شناسهٔ خبر: 26879947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

مسعود اوزیل: من دو قلب دارم، آلمانی و ترکی

روزبه R

صاحب‌خبر -

مسعود اوزیل، ملی‌پوش تیم فوتبال آلمان، از دیدار و عکس جنجال‌برانگیز خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دفاع کرد.

اوزیل روز یکشنبه (۲۲ ژوئیه/ ۳۱ تیر) در توییتر نوشت که او در ماه مه گذشته با گرفتن عکسی با رئیس جمهوری ترکیه، مستقل از شخص اردوغان و به خاطر احترام به مقام ریاست جمهوری او، اعلام آمادگی کرده بود. به گفته این ملی‌پوش ترک‌تبار آلمانی، چنانچه ملکه انگلستان یا ترزا می، نخست‌وزیر آن کشور نیز با اردوغان دیدار می‌داشتند، رفتار مشابهی می‌کردند.

مسعود اوزیل در عین حال تأکید کرده است که این عکس حامل پیامی سیاسی نبوده و با هدف تبلیغات انتخاباتی نیز گرفته نشده است. او گفته است که با اردوغان همچون دیدارهای قبلی‌اش تنها درباره فوتبال صحبت کرده است.

فوتبالیست ۲۹ ساله آلمانی همچنین با اشاره به ریشه‌های خود نوشته است: «من دو قلب دارم: یکی آلمانی، دیگری ترکی». مسعود اوزیل می‌افزاید، مادرش همواره به او آموخته که هیچگاه فراموش نکند "از کجا" آمده است. به گفته اوزیل، امتناع او از دیدار با اردوغان به معنای انکار ریشه‌هایش می‌بود.

مسعود اوزیل و ایلکای گوندوغان، دو بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان، به همراه چنگ توسان، بازیکن تیم اورتون بریتانیا، روز ۱۳ ماه مه (۲۳ اردیبهشت) گذشته در لندن با رئیس جمهوری ترکیه دیدار کردند.

دیدار و گفت‌وگوی این سه ورزشکار با اردوغان "دوستانه" گزارش شده بود. آنها در دیدار خود عکس‌هایی هم با اردوغان انداخته و تریکوهای خود را به یادگار به او تقدیم کرده بودند. روی تریکوی گوندوغان، دیگر ملی‌پوش ترک‌تبار فوتبال آلمان، نوشته شده بود: «با احترام به رئیس جمهورم».

این دیدارها در شرایطی صورت گرفت که قرار بود روز ۲۴ ژوئن انتخابات زودهنگام برای تعیین ریاست جمهوری و نمایندگان پارلمان ترکیه برگزار شود. اردوغان نیز که به خاطر سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر در ترکیه با انتقادهای بسیاری روبه‌‌رو بود، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، از هر وسیله‌ای برای پیروزی در انتخابات سود می‌جست.

در چنین شرایطی عکس‌های مشترک اوزیل و گوندوغان با رئیس جمهوری ترکیه موجی از انتقادها را در پی داشت تا آنجا که هواداران تیم ملی فوتبال آلمان این دو بازیکن را در دو بازی آزمایشی این تیم هو کردند.

علاوه بر این، در ماه‌های گذشته فشار بر مسعود اوزیل افزایش یافت و رئیس فدراسیون فوتبال آلمان نیز خواستار موضع‌گیری رسمی او درباره دیدارش با اردوغان شد. راینهارد دیتر گریندل حدود دو هفته پیش گفت: «این واقعیت دارد که مسعود اوزیل تاکنون در این باره [دیدار با اردوغان] سخنی نگفته است. این عمل اوزیل با مخالفت بسیاری از هواداران مواجه شده، زیرا آنها پرسش‌هایی دارند و به حق منتظر پاسخی از سوی او هستند».

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان و همکارانش در این فدراسیون معتقد بودند که دیدار اوزیل و گوندوغان با اردوغان، به‌شدت به تیم ملی آلمان در مرحله آمادگی برای بازی‌های جام جهانی روسیه آسیب زده است. گریندل در عین حال گفته بود که باید به اوزیل، که ۹۲ بار برای تیم ملی فوتبال آلمان بازی کرده، این فرصت را داد تا "آزادانه درباره اشتباهی که کرده" موضع‌گیری کند.

فشارها بر مسعود اوزیل چنان بود که بسیاری از احتمال اخراج او از تیم ملی فوتبال آلمان سخن می‌گفتند. رئیس فدراسیون فوتبال آلمان اما گفته بود که "تصمیم نهایی" در باره اوزیل هنوز گرفته نشده است: «ما باید منتظر نتیجه بررسی‌های ورزشی بمانیم و ببینیم که یوآخیم لوو، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان، چه برنامه‌ای برای او دارد».

همچنین پدر اوزیل که در عین حال مشاور او نیز هست، به حمایت از فرزند خود گفته بود، گرچه عکس گرفتن پسرش با اردوغان "اشتباه" بوده، اما این اقدام "مطمئنا" مرتبط با نظر سیاسی او نبوده و بایستی به عنوان احترام به مردی چون اردوغان نگریسته شود که مسعود نخواسته با خواهش او مخالفت کند.

نظر شما