شناسهٔ خبر: 26879769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نگاهی به بیانات رهبر انقلاب و سران قوا خطاب به دیپلمات‌ها

رهبر معظم انقلاب گفتند: دیپلمات ایرانی باید به انقلاب افتخار کند و در تعاملات کاری او «عزت، احساس اقتدار و اعتماد به نفس» به روشنی مشاهده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نخستین سمینار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت دوازدهم، از امروز یکشنبه 31 تیر ماه در تهران آغاز به کار کرد.

سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی دیروز شنبه 30 تیر ماه نیز به حضور مقام معظم رهبری رفتند و با ایشان دیدار کردند.

در این دیدار که محمدجواد ظریف، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فرمایشاتی خطاب به حاضران گفتند: حفظ سلامت دینی و طهارت روحی و معنوی خود و خانواده و پایبندی رفتاری و گفتاری به مسائل شرعی از مهمترین وظایف مسئولان و کارکنان وزارت امور خارجه به‌ویژه سفرا و اعضای نمایندگی‌های ایران در خارج است.

ایشان با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی بخش اصلی سیاست خارجی کشور و نمای بیرونی نظام جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کردند: وزارت امور خارجه و به‌ ویژه سفرا باید عمیقاً به ارزش‌های اسلام و انقلاب پایبند باشند و رفتار و گفتار آنان، منعکس کننده این ارزش‌ها باشد.

 

 

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تبیین بایدها و نبایدهای دیپلماسی نظام اسلامی، شرط لازم برای نمایندگان دیپلماسی را برخورداری از روحیه قوی و مستحکم، امید به آینده و بهره مندی از احساس حقانیت برشمردند و با اشاره به موضوع مهم منافع ملی، گفتند: هدف اصلی و واقعی دیپلماسی، حفظ منافع ملی است و تعامل یا تقابل، تنها روش‌هایی برای تأمین منافع ملی هستند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار تحقق و بروز روحیه انقلابی را در تعاملات و رویکردهای دیپلماتیک ضروری دانستند و افزودند: دیپلمات ایرانی باید به انقلاب افتخار کند و در تعاملات کاری او، «عزت، احساس اقتدار و اعتماد به نفس» به روشنی مشاهده شود که البته این رفتار و منش انقلابی با بیان حرف‌های نامعقول و ایجاد هیاهو کاملاً متفاوت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین ضرورت برخورداری سفیران و دیپلمات‌های ایرانی از احساس حقانیت، به موضوع جنگ روانی بی‌وقفه دشمنان اشاره کردند و افزودند: باید با احساس حقانیت و با آگاهی و تسلط در مباحث چالشی، پاسخ‌های قاطع و منطقی به اتهامات بیگانگان داد.

ایشان، متهم کردن دائم ایران به یک مسئله منفی را دستور کار اصلی جنگ روانی مستمر دشمنان خواندند و افزودند: برای تحقق این هدف، «ایران هراسی، ایران ستیزی، ایران گریزی، اتهام نقض دموکراسی، نبود آزادی و نقض حقوق بشر» مدام در تبلیغات بیگانگان تکرار می‌شود.

رهبر انقلاب با اشاره به بیان مکرر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا از زبان مسئولان کشور افزودند: بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی‌توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.

ایشان فعال کردن ظرفیت‌های استفاده‌ نشده یا کم استفاده شده در کشور را مهم دانستند و افزودند: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود، اما نباید معطل بسته اروپایی ماند، بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، گسترش ارتباطات چند جانبه و به‌ویژه دوجانبه و توجه خاص به تشکل‌های منطقه‌ای را ضروری خواندند و افزودند: سفرا و نمایندگان ایران در خارج باید به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملت و کشور کاملاً واقف باشند.

*حضور در مرقد مطهر امام راحل 

 پس از این دیدار، وزیر و مدیران وزارت امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در مرقد حضرت امام خمینی (ره) حضور یافتند و با نثار تاج گل و فاتحه به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ادای احترام کردند.

 

 

*ظریف: معطل اروپا نخواهیم شد

پس از آن ظریف در نشستی با حضور سید حسن خمینی تولیت آستان امام راحل طی سخنانی به تشریح اوضاع کنونی پرداخت و گفت:  امسال سمینار سفرا در شرایط خطیری برگزار می‌شود که به لطف خدا و با هدایت رهبری و حمایت همه توانستیم سیاست ایران ستیزی و ایران هراسی رژیم صهیونیستی را با مذاکرات برجام شکست دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: به نظر من دستاورد راهبردی ما در برجام کاملا در شکست و انزوای رژیم صهیونیستی و نتانیاهو مشهود بود که اخیرا نتانیاهو اذعان کرده برای مدت‌ها من تنها فردی بودم که مجبور بودم در مقابل برجام بایستم.

