شناسهٔ خبر: 26880992 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نهاوندیان:مسابقه ملامت ما را به هیچ‌جا نمی‌رساند/حمایت از زنجیره‌سازی محصولات کشاورزی ضروری است

نمایندگی لرستان

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان این‌که "مسابقه ملامت ما را به هیچ‌جا نمی‌رساند"، بر حمایت از زنجیره‌سازی محصولات کشاورزی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، محمد نهاوندیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به اجرای طرح ایجاد بزرگ‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی کشور در لرستان، اظهار کرد: در سطح ملی و در اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی، حوزه گردشگری را اولویت قرار داده‌ایم تا منابع لازم برای توسعه این بخش اختصاص یابد.

وی با اشاره به گردشگری خارجی و داخلی، اضافه کرد: میزان گردش مالی‌ای که گردشگران داخلی می‌توانند داشته باشند قابل مقایسه با گردشگران خارجی نیست.

نهاوندیان ادامه داد: اگر نصف رقمی که گردشگران ایرانی در خارج از کشور هزینه می‌کنند در ایران هزینه شود، گردشگری ایران تکان می‌خورد و درآمد و اشتغال در بخش گردشگری افزایش می‌یابد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به این‌که دولت و بخش خصوصی در یک کشتی نشسته‌اند، تصریح کرد: مسابقه ملامت ما را به هیچ جا نمی‌رساند اگر ما یک تیم باشیم و هرکدام تک‌محوری کنند و انگیزه کار نداشته باشند، بازنده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌فرض اصلی توسعه پایدار اعتقاد به تعامل و همگرایی است. باید همدیگر را کمک کنیم، هم دولت و هم بخش خصوصی کمک کنند تا کار پیش برود.

نهاوندیان گفت: بخش خصوصی به سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های دولت نیاز دارد. یکی از تصمیمات خوبی که جدیداً گرفته‌ایم، بحث تهاتر طلب‌ها و بدهی‌های بخش خصوصی است که در این زمینه ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نهاوندیان تاکید کرد: اگر روحیه سیاست‌زدگی را در بخش اقتصاد افزایش دهیم از اهداف مدنظر فاصله می‌گیریم و این امر پرهزینه خواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان این‌که یکی از مشکلات موجود در کشور، عدم توجه به حوزه صادرات محصولات کشاورزی است، یادآور شد: شرکت‌های صادراتی کسی را در کشور پیدا نمی‌کنند که در این حوزه با او قرارداد ببندند.

وی با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات این حوزه عنوان کرد: واحدهای کشاورزی و صادراتی ما خرد هستند و ایجاد زنجیره تولید در این حوزه می‌تواند به رونق بازار صادراتی کشور کمک کند.

نهاوندیان با اشاره به این‌که سیاست دولت تشویق همه‌جانبه برای تامین ارز صادرات غیرنفتی است، افزود: در این راستا باید حمایت از زنجیره‌سازی محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح ارتقای سیستم‌های کاشت، داشت و برداشت و بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی در استان لرستان، افزود: اگر لرستان بخواهد این طرح را اجراء کند باید اطلاعات مربوط به آن را به‌روز رسانی کند، چراکه این طرح در سال ۸۳ قرار بوده اجراء شود.

این‌که دهن به دهن بدون مبنا، نرخ ارز را بالا ببریم، درست نیست

به گزارش ایسنا، نهاوندیان همچنین در جلسه با نخبگان استان لرستان، گفت: فضای تصمیم‌گیری در کشور حمایت‌گر توسعه ظرفیت‌های درونی است.

وی اظهار کرد: مفهوم محوری اقتصاد مقاومتی رشد درون‌زا و برون‌گراست و این مفهوم خیلی اساسی است و محدود به اقتصاد کشور نیست و بلکه یک نگرش درونی است که مانع برون‌گرایی نمی‌شود.
وی ادامه داد: بعد از این‌که مفاهیم اقتصاد مقاومتی در جامعه جا افتاد، ما آن را به‌صورت کشوری می‌بینیم در حالی‌که در استان‌ها نیز عملیاتی است.

