شناسهٔ خبر: 26881976 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۰ گیاه شگفت انگیز که برای سلامیتان معجزه می‌کند!

در مطلب زیر قصد داریم شما را گیاهان جادویی که می‌توانند نگرانی‌های مربوط به سلامتی‌تان را حل کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گیاهان، با خاصیت شفابخشی خود، قرن‌ها به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه، علی‌رغم پیشرفت علم پزشکی و به روی کار آمدن داروهای شیمیایی، هنوز هم گرایش مردم به این گیاهان قابل توجه است. در این مطلب، 10 گیاه جادویی که می‌توانند نگرانی‌های مربوط به سلامتی‌تان را حل کنند، معرفی شده است؛ با ما همراه باشید...

چای کمک‌کننده به هضم غذا

اگر به طور منظم دچار مشکلات معده می‌شوید، اکنون زمان آن رسیده که به سراغ یک راه پیشگیری گیاهی بروید. برای این کار می‌توانید روز خود را با یک چای کمک‌کننده به هضم آغاز کنید. به این منظور در قدم اول، ریشه قاصدک، کنگر فرنگی و گیاه خارمریم را دم کرده و قبل از صرف صبحانه آن را بنوشید. گیاهان تلخ اسید و آنزیم‌های معده را برای آماده‌سازی معده برای دریافت اولین وعده غذایی روز تحریک می‌کنند. در قدم دوم، اواسط صبح، یک فنجان چای گزنه را که دارای خواص ضدالتهابی است و یک نوع دیورتیک است که بدن شما را از زباله‌ها پاک می‌کند، مصرف نمایید.

بیشتربخوانید: ۱۷ گیاه دارویی که دیابت را به زانو در می‌آورند!


نکته: از نوشیدن چای گزنه در اواخر روز اجتناب کنید؛ این کار باعث نیاز مکرر شما به دفع ادرار در حین خواب می‌شود.

گیاه کامفری

کامفری برای دردهایتان

گیاه کامفری را برای نیازهای اولیه‌تان در خانه کشت دهید. به گفته یکی از متخصصان گیاهان دارویی، ساده‌ترین درمانی که می‌توانید در خانه‌تان آن را پرورش دهید، نامش کامفری است که به آن چسب زخم طبیعی نیز می‌گویند. شما می‌توانید بذر این گیاه تهیه کرده و آن را در منزلتان رشد دهید که می‌تواند دارای 5 پایه باشد و گل‌های بنفش و یا سفید به بار دهد. سپس، هرگاه دچار جراحت شدید، یکی از برگ‌هایش را چیده و آن را به منظور استریل کردن جوشانده و سپس روی زخم اعمال کنید. سال‌هاست که این دارو برای کاهش التهاب استفاده می‌شود.
نکته: استفاده از کامفری را تنها به جراحات موضعی محدود کنید. هرگز این گیاه را نخورید چرا که می‌تواند به کبد آسیب برساند.

نعنا

نعناع برای تسکین

نعناع، با خاصیت خنک کنندگی، به طور شگفت‌انگیزی روی ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد. توصیه می‌شود روغن نعناع را با یک پماد یا مرهم، ترکیب کرده و آن را بر روی عضلات آسیب دیده مالش دهید. روغن به پوست نفوذ می‌کند تا درد را کاهش دهد. البته عضلات تنها بخشی نیستند که نعناع بر روی آن‌ها اثرگذار است. می‌توانید روغن نعناع را به شقیقه خود بمالید اگر دچار سردرد شده‌اید. شما همچنین می‌توانید از کپسول روغن نعناع برای آرام کردن ماهیچه‌های شکمی (معده) و در نتیجه کاهش مشکلات گوارشی کمک بگیرید.

قارچ

قارچ برای بیدار ماندن

کدام ماده خوراکی است که قدرتی بیش از یک فنجان قهوه دارد؟ قارچ.
قارچ‌ها شامل ترکیبات هماتوکس فعال (AHCCs) هستند که باعث افزایش سلول‌های ایمنی بدن و کمک به مبارزه با التهاب می‌شود. توصیه شده است، شیتاک، انوکی یا سایر قارچ‌های خشک‌شده را در فروشگاه مواد غذایی جستجو کنید و سپس آن‌ها را همراه دانه‌های قهوه ارگانیک در خردکن ریخته و پودر کنید و هنگام صبحانه یک فنجان از آن را بنوشید.
نکته: اگر به دنبال افزایش متابولیسم بدنتان هستید، این قارچ را همراه قهوه‌تان در هنگام صبح میل کنید.