 

 

وی ادامه داد: امروز هم که نتانیاهو توانسته آمریکا را با خود همراه کند، کماکان آمریکا و رژیم صهیونیستی در سیاست ایران هراسی منزوی هستند و نزدیکترین متحدانشان در این زمینه با آنها همکاری ندارند.

ظریف همچنین گفت: ما هنوز در حوزه عملیاتی به اندازه کافی اقدامی از سوی غرب و اعضای باقیمانده برجام که شامل اروپا، چین و روسیه می شود، ندیدیم.

وی گفت: سمینار ما یک هدف دیگر دارد و همانطور که رهبری امروز فرمودند ما گرچه مذاکرات را با اروپا ادامه می‌دهیم ولی معطل اروپا نخواهیم شد.
وزیر خارجه بیان کرد: قرار است در سمینار سفرا با همکاران همفکری و تبادل نظر کنیم که چگونه می‌شود از این اجماع بین‌المللی علیه قانون گریزی آمریکا بهترین استفاده را برای حفظ روابط اقتصادی با دیگر کشورهای جهان، تقویت صادرات غیرنفتی برای حفظ بازارهای صادراتی و تامین نیازهای کشور کنیم.
ظریف افزود: ما چندین سال است به حوزه دیپلماسی اقتصادی توجه ویژه کرده و معاونت دیپلماسی اقتصادی را ایجاد کردیم و تمرکز بر امور اقتصادی جدی تر شده است و امیدواریم فعالیت قابل قبولی داشته باشیم و دین خود را به مردم، شهدا و امام شهدا ادا کنیم.

*سید حسن خمینی: سفرا حوزه مطالعاتی خود را گسترش دهند

سید حسن خمینی نیز طی سخنانی در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: جمهوری اسلامی بعد از ۴۰ سال دارای یک چارچوبه خردمند است. رهبر معظم انقلاب با تجربه‌ای 40 ساله‌ که در کشورهای دیگر این تجربه باید 400 ساله اندوخته می‌شده است، رئیس جمهور و وزیر خارجه نیز همین طور. ما حوادث بزرگی را پشت سر گذاشته‌ایم. مجموعه کسانی که بودند خم و چم جامعه جهانی را می‌شناسند و به جامعه خودمان آشنا هستند.

 

 

وی افزود: ظریف وزیر خارجه تجربه بسیار گرانقدری دارد، باید حتما نسل‌های بعدی را دارای این تجربه کنیم و جمهوری اسلامی خدای نکرده پیر نشود. اما همه اینها به آن خردی که از مجموعه مدیریت نظام سراغ داریم، برای من تردید باقی نمی‌گذارد که ما از این گردنه‌ها عبور می‌کنیم.

حسن خمینی بر شناخت سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور از کشور و جامعه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستند تأکید کرد و افزود: حوزه مطالعاتی خود را گسترش دهید.

سید حسن خمینی همچنین به حاضران در نشست توصیه کرد که دچار دگماتیسم نشوند و اضافه کرد: یک دیپلمات یک عمر سر سفره مردم نان می‌خورد تا لحظه‌ای که لازم باشد نظر خود را با شجاعت تمام به صورت کارشناسی بدهد و خودسانسوری نکند. 

*روحانی: سفرا در برابر تک تک شهروندان مسئولند

به گزارش فارس، امروز (یکشنبه) سمینار سفرا با سخنرانی حسن روحانی رسما افتتاح شد و رئیس جمهوری در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه گفت: دیپلمات‌ها سفیر نظام و نماینده تاریخ، فرهنگ و ملت ایران در خارج کشور هستند، سفرا در برابر تک تک شهروندان مسئولند. سفارت‌های ما متعلق به همه ایرانیانی است که عاشق وطن هستند.

وی دیپلماسی را پیشتاز حراست از امنیت و منافع ملی خواند و افزود: فرصت برای ارتباط سفرا با افکار عمومی و جوانان جهان در فضای حقیقی و مجازی گسترده است. وظایف دیپلمات‌های توانمند و عزیز سنگین‌تر از هر زمان دیگری است.

 

 

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بهترین روابط را با همسایگان خواهانیم، عنوان کرد که در شرایط جدید به دنبال اصلاح روابط عربستان، امارات و بحرین با ایران هستیم.