نهاوندیان اضافه کرد: زمانی‌که این تصمیم گرفته شود که به اندازه کافی سرمایه داریم، باید دنبال برنامه عملیاتی برای آن‌ها بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به مشکل مهاجرت نخبگان لرستانی تصریح کرد: راه‌حل استفاده از ظرفیت نخبگان را باید خود آن‌ها بدهند، ارتباطات نخبگانی و تشکل‌های اندیشگی در استان باید شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌حل مشکلات لرستان را باید اندیشمندان و نخبگان لرستان بدهند. نگاه برای توسعه استان باید مولد شود و از فرصت‌های بیرون استفاده کرد.

وی اظهار کرد: هرچه جلوتر برویم که بازار جامعی داشته باشیم و امکانات صادراتی ما فراهم شود، تبعا نرخ متعادل‌تری شکل خواهد گرفت.

نهاوندیان گفت: اگر تصمیم گرفتیم رشد پایدار داشته باشیم باید به ابتکار و سرمایه مردم بهاء بدهیم و تنها به مداخلات دولت تکیه نکنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: در فرهنگ عمومی ما جا بیفتد که اگر التهابی در جامعه ایجاد شود، زبانه آن التهاب دامن همان فرد را نیز می‌گیرد.

وی ادامه داد: اینکه دهن به دهن بدون مبنا نرخ ارز را بالا ببریم، درست نیست، یادمان باشد انتظارات تورمی اگر گسترش یابد موجب تورم می‌شود.

نهاوندیان یادآور شد: احساس مسئولیت جمعی مهم‌ترین ابزاری است که برای مقابله با آسیب‌های حوزه‌های مختلف داریم.

وی افزود: اگر مسأله کشور را مسأله خود دانستیم، مشکلات با صبر و فداکاری حل می‌شوند، استقلال کشور در اقتصاد ما حراست می‌شود و تنها در مرزها نیست.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر بیداری برای نخبگان ما حاصل و اختلافات کنار گذاشته شود و پیام داخلی، پیام انسجام باشد، توطئه‌ها نمی‌توانند در کشور مشکل ایجاد کنند. وی گفت: در برنامه دولت برای سال ۹۷، اولویت اول، بحث اشتغال و گسترش ظرفیت‌های اشتغال‌زا بوده است.

به محض تصمیم رئیس جمهور درباره تغییر در تیم اقتصادی دولت، اقدام لازم انجام خواهد شد

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان همچنین در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد گفت: من با پیام حمایت جدی دولت از طرح‌های کارآفرینی به لرستان آمده‌ام. امروز طرحی در حوزه ارتقاء سطح و جایگاه کشاورزی لرستان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان مطرح شد که در این خصوص طرح جامعی عرضه شد و استاندار لرستان تقبل کردند که پرچمداری این طرح را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به حوزه گردشگری اضافه کرد: در منابع صندوق توسعه ملی، پروژه‌های گردشگری اولویت دارند. لرستان هم ظرفیت خوبی در این حوزه دارد.

نهاوندیان افزود: اگر بخواهیم در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و شکوفا کردن استعدادهای استان از نیروهایی استفاده کنیم باید از نخبگان استان بهره بگیریم که بیشترین آشنایی و دلبستگی را به رشد استان دارند، در این رابطه تشکل‌های استان باید مورد حمایت قرار بگیرند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور درباره تغییر در تیم اقتصادی دولت گفت: زمانی که رئیس جمهور در این رابطه تصمیم بگیرد، اقدام خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با سیاست‌های ارزی دولت تصریح کرد: در رابطه با سیاست ارزی که گرفته شد از همان آغاز دو نکته مورد تاکید بود: یکی تامین ارز کافی و لازم برای نیازهای زندگی مردم، کالاهای اساسی و ارز تهیه مواد اولیه کارخانجات از محل درآمد نفتی و ارز حاصله از صادرات پتروشیمی و فولاد و از سوی دیگر برای تشویق صادرات غیرنفتی که از تنوع زیادی برخوردار است.

وی افزود: در سیاست‌های ارزی حمایت و تشویق صادرکنندگان مورد توجه بوده است.

انتهای پیام

نظر شما