گیاه علف چای

گیاه علف چای برای روح و روانتان

اگر به علت استرس، احساس شکست و از دست دادن انگیزه می‌کنید، تقریباً هیچ‌چیز بهتر از مکمل گیاهی «علف چای»، که دارای خاصیت ضدالتهابی است، نیست. برخی مطالعات تشابه این گیاه با داروهای ضدافسردگی را نشان داده‌اند اما نکته اینجاست که نباید این گیاه را همراه این داروها مصرف کنید و هرگز نباید قوانین مربوط به استفاده از آن را فراموش نمایید. توصیه می‌شود قبل از مصرف این علف چای با پزشک خود مشورت نمایید، زیرا ممکن است با داروهای دیگر، که تعدادشان کم هم نیست، تداخل داشته باشد. این تداخل دارویی خود مدرکی مبنی بر مؤثر بودن این گیاه جادویی است.

هاسکاپ

بهتر از آبی

اگر تا به حال درباره میوه‌ هاسکاپ چیزی نشنیده‌اید، اکنون وقت آن رسیده است که این توت سرشار از آنتی‌اکسیدان را بشناسید. این میوه، که شبیه بلوبری (تمشک آبی) به نظر می‌رسد، غنی از پلی‌فنول است و با تمام قدرت آنتی‌اکسیدانی خود، ضد سرطانی فوق‌العاده بوده و سبب بهبود سلامت قلبی عروقی و داشتن پوست شاداب می‌شود.

توت فرنگی

توتِ روشن‌کننده

توت فرنگی تازه حاوی اسید سالیسیلیک است که به حل کردن لایه بیرونی پوست که می‌تواند منافذ را مسدود کند، کمک می‌کند. در محصولات زیبایی، سالیسیلیک اسید برای درمان آکنه و روشن شدن پوست استفاده می‌شود. اما با داشتن توت‌های تازه، می‌توانید یک نسخه از این ترکیب فوق‌العاده بسازید. برای تهیه یک ماسک صورت ضدالتهابی و روشن کننده چهار عدد توت فرنگی را همراه با یک قاشق سوپ‌خوری عسل به مدت یک یا دو دقیقه مخلوط کنید سپس یک قطره از روغن بابونه آلمانی (آبی) را به آن اضافه کرده و ماسک را روی صورت خود قرار دهید. پس از 10 دقیقه، صورتتان را با آب گرم بشویید و پوست خود را خشک کنید.

ماچا

تابش سبز

ماچا (نوعی چای سبز پودر شده)، در برخی از انواع اسکراب‌های ضدپیری به عنوان یک ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان، استفاده می‌گردد. پودر چای سبز حاوی کلروفیل است که در صورت استفاده موضعی، بازسازی بافت و بهبودی را به دنبال دارد.

رزماری

رزماری را به یاد داشته باشید

وقتی نیاز به کاستن استرس و تازه کردن حافظه‌تان دارید یک حمام رزماری گزینه مناسبی است. به این منظور، چهار تا پنج شاخه رزماری و یک فنجان نمک اپسوم (کریستال سولفات منیزیم هیدرات) را به وان اضافه کنید. رزماری، نه تنها یک گیاه آرام بخش است، بلکه می‌تواند حافظه شما را تا 20 درصد نیز افزایش دهد. طبق یک مطالعه، دانش آموزانی که در اتاق پر از عطر و بوی رزماری بودند، عملکرد بهتری در آزمون حافظه داشتند.

تخم کتان

کتان ترمیم کننده

بذر کتان یک راه عالی برای سرعت بخشیدن به هضم غذا، وقتی همه‌چیز به کندی پیش می‌رود، است. این ماده نه تنها دارای فیبر بالا، بلکه شامل موسیلاژ، ماده‌ای لزج که معده را پوشش می‌دهد، است. یک قاشق غذاخوری بذر کتان را در یک لیوان آب گرم حل کرده و به عنوان یک ملین بنوشید.
نکته: عدم استفاده از آب لازم یا زیاده‌روی در میزان بذر حل شده در آب، نتیجه‌ای برعکس آنچه انتظار دارید، به دنبال خواهد داشت.

نظر شما