازی آن می‌کنند. برای این کار نیز نیاز است تا ورود و خروج این حیوان از کلونی‌ها رصد شود تا در نهایت مسدود‌سازی انجام شود.
وی بر این باور است استفاده از سم‌هایی که اثرات فوری بر حیات این جانوران دارند، مشکلات زیست محیطی زیادی را برای شهروندان خواهد داشت، شاید بتوان گفت: با توجه به بازده زمانی دو هفته‌ای که نیاز است تا این حیوانات موذی با این روش از بین بروند، شهروندان نسبت به سرعت کنترل این جانوران شاکی هستند. این در حالی است که استفاده از سم‌های قوی‌تر امکان ایجاد آسیب‌های به مراتب بزرگ‌تری را برای شهروندان به همراه دارد. پس برای مبارزه و مقابله با این حیوان باید کمی صبر کرد.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه افزود: علاوه بر این کار‌ها شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به تازگی یک دستگاه خودروی انحصاری را طراحی کرده که به صورت کاملا مکانیزه لانه موش‌ها را مسدود می‌کند. امیدواریم که از این خودرو در محور‌های اصلی شهر تهران به ویژه خیابان ولی عصر و انقلاب به زودی استفاده کنیم چراکه بر این باور هستیم که این روش تأثیر زیادی در کم شدن جمعیت موش‌ها در این محور‌ها خواهد داشت. باید توجه داشت که مأموریت این سازمان با وظایف محوله همخوانی ندارد! با این حال در مبارزه با جانوران موذی این شهروندان و دستگاه‌های متولی و شهرداری است که باید با یک اقدام مشترک و مستمر به مبارزه با جمعیت موش‌ها بپردازند تا شاید دیگر شاهد جولان علنی موش‌ها در معابر شهری نباشیم.

نظر شما