روحانی در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با ذکر این نکته که روز طلایی دیپلمات‌هاست؛ از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی خواست که با تمام شرکت‌های کوچک تا بزرگ ارتباط بگیرند.

وی عنوان کرد: درب‌های ایران به روی فناوری و سرمایه باز است؛ سفرا تحرک جدید آغاز کنند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: شرایط جدید برای روابط با دنیا، صادرات و تولید داخل فرصت است. سر سفرای ملت ایران از هر زمان دیگری برافراشته تر است. سفرا به ملت قول بدهند که نمی‌گذارند قلدرها به ایران فشار آورند. 

* خواسته‌های رئیس قوه قضاییه از سفرا

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه نیز در نشستی با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور از تلاش‌های سفرا در سراسر دنیا از جهت اینکه وجهه‌ایی از نظام را نمایندگی می‌کنند، قدردانی کرد و از آنها خواست که در کنار همه کارهایشان به بحث‌های نظری ماهیت نظام هم توجه داشته باشند و در کشورهای دیگر این را به گوش آن طرفی‌ها برسانند و به آنها بگویند این نظام چه نظام بی بدیلی است.

 

 

* علی لاریجانی: نقش چریک کت و شلواری را ایفا کنید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز (یکشنبه)‌ در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

وی خطاب به سفرا گفت: دیپلماسی پیش‌روی ما باید کارآمدی متناسب با این زمان را داشته باشد و از جنس دیپلماسی کلاسیک نباشد. همانطور که در کتاب هنر تحریم‌ها آمده است باید چریک کت و شلواری باشیم. با بخش‌های موثر مثل روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و افراد موثر کشورها ارتباط برقرار کنیم. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به دلیل نفوذی که در کشورها دارند روی افراد و شرکت‌ها تاثیر می‌گذارند، شما هم باید این حوزه را فعال کنید. ستاد وزارت خارجه در حوزه اقتصاد باید قوی‌تر از گذشته شود و محور این حوزه نیز سفرا هستند.

لاریجانی اضافه کرد:‌ دوستان در وزارت خارجه سرمایه ایرانیان خارج از کشور را ۲۰۰۰ میلیارد دلار اعلام کردند، اگر ۱۰ درصد این مبلغ جذب کشور شود تحول خوبی را شاهد خواهیم بود. باید رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور تسهیل شود. در نشست سران قوا نیز در این باره بحث و تبادل نظر شد هر چند که پیشرفت قابل قبولی در این حوزه مشاهده نمی‌شود. البته آقای خوشرو (نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک) در این زمینه می‌تواند خوب کار کند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها با هند خوب، با روسیه خیلی خوب و چین هم شریک اول تجاری اقتصادی ایران است، عنوان کرد: سفرای ایران اگر ذهن اقتصادی داشته باشند می‌توانند روابط اقتصادی کشور را تقویت کنند.

به گزارش فارس، آنگونه که بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این درباره سمینار سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفته بود، معاون اول رئیس جمهور، و برخی از وزرا و دیگر مقامات اقتصادی نیز از جمله مهمانان و سخنرانان این گردهمایی تخصصی خواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات در چارچوب «گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی» از محورهای اصلی نشست‌های سمینار است. علاوه بر کارگروه‌های طراحی شده برای انجام نشست‌های تخصصی و موضوعی، در تعدادی از جلسات این سمینار چند تن از وزرا و دیگر مقامات کشور حضور یافته و ضمن  ایراد سخنرانی پیرامون موضوعات مهم منطقه‌ای و دیگر مباحث تخصصی تعیین شده برای این گردهمایی سراسری به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 
 
قاسمی عنوان کرد: با توجه به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با مد نظر قرار دادن شرایط جدید کشور و تحولات جهانی و لزوم توجه بیش از پیش به مباحث اقتصادی،  بخش عمده‌ای از نشست‌ها،  تبادل نظرها و دیدارهای این سمینار در مقایسه با سمینارهای گذشته به موضوعات اقتصادی و نحوه تعامل سفارتخانه‌های ایران با بخش های خصوصی و دولتی کشور متوقف‌فیه و برقراری ارتباط با همتایان داخلی آنها به منظور مواجهه با شرایط جدید اختصاص خواهد یافت.

به گزارش فارس، سمینار سراسری سفرا هر ساله در تابستان و اغلب اوقات در مرداد ماه برگزار می‌شود. تابستان همچنین فصل نقل و انتقال برخی از سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است که ماموریتشان پایان یافته و قرار است با نیروهای جدید جایگزین شوند.

انتهای پیام/

نظر